Pengaruh iklan
adalah punca utama makanan segera diminati ramai di negara
kita. Iklan makanan segera banyak disiarkan di media elektronik dan
media cetak. Iklan makanan segera adalah jenis iklan paling banyak menyumbang
pendapatan iklan kepada stesen televisyen.
Iklan banyak
mempengaruhi pengguna membuat pilihan dan secara tidak sedar mereka ‘terikat’
dengan sesuatu jenama. Pengeluar makanan segera terpaksa membuat iklan secara
besar-besaran memandangkan terdapat persaingan. Kos iklan sebenarnya ditanggung
oleh pengguna melalui kenaikan harga jualan.
Iklan juga
bertujuan memecah ‘tembok’ pemikiran penduduk di negara kita tentang makanan
segera yang secara total bertentangan dengan amalan biasa pemakanan rakyat di
negara kita.
Tentulah sesuatu
yang dianggap keterlaluan jika makan hidangan ayam goreng tanpa dimakan dengan
nasi. Begitu juga dengan daging hancur yang dibentuk semula dimakan dengan
roti, salad, keju dan sebagainya. Malah ada yang ragu-ragu hendak makan hot dog
yang dikatakan mempunyai kandungan daging anjing berdasarkan perkataan ‘dog’
yang bermaksud anjing.
Iklan makanan
segera di media elektronik menggambarkan betapa hebatnya dapat menikmati
makanan segera. Keceriaan tidak terkata sehingga menjilat jari, perbuatan
ekstrem, tanpa sedar dan impian fantastik banyak ditampilkan dalam iklan-iklan
makanan segera di negara kita.
Tidak kurang juga
iklan makanan segera menampilkan suasana hidup mewah dan gaya hidup moden. Satu
gambaran hidup cukup ‘sempurna’ dan serba menjadi. Iklan seperti ini meletakkan
satu status bagi sesiapa menikmati makanan segera.
Iklan itu secara
langsung mendorong seseorang untuk turut merasai status itu dengan hanya perlu
membayar sejumlah wang dan menikmati hidangan yang lazat.
Selain itu
didapati majoriti iklan makanan segera menampilkan model kanak-kanak.
Pendekatan itu dapat mempengaruhi kanak-kanak yang mudah terpengaruh dengan apa
yang dilihat dan didengari dilakukan oleh rakan sebaya.
Kanak-kanak akan
mengajak dan memujuk keluarga berkunjung ke restoran makanan segera untuk
menikmati dan mengalami sama apa yang dilihat di dalam iklan.
Desakan
kanak-kanak biasanya mudah dipenuhi oleh ibu bapa, terutama di kalangan
keluarga yang mampu menunaikannya. Sekali merasa makanan segera, kanak-kanak
mudah terpikat dan ingin mengulanginya.
Malah ibu bapa
sering menjadikan ‘tawaran’ makan di restoran makanan segera sebagai hadiah,
saat gembira, majlis keluarga dan sempena sambutan tertentu. Begitu besar
sekali pengaruh makanan segera yang dianggap amat istimewa.
Di sebalik
kehebatan makanan segera, masyarakat kita sekarang ini berada dalam keadaan
delima apabila makanan segera didapati memberi kesan buruk kepada kesihatan
penggemarnya. Makanan segera dianggap sebagai pembunuh senyap.
Kementerian
Kesihatan berusaha menyedarkan masyarakat tentang kesan buruk akibat budaya
makanan segera. Malah, kementerian itu pernah mencadangkan kepada kabinet
supaya mengharamkan penayangan iklan makanan segera di televisyen sebagai usaha
untuk mengurangkan minat orang ramai terhadap makanan segera.
Namun, sekarang
ini penayangan iklan makanan segera masih dibenarkan di televisyen dan seperti
yang dijangka minat orang ramai terhadap makanan segera semakin bertambah.
Budaya makanan segera akan terus menguasai minda masyarakat kita selagi iklan
makanan segera menguasai dunia pengiklanan di negara kita.
No comments:
Post a Comment