Friday, 31 August 2018

KITA BERSALAH PUNCA BANJIR KILAT


Kenapa kerap berlaku banjir kilat? Pertamanya tentu disebabkan hujan lebat. Itu jawapan bocor yang telah lama digunakan. Jawapan kedua, banyak pihak tidak senang dengan jawapan ini, aliran air atau sungai tersekat.

Punca tersekat banyak sebab. Biasanya disebabkan proses urbanisasi yang tidak terancang. Pembangunan pesat dan tidak mengikut rancangan asal pembangunan. 

Aliran sungai tersekat disebabkan sampah sarap dibuang merata-rata. Sungai tidak dijaga dari aspek kebersihan hingga sampah sarap menghalang laluan air. Tidak terkecuali menyekat aliran air ialah pokok renek serta rumput yang tumbuh subur di laluan air.  

Penjagaan sungai di negara kita agak teruk, terutama yang melalui kawasan bandar dan penempatan. Kebersihan sungai tidak dijadikan keutamaan disebabkan perbelajaan agak besar, sedangkan ia sekadar untuk mengalirkan sisa domestik dan air kotor. Lebih-lebih lagi kedudukan sungai di bahagian belakang bangunan atau tersembunyi ditutup oleh pokok serta rumput di tebingnya. Tidak ada siapa yang pedulikannya.

Masyarakat sedar kesilapan dan mula memikirkan soal sungai apabila berlaku bencana akibatnya. Ketika itu sudah banyak berlaku kerosakan harta benda dan mungkin juga melibatkan nyawa. 

Namun, pengalaman itu tidak memberi pengajaran. Sungai masih berada di takuk lama, tidak diseliakan dengan baik. Kalau ada sedikit usaha untuk melancarkan aliran air, ia hanya ketika musim banjir itu saja. Itupun, setelah banjir kilat berlaku dan bertujuan menambah kadar aliran agar cepat surut.

Itu soal sungai tidak diselengara dengan baik. Satu lagi masalah ialah tidak ada laluan air seperti longkang atau parit disediakan. Ini berlaku di kawasan perumahan baru dibina. Pemaju sekadar membina longkang di kawasan perumahan yang dibina. Sedangkan aliran air itu sepatutnya dialirkan sehingga ke longkang lebih besar atau sungai. 

Banjir kilat yang berlaku di kawasan itu biasanya tidak melibatkan kawasan rumah yang baru dibina. Dengan kata lain, pemaju boleh lepas tangan. Ini biasa berlaku. Kawasan yang tidak pernah mengalami banjir terpaksa berdepan dengan musibah dicipta akibat kerakusan pihak lain untuk mendapat keuntungan.

Pihak berkuasa tempatan perlu peka kepada masalah ini. Sebarang kelulusan memajukan kawasan perumahan, perindustrian, kompleks beli belah dan sebagainya perlu mengambil kira semua aspek, termasuk soal pengaliran air di kawasan itu ketika hujan lebat. 

Adalah tidak adil, ketika pihak lain mendapat keuntungan dan bersenang lenang, pihak lain pula menerima kesan buruk akibat pembangunan itu. Jika perlu dikeluarkan kos tambahan untuk membina longkang besar, perbelanjaan itu mesti disediakan. Bahkan, jika pemaju tidak mampu menyediakan longkang besar seperti diperlukan, wajar projek itu tidak diteruskan.

Sebenarnya, isu sungai bukan timbul ketika musim banjir semata-mata. Cerita sungai kotor dan air tidak selamat untuk kegunaan umum tidak berpenghujung walaupun pelbagai kempen dan usaha telah dilakukan.  

Inilah hakikat yang terpaksa diakui. Bilangan sungai yang ‘sudah mati’ akibat terlalu kotor dan tercemar semakin bertambah. Memalukan apabila sungai yang dulunya air jernih dan banyak hidupan air mendiaminya yang menjadi punca pendapatan nelayan, kini hanya layak dipanggil longkang besar. 

Kajian hidrologi mengkategorikan tiga sumber pencemaran sungai iaitu pencemaran fizikal seperti sampah sarap, pencemaran biologi seperti najis binatang dan pencemaran kimia yang terdiri daripada bahan kimia terlarut.

Pemandangan sungai yang tercemar hilang daya tarikan. Sungai yang dikaitakan dengan kedamaian dan keindahan telah bertukar kepada menyakitkan mata dan mendatangkan bau busuk. Sungai tidak lagi menjadi daya tarikan dan rebutan golongan kaya untuk dijadikan laman rumah. 

Sedangkan pada masa lalu, tebing sungai dijadikan penempatan golongan kaya. Banyak istana dibina berhampiran dengan sungai. Begitu juga, penempatan di sesuatu tempat bermula di tebing sungai seperti dapat dilihat kebanyakan bandar besar di negara kita dan di luar negara.       

Sebaliknya kini, sungai menjadi rebutan bagi golongan tidak berada. Kawasan tebing sungai menjadi penempatan setinggan yang tidak menghiraukan soal bau busuk dan pemandangan tidak elok sungai kerana mereka tidak ada banyak pilihan untuk mencari tempat yang lebih selesa.   

Penghuni tebing sungai mengambil jalan mudah membuang sampah sarap ke dalam sungai yang dijadikan seperti tong sampah. Tidak hairanlah jika sungai di kota dipenuhi oleh sampah yang menyebabkan aliran air bergerak perlahan membawa sampah sehingga ke laut.  

Kerajaan terpaksa menyediakan peruntukan yang besar untuk membersihkan sungai yang tercemar. Peruntukan itu sepatutnya boleh digunakan untuk tujuan lain, jika sungai-sungai di negara kita sedia dalam keadaan bersih. Mencegah adalah lebih baik daripada merawat. 

Alasan pihak yang mengatakan keadaan itu tidak dapat dielakkan memandangkan perkara itu sebahagian daripada proses urbanisasi sebenarnya tidak boleh diterima kerana banyak sungai di negara maju yang mengalir di tengah kota besar berada dalam keadaan bersih.

Contohnya, Sungai Thames di kota London kekal bersih dan menjadi satu daya tarikan pelancong. Paling dekat dengan kita, sungai-sungai di kota Singapura juga bersih, biarpun kadar urbanisasinya lebih pesat di sana. 

Di negara Eropah, mereka sepakat mengadakan kempen ‘European Framework Directive’ yang menetapkan sasaran bagi membaik pulih semua sungai di Eropah sehingga mencapai tahap piawaian yang seragam.

Penglibatan orang ramai secara sukarela atas dasar kesedaran dalam usaha memulihara sungai dapat memberi kesan baik jangka panjang. Kesedaran ini dapat membentuk satu ‘kebiasaan’, yang kemudiannya menjadi satu budaya yang diikuti semua orang.   

No comments:

Post a Comment