Apabila disebut jihad, maka ditakrifkan secara
harfi supaya membawa maksud ‘perang suci’. Amat menyedihkan, apabila
tindakan pelampau juga dikaitkan dengan jihad. Hakikatnya mereka tidak melakukan
jihad bawa kesan nilai baik seperti dituntut Islam. Peluang ini dilakukan pihak musuh untuk
memperlihatkan bahawa Islam itu ganas dan suka kepada peperangan.
Melalui saluran media cetak dan sebagainya,
agama Islam telah diberikan gambaran buruk berasaskan pandangan umum
masyarakat; gambaran buruk ini pada asasnya disebabkan kejahilan, salah tafsir
dan salah faham pihak siasah, media, masyarakat awam dan juga pada sesuatu
keadaan atau peringkat; mereka yang dirujuk sebagai sarjana dan alim ulama.
Istilah yang sering kali diguna pakai dan
dihubungkaitkan dengan amalan zalim orang-orang tertentu, yang mendakwa mereka
mengamalkan kezaliman tersebut di atas nama agama Islam, ialah istilah 'jihad’.
Kepentingan faham istilah 'jihad’ memainkan
peranan yang penting dalam kehidupan umat Islam. Istilah 'jihad’ lazimnya disalahtafsirkan
sebagai membawa maksud perang suci, yang seterusnya membawa erti keganasan dan
pertumpahan darah.
Hakikat sebenarnya, ‘jihad’ membawa maksud
‘usaha yang bersungguh-sungguh’. Usaha yang diamalkan seseorang dengan sepenuh
daya upayanya demi pencapaian suatu matlamat yang tulus.
Ini merupakan suatu usaha yang bersifat aman
damai, yang tidak sama sekali berunsurkan keganasan dan kezaliman. Pada
hakikatnya istilah betul dan yang membawa maksud peperangan ialah istilah
‘qital’ dan ‘harb’.
Hatta istilah pertama, yakni istilah ‘qital’
membawa maksud yang merujuk kepada mempertahankan diri, manakala istilah yang
kedua, 'harb’ membawa maksud yang merujuk lebih kepada kezaliman ganas.
Merujuk kepada takrif agama Islam dan
ditafsirkan melalui kitab al-Quran, tiada sebarang bentuk ‘qital’ mahupun
'harb’ yang dianggap suci dalam apa jua keadaan sekalipun. Pada hakikatnya,
keseluruhan nas kitab al-Quran dan agama Islam berkisar faham keamanan.
Tidak dapat dinafikan terdapat waktu-waktu
tertentu di mana perang diharuskan, dibenarkan, dan hatta dalam sesetengah
keadaan, diterima. Perang hanya diterima sekiranya matlamatnya adalah untuk
menegakkan keadilan.
Dengan kata lain, matlamat perang dalam keadaan
yang dihuraikan tadi bertujuan mencari keadilan. Malahan, dalam perang, pihak
musuh mesti dilayan secara adil.
Sekiranya kemenangan dicapai dalam mana-mana
peperangan demi menegakkan keadilan, maka harus dipastikan tiada unsur-unsur
kezaliman, penindasan, pengabdian atau ketidakadilan terhadap pihak musuh atau
rakyatnya. Demikian juga tiada wujud kawalan ke atas sumber-sumber kekayaan
negaranya, rakyatnya atau kerajaan jajahan.
Sebilangan ulama, ahli siasah dan sarjana
Eropah, khususnya sejarawan, mempercayai bahawa penyebaran Islam, atau
penerimaan agama Islam dilakukan berasaskan pedang disebabkan penyalah tafsiran
mereka terhadap faham istilah ‘jihad’.
Pada hakikatnya, pemelukan agama Islam yang
berasaskan paksaan jarang-jarang sekali berlaku. Penakluk-penakluk Muslim
lazimnya berhasrat menyebarkan seruan agama Islam dan mereka ternyata berusaha
menguasai akal fikiran pemeluk agama Islam dan tidak pula memaksa mereka
tersebut.
No comments:
Post a Comment