Pada
asasnya semua fesyen pakaian harus atau dibolehkan, yang mendedahkan aurat. Namun,
dalam perkara yang dibolehkan itu, ada batasan atau perkara yang perlu
dipatuhi.
Perkara
yang ditegah dalam agama adalah membazir atau berlebih-lebihan.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Wahai anak-anak Adam! Pakailah
pakaian kamu Yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat Ibadat (atau
mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu
melampau; Sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.”
(Surah al-A’raf, ayat 31)
Al-Maraghi
menyatakan Allah SWT menghendaki manusia bersikap sederhana dalam melakukan
sesuatu kerana Allah dan tidak suka sama sekali mereka yang melampaui batas.
Bahkan
Allah SWT menghukum mereka atas sikap berlebih-lebihan ini sesuai dengan bahaya
dan kerosakan yang mereka timbulkan. Ini kerana, mereka telah melanggar
sunnah-sunnah fitrah dan berbuat jahat terhadap diri mereka sendiri serta harta
mereka. (Rujuk Tafsir
al-Maraghi, 4/2174)
Demikian
juga hadis berkaitan larangan terhadap pembaziran dalam berpakaian sehingga
mendatangkan fitnah terhadap agama.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Makanlah, bersedekah dan
pakailah tanpa membazir dan bermegah-megah.” (Hadis riwayat
al-Nasaei (2559)
Juga
ditegah melakukan sesuatu dengan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk.
Definisi
menunjuk-nunjuk menurut Lisan al-Arab adalah: “Menzahirkan
sesuatu yang dengan kesombongan sehingga dilihat oleh manusia.”
Firman
Allah SWT yang bermaksud: “Allah tidak suka kepada
tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.” (Surah
al-Hadid, ayat: 23)
Untuk
mengelakkan setiap muslim menjauh diri daripada tuduhan sombong diri, maka Nabi
SAW melarang daripada memakai pakaian yang menagih kemasyuran kerana manusia
yang memakainya akan merasa bangga diri dan berlagak angkuh.
Tersebut
di dalam hadis yang bermaksud: “Siapa yang memakai pakaian
syuhrah di dunia maka Allah memakaikan kepadanya pakaian kehinaan pada hari
kiamat.” (Hadis riwayat Ibn Majah (3606)
Ibn
Qayyim dalam ‘Aun al-Ma’bud menyatakan
bahawa hadis ini menunjukkan kepada pemakaian satu baju yang ketara
perbezaannya dengan manusia lain dari sudut warnanya atau bentuknya yang
mampu untuk mengalih pandangan manusia lain untuk melihat kearahnya sehingga
menimbulkan perasaan ujub, takbur dan bermegah-megah dalam diri pemakai. (Rujuk
Kitab ‘Aun al-Ma’bud,11/50)
Memakai
pakaian yang menyalahi adat kebiasaan orang ramai adalah makruh kerana ia
membawa kepada menunjuk-nunjuk dan juga umpatan orang lain.
Nabi
SAW bersabda yang maksudnya: “Nabi SAW melarang daripada dua
perkara yang menunjuk-nunjuk. Maka dia bertanya : Wahai Rasulullah, apakah dia
dua perkara yang menunjuk-nunjuk?
Rasulullah
bersabda: “Pakaian terlalu halus atau terlalu kasar, pakaian terlalu panjang
atau terlalu pendek yang terlalu lembut dan terlalu kasar dan yang terlalu
panjang dan terlalu pendek tetapi sederhana di antara kedua-duanya.” (Hadis riwayat
al-Baihaqi (3/273). Hadis ini dihukum munqati’.
Nabi
SAW juga melarang umatnya daripada sifat menunjuk-nunjuk dalam berpakaian. Hal
ini kerana, sikap tersebut akan mendatangkan fitnah tidak hanya kepada pemakai
malah turut kepada agama Islam.
Demikian
juga hadis berkaitan larangan menunjuk-nunjuk dalam berpakaian sehingga
mendatangkan fitnah terhadap agama.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Makanlah, bersedekah dan
pakailah tanpa membazir dan bermegah-megah.” (Riwayat al-Nasaei
(2559)
Pemakaian
kostum atau perhiasan yang tidak perlu boleh jadi sama ada membawa kepada
pembaziran harta, masa atau sebaliknya. Maka ia adalah membuang masa dan tidak
bermanfaat.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Di antara kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan hal yang tidak
bermanfaat” (Riwayat al-Tirmizi (2317)
Prinsip
kehidupan umat Islam adalah meninggalkan sesuatu perkara yang dirasa tidak
penting dalam kehidupan mereka. Ini kerana, perkara tersebut tidak akan
mendatangkan apa-apa faedah dalam kehidupan umat Islam.
Menurut
Imam al-Tabari: “Sesungguhnya menjaga diri untuk berpakaian yang sesuai dengan
penduduk zamannya adalah termasuk dalam memelihara maruah selagi bukan
perbuatan dosa. Dan dalam berbeza pakaian (kebiasaan) dengan mereka, terdapat
bentuk menunjuk-nunjuk.” (Rujuk Fath
al-Bari, 10/306)
No comments:
Post a Comment