Ramai
masih beranggapan wanita tidak sesuai bekerja mencari rezeki di luar rumah.
Wanita dianggap hanya sesuai menjalankan tugas sebagai isteri di rumah. Sebab itu wujud pandangan negatif cuba
menyekat kebebasan wanita dalam bidang pekerjaan.
Cadangan
wanita cantik tidak diberi keutamaan mendapat pekerjaan, wanita dilarang
bekerja malam dan pelbagai sekatan lain memberi gambaran seperti Islam tidak
memberi ruang luas untuk wanita bekerja mencari rezeki.
Gambaran
negatif terhadap kesesuaian wanita bekerja dibangkitkan berpunca daripada
kesilapan tafsiran dan gambaran salah pihak yang sengaja mencari kepopularan
memperkatakan apabila sesuatu berkaitan wanita. Berselindung di sebalik agama,
ramai mengaku memperjuangkan kepentingan wanita tanpa mendengar suara hati dan
kepentingan wanita sendiri.
Sesungguhnya
Allah tidak menyekat kebebasan bagi lelaki dan wanita melakukan sesuatu
mendatangkan kebaikan bagi diri dan keluarganya. Malah perkara mendatangkan
kebaikan perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh agar mendapat keredaan serta
ganjaran pahala daripada Allah.
Allah
tidak membeza-bezakan di antara lelaki dan wanita dalam urusan mencari kebaikan
di dunia dan akhirat. Perkara yang baik, tetap diberi ganjaran setimpal tanpa
melihat sama ada yang melakukannya itu lelaki atau wanita.
Firman
Allah bermaksud: “Dan sesiapa yang mengerjakan amal salih, sama ada lelaki atau
perempuan, sedang dia beriman, mereka akan masuk syurga, dan mereka pula tidak
akan dianiayai (atau dikurangkan balasannya) sedikit pun.” (Surah an-Nisa, ayat
124).
Sesungguhnya
usaha melakukan sesuatu pekerjaan untuk mencari rezeki yang halal dan baik
merupakan suruhan agama. Sesiapa jua tidak boleh dihalang melakukan
kebaikan. Sesuatu kebaikan yang
dilakukan mendapat balasan yang lebih baik di sisi Allah.
Firman
Allah dalam surah an-Nahl ayat 97 bermaksud: “Sesiapa yang beramal soleh, sama
ada lelaki atau perempuan, sedangkan dia beriman, sesungguhnya Kami akan
membalas mereka, dengan memberi pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka
kerjakan.”
Pendapat
menghalang wanita bekerja sebenarnya didasarkan kepada tafsiran yang
sempit. Wanita dikatakan tidak perlu
mencari rezeki kerana lelaki yang wajib menyara isteri dan anak-anak. Lelaki sememangnya telah ditetapkan oleh
Allah sebagai pemimpin kepada wanita.
Firman Allah bermaksud: “Lelaki adalah pemimpin wanita.” (Surah an-Nisa,
ayat 34).
Kewajiban
suami menyara isteri dan anak-anak tidak dipersoalkan. Lelaki dilantik sebagai
pemimpin perlu melaksanakan tugas mencari rezeki. Malah, Allah melebihkan
lelaki berbanding wanita antara lain kerana lelaki memberi nafkah kerana
isteri.
Bahkan
tugas suami dalam memimpin rumahtangga, termasuk menyediakan segala keperluan
isteri berupa nafkah zahir dinyatakan oleh Allah sebagai satu perkara yang amat
berat (perkara yang perlu dilaksanakan).
Firman
Allah bermaksud: “Dan sesungguhnya kamu bersekedudukan berumahtangga (dengan
penuh mesra dan kasih sayang) dengan perempuan (yang kamu kahwini) itu dengan
demikian kamu telah mengambil satu perjanjian yang amat berat.” (Surah an-Nisa,
ayat 21).
Namun
suruhan dan ketetapan tugas kepada lelaki itu tidak pula bermakna wanita tidak
dibenarkan bekerja. Wanita tidak boleh mengharapkan lelaki sepenuhnya dalam
memenuhi keperluan hidup. Banyak keadaan yang mana wanita perlu berusaha
sendiri mencari rezeki.
Perhatikan
berapa ramai wanita terpaksa menjadi ibu tunggal. Jika tidak mempunyai
pekerjaan sendiri, sudah tentu ibu tunggal tidak mampu menyara anak-anak yang
ditinggalkan oleh suami akibat perceraian maupun kematian.
Jika
sekatan terhadap wanita bekerja diperkenalkan, siapa yang akan bertanggungjawab
terhadap kehidupannya dan anak-anak. Mereka yang melaungkan seruan agar wanita
tidak bekerja tidak pernah memikirkan cara penyelesaian masalah tersebut.
Sesungguhnya
bukan sedikit ibu tunggal terpaksa melakukan pelbagai kerja di luar kemampuan
dan kerelaan mereka semata-mata demi menuruskan kehidupan menjaga anak-anak.
Malah ada yang terdesak sehingga terpaksa melakukan pekerjaan terkutuk menjadi
pelacur, menerima rasuah dan sebagainya.
Sememangnya
apabila keadaan terlalu terdesak atau mencari jalan mudah, maka ramai yang
sanggup melakukan apa sahaja asalkan mendapat apa yang diperlukan. Sebab itu
Rasulullah mengingatkan agar diusahakan mencari rezeki halal agar tidak menjadi
papa atau miskin.
Dalam
hal ini, wajib setiap individu sama ada lelaki maupun wanita mencari rezeki
mengikut keperluan. Ibu tunggal dan perempuan dewasa yang belum berkahwin perlu
bekerja untuk mencari rezeki. Keadaan sekarang dengan segala keperluan hidup
perlu dibayar dengan wang menjadikan bertambah penting bagi wanita bekerja.
Bagi
isteri yang mempunyai suami berkemampuan menyediakan keperluan hidup bagi
dirinya dan anak-anak mempunyai pilihan sama ada ingin bekerja atau tidak. Isteri berhak mengharapkan sepenuhnya rezeki
dari suaminya tanpa perlu bekerja kerana tugas mencari rezeki sememangnya
terpikul sepenuhnya ke atas suami.
Namun, keadaan sekarang agak
berubah. Bilangan isteri bekerja semakin ramai. Ini selaras dengan peredaran
masa dan corak kehidupan kini. Penglibatan wanita menyumbangkan tenaga, fikiran
dan kemahiran dalam aktiviti ekonomi semakin ketara dan meluas.
Kemampuan wanita menguasi pelbagai
kemahiran hasil pendidikan yang terbuka tanpa menbezakan jantina telah memberi
peluang wanita bekerja mengikut kemahiran masing-masing. Tambahan pula peluang
pekerjaan ditawarkan sama rata. Majikan tidak membezakan antara lelaki dan
wanita, asalkan mereka dapat menghasilkan produktiviti yang baik.
Wanita yang berkelulusan tinggi dan
mempunyai peluang menjawat pekerjaan yang baik dengan pendapatan tinggi tentu
tidak melepaskan peluang untuk bekerja. Penat lelah belajar dan perbelanjaan
yang telah dikeluarkan untuk belajar tidak akan dibiarkan tanpa digantikan
dengan pendapatan yang baik melalui pekerjaan.
Malah ramai wanita yang sebenarnya
‘terdesak’ perlu memiliki pekerjaan. Wanita dari keluarga miskin mempunyai
impian untuk membantu keluarganya. Ramai kakak yang terpaksa berkorban demi
adik-adik tersayang. Mereka terpaksa mengambil alih menyara keluarga dari bapa
dan ibu.
Statistik mendapati majoriti wanita
dari bandar sanggup merantau ke bandar dan menghadapi segala dugaan hidup yang
asing bagi mereka semata-mata demi untuk membantu keluarga. Sekiranya wanita
dihalang bekerja, sudah pasti banyak keluarga menghadapi masalah.
Sesungguhnya sekarang ini, wanita
bukan sekadar ‘nasi tambah’ dalam usaha mencari rezeki. Sebaliknya, ramai
wanita bekerja menjadi tunggak kewangan untuk keluarga. Bermakna jika wanita
tidak bekerja dalam keluarga berkenaan, tunggak kewangan keluarga akan runtuh
dan segala berkaitan kewangan akan menghadapi masalah besar.
Namun bagi seorang isteri kebenaran
bekerja terletak di tangan suami. Tanpa kebenaran suami adalah haram bagi
isteri bekerja. Sesungguhnya ketaatan merupakan satu kemestian selagi suami
tidak menyuruh melakukan perkara yang dilarang oleh agama.
Apapun alasan suami melarang isteri
daripada bekerja tidak perlu dipersoalkan. Namun atas dasar kebaikan rumahtangga
elok ia dibincangkan dengan mendalam. Mungkin lebih baik isteri tidak bekerja
kerana faktor-faktor tertentu. Bagaimanapun, banyak kebaikan lain mungkin
diperoleh jika isteri bekerja.
Rasulullah berkahwin dengan Khatijah
seorang saudagar kaya. Selepas berkahwin Khatijah masih lagi meneruskan usaha
berniaga dengan dibantu oleh Rasulullah. Malah dengan menggunakan kekayaan
Khatijah membolehkan Rasulullah berdakwah pada peringkat awal di Makkah.
Dengan pengorbanan besar Khatijah
demi mengembangkan Islam banyak membantu Rasulullah dalam usaha dakwahnya. Ini
membuktikan bagaimana isteri mampu membantu suami dengan kekayaan yang
dimilikinya.
Wanita bekerja perlu memahami
batas-batas antara pekerjaan dan kepentingan rumahtangga. Dalam apa keadaan
sekalipun, kepentingan rumahtangga perlu diutamakan. Tugas mendidik anak dan
mengurus rumahtangga merupakan tugas hakiki sebagai isteri dan ibu.
Justeru wanita bekerja tidak harus
terikut-ikut dengan fahaman golongan wanita Barat yang memperjuangkan kebebasan
bagi wanita dalam semua hal, termasuk tidak bergantung dalam soal ekonomi
kepada lelaki.
Sebab itu wanita Barat melihat
peluang dan kebebasan bekerja sebagai membebaskan mereka daripada segala
tanggungjawab hakiki mereka sebagai isteri dan ibu. Mereka sanggup melakukan
apa sahaja demi menuntut persamaan hak dengan lelaki sehingga wujud permusuhan
dengan lelaki.
Wanita Barat yang bekerja dengan
mudah memohon perceraian disebabkan sesuatu masalah yang kecil dalam
rumahtangga. Mereka tidak perlu memikirkan kesan ekonomi ke atas diri
disebabkan telah mempunyai sumber pendapatan tetap dan sejumlah harta.
Sebaliknya Islam memberi kebenaran
wanita bekerja demi kebaikan diri sendiri, suami (bagi wanita berkahwin) dan
keluarga. Sekiranya disebabkan bekerja akan menimbulkan masalah kepada
kehidupan suami isteri, maka perlu suami melarang isteri bekerja dan mesti
dipatuhi oleh isteri.
Islam tetap meletakkan isteri di
bawah pemimpin suami biarpun isteri mempunyai jawatan tinggi. Kedudukan isteri
dalam pekerjaan atau organisasi tidak mengubah kedudukan dalam hariki
keluarga.
No comments:
Post a Comment