Istilah
'jihad’ dalam maksudnya yang meluas yang membawa maksud usaha yang gigih dan
bersungguh-sungguh tidak semestinya membawa kepada faham peperangan atau
pertempuran.
Usaha
yang gigih dan bersungguh-sungguh fi sabil illah dapat diusahakan melalui jalan
yang aman lagi adil dan bukannya ganas dan zalim.
Faham
jihad seharusnya boleh dianggap sebagai satu bentuk dakwah yang boleh diamalkan
melalui saluran hikmah, akliah dan mantiqiah dan bukannya melalui saluran ganas
menggunakan pedang atau ‘pujukan’ secara bersenjata.
Ahli
fuqaha telah membezakan empat kaedah yang membolehkan seseorang yang beriman
melaksanakan tanggungjawab jihadnya, iaitu sama ada dengan hatinya,
percakapannya ataupun mantiqnya, amalannya, dan melalui pedang (iaitu dengan matlamat
mempertahankan dirinya daripada kezaliman).
Kaedah
yang pertama berkaitan dengan usaha menentang godaan iblis dan usaha
menyelamatkan diri daripada waswas dan hasutannya yang mendorong nafsu manusia
agar melakukan kejahatan. Jihad sebegini ditakrifkan sebagai jihad al-nafs.
Bagi Nabi Muhammad, ianya ditakrifkan sebagai jihad yang termulia.
Kaedah
yang kedua dan ketiga dilaksanakan sebahagian besarnya dengan menyuruh amalan
kebaikan secara adil dan memperbetulkan kebatilan melalui saluran ilmu.
Seterusnya ianya ditakrifkan sebagai jihad al-‘ilm.
Kaedah
keempat membawa maksud qital, yakni peperangan demi pertahanan diri, dan ia
berkaitan dengan usaha memerangi musuh agama. Dalam hal ini, umat Muslimin
dipertanggungjawabkan untuk mengorbankan harta benda dan nyawa mereka.
Marilah
kita berjihad dengan bersatu. Sesungguhnya sesiapa yang benar-benar menghayati
ajaran Islam tidak sekali-kali menyukai kepada perpecahan, keganasan dan
kemusnahan.
Islam
diturunkan kepada manusia untuk dijadikan panduan hidup yang memenuhi fitrah
manusia ingin hidup dalam sejahtera, aman dan selamat.
Malah
makna Islam sendiri membawa maksud sejahtera, aman dan selamat. Allah
menyeru manusia agar menikmati kesejahteraan hidup secara mutlak melalui
Islam.
Firman
Allah bermaksud: “Wahai orang-orang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam
(keamanan, kesejahteraan) secara keseluruhannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 208).
Sesiapa
menerima Islam bermakna perlu menghayati perpaduan yang membawa kepada keamanan
dan kesejahteraan yang bukan saja dalam lingkungan orang Islam, bahkan seluruh
manusia dan makhluk di muka bumi ini.
Islam
menegah umatnya mencetuskan sesuatu yang boleh mendatangkan
perpecahan dalam semua ertikata. Kehalusan dan ketelitian
ajaran Islam mencegah berlaku perpecahan dalam hubungan sesama manusia dapat
dilihat melalui perintah agar manusia sentiasa merendahkan diri.
Sabda
Rasulullah bermaksud: “Amat baiklah orang yang merendahkan dirinya bukan ketika
dia miskin, tetapi juga ketika berada (senang).” (Hadis riwayat Tabrani dan
Bazar).
No comments:
Post a Comment