Usaha melahirkan
pemimpin berwibawa mesti diberi perhatian memandangkan pemimpin adalah tonggak
kekuatan dalam sesuatu organisasi. Oleh itu calon pemimpin perlu dipilih
daripada kalangan terbaik.
Inilah harapan
tinggi yang diletakkan di bahu setiap pelajar. Namun, harapan ini ada kalanya
dicalar dengan ragam golongan pelajar yang banyak terlibat dalam kancah masalah
sosial dan jenayah.
Oleh itu, pelajar
mesti bersedia diasuh dan dibentuk dalam acuan yang terpimpin dengan akhlak,
ilmu dan kemahiran yang diperlukan masyarakat dan negara.
Dalam setiap
organisasi mesti ada pemimpin. Organisasi di sekolah yang melibatkan pelajar
juga ada jawatan pemimpin seperti ketua, pengerusi, yang dipertua, setiausaha,
ahli jawatankuasa, pengawas dan sebagainya.
Proses melahirkan
pemimpin yang berwibawa, berketerampilan, berdaya tahan dan berkarisma
memerlukan satu perancangan yang teliti. Tumpuan permulaan melahirkan pemimpin
ialah di peringkat pelajar.
Proses mendidik
dan melahirkan pemimpin yang terbaik memerlukan masa yang lama dan
berperingkat-peringkat. Pemimpin bukannya dilahirkan sebagai pemimpin,
sebaliknya dibentuk melalui proses pembinaan ciri-ciri kepimpinan yang
berterusan.
Masa persekolahan
adalah peluang terbaik untuk seseorang memulakan dan memperkembangkan bakat
kepimpinan. Peluang ini terbuka luas ketika di sekolah kerana banyak aktiviti
yang melibatkan daya kepimpinan.
Perkataan
kepimpinan ditambah perkataan daya sebagai membuktikan satu daya diperlukan
untuk menjayakan tugas kepimpinan. Daya inilah tidak dimiliki semua individu,
melainkan yang telah mendapat suntikan pengalaman dan sifat positif yang
terdapat dalam diri.
Jawatan pengawas,
ketua tingkatan, pengerusi dan ahli jawatankuasa persatuan, ketua pasukan sukan
dan seumpamanya adalah pemimpin mengikut lingkungan persekitaran
masing-masing.
Setiap penjawat jawatan berkenaan perlu menjalankan tugas sebagai pemimpin seperti merancang, menguatkuasa dan menjayakan matlamat organisasi masing-masing.
Setiap penjawat jawatan berkenaan perlu menjalankan tugas sebagai pemimpin seperti merancang, menguatkuasa dan menjayakan matlamat organisasi masing-masing.
Jawatan itu
adalah sebahagian daripada tugas pemimpin di semua peringkat kepimpinan. Setiap
pemimpin sebenarnya menjalankan tugas kepimpinan yang sama tetapi mengikut
skala dan bidang tugas masing-masing.
Dengan kata lain,
pelajar yang dipilih menjadi pemimpin ketika di sekolah perlu mengambil peluang
untuk membina keyakinan diri, kemahiran dan keupayaan sebagai pemimpin. Jangan
lepaskan peluang yang tidak ada lagi selepas menamatkan
persekolahan.
Pengalaman ini
kemudiannya dapat dikembangkan apabila tamat persekolahan dengan menyertai
pertubuhan atau bidang pekerjaan yang memerlukan kemampuan daya kepimpinan.
Pelajar yang
pernah menjadi pemimpin di sekolah tidak sukar untuk menjadi pemimpin dengan
tugas lebih mencabar kemudiannya. Mereka mempunyai pengalaman yang tidak banyak
bezanya dengan corak kepimpinan di tempat lain.
Sebenarnya,
pelajar yang terpilih memegang jawatan telah pun mempamerkan sifat-sifat
sebagai pemimpin. Mereka terpilih dan diberi peluang untuk menjalankan tugas
istimewa itu. Peluang ini tidak diperoleh semua pelajar.
Justeru, pelajar
yang memperoleh peluang ini perlu memanfaatkan sepenuhnya untuk mengilap dan
meningkatkan bakat kepimpinan. Menjadi pemimpin di sekolah mempunyai banyak
kelebihan dari segi menimba pengalaman dan membentuk keyakinan
diri.
Pelajar dipilih
menjadi pemimpin adalah yang terbaik. Dia dipilih mungkin daripada ratusan
malah ribuan pelajar lain. Bakat kepimpinan mereka telah dikesan dan
diperhatikan oleh guru dan rakan ketika menyertai atau melakukan aktiviti
sebelum itu.
Jawatan itu
mungkin juga peningkatan daripada jawatan yang telah disandang sebelum itu,
yang dia telah menunjukkan prestasi yang baik. Mereka telah berjaya memimpin di
peringkat kepimpinan yang lebih rendah sebelum itu, dan berpeluang melakukan di
peringkat lebih tinggi.
Pelajar yang
terpilih menjadi pemimpin di sekolah jangan persia-siakan bakat dan peluang
itu. Bukan mudah untuk mendapat peluang yang hanya dianugerahkan kepada
segelintir pelajar yang bertuah. Keupayaan dalam kepimpinan adalah sebahagian
daripada proses pendidikan yang ditekankan dalam sistem pendidikan
kebangsaan.
Bagaimanapun,
pelajar yang menjadi pemimpin tidak seharusnya mengabaikan pelajaran disebabkan
terlalu sibuk memimpin organisasi. Pelajar yang terpilih menjadi pemimpin perlu
bijak membahagi-bahagikan masa dengan baik dan mencapai kecemerlangan dalam
kedua-dua tugas.
Pemimpin pelajar
perlu menunjukkan contoh terbaik kepada semua pelajar lain dengan mencapai
kejayaan dalam aspek kepimpinan dan sudah tentu juga dalam pelajaran yang
menjadi matlamat utama.
Setiap pemimpin
perlu memiliki keupayaan yang istimewa. Mereka mampu melakukan pelbagai tugas
dalam satu masa yang sama. Sebagai pemimpin pelajar, mereka juga ingin
menunjukkan contoh kejayaan dalam akademik, juga sudah tentu menjadi anak yang
baik dan rakyat yang memahami inspirasi negara.
Pemimpin menjadi lambang
baik kepada orang bawahan untuk dituruti dan dicontohi. Pelajar yang
terpilih menjadi pemimpin biasanya terdiri daripada pelajar pintar, berani,
bercita-cita tinggi, tegas, amanah dan sifat baik lain. Kedudukan baik ini
mesti dijaga dan dipertingkatkan untuk mencapai satu tahap yang lebih baik
lagi.
No comments:
Post a Comment