Kes buli di sekolah masih berlaku, biarpun dianggap kes terpinggir
atau dalam peratusan yang kecil. Besar atau kecil peratusan kes tidak harus
dipandang mudah kerana telah banyak berlaku kes akibat buli menyebabkan
kematian, kecacatan dan kecederaan serius.
Umumnya pihak sekolah berusaha bersungguh-sungguh mencegah dan
menangani buli. Apa yang menjadi persoalan ialah sejauh manakah kecekapan dan
keberkesanan sekolah dalam melaksanakannya. Ada beberapa kes buli memerlukan pemerhatian lebih teliti
iaitu sebelum ia merebak menjadi wabak.
Sebenarnya, buli di
sekolah adalah masalah yang agak signifikan. Tetapi, oleh kerana ia jarang
dilaporkan, kecuali apabila membabitkan kes besar, maka belum wujud kefahaman
mendalam mengenai makna, jumlah dan jenisnya serta kaedah pencegahannya.
Dari segi definisi,
seseorang pelajar dikira dibuli apabila dia secara berulang kali terdedah
kepada perlakuan negatif oleh seorang atau lebih, pelajar lain. Perlakuan
negatif itu boleh jadi dalam bentuk keganasan fizikal, kekasaran lisan,
perbuatan kasar, peras ugut, suruhan atau arahan tidak wajar, penyebaran khabar
angin atau fitnah dan penyisihan yang disengajakan daripada kumpulan rakan
sebaya.
Bagi mangsa, ketakutan,
kepedihan dan kesakitan bukan saja dirasai ketika dibuli, malah juga apabila
diancam untuk dibuli atau kemungkinan dibuli lagi pada masa akan datang.
Selepas dibuli, mangsa menghadapi beberapa masalah besar, terutama dari segi psikologi,
nilai diri, akademik dan perhubungan dengan orang lain.
Kajian di Ireland,
Belanda, United Kingdom, Kanada, Norway, Amerika Syarikat dan Australia menganggarkan kejadian dibuli berulang kali
(sekali seminggu atau lebih) membabitkan empat hingga 13 peratus daripada
pelajar sekolah, manakala anggaran pelajar membuli berulang kali ialah antara
satu hingga 17 peratus.
Tetapi, apabila dikira
kejadian buli yang berlaku sekali atau sesekali saja, maka angkanya agak besar,
iaitu didapati 35 peratus daripada pelajar pernah dibuli, manakala 26 peratus
pula pernah membuli.
Berdasarkan kes buli
dilaporkan dan diceritakan di sekolah, dapat dirumuskan tiga komponen faktor
menyebabkannya berlaku. Faktor itu ialah ciri peribadi pembuli dan mangsa, ciri
keluarga pembuli dan mangsa, serta persekitaran dan budaya sekolah.
Disebabkan itu,
pendekatan bagi pencegahan buli perlu menggariskan strategi yang memfokus
kepada ketiga-tiga komponen faktor berkenaan.
Strategi yang memfokus
kepada pembuli perlu menghukum pembuli; menggalakkan rakan sebaya, guru dan ibu
bapa menunjukkan penolakan terhadap perlakuan buli; memberi maklum balas
mengenai masalah ditanggung mangsa dan membantu pembuli mengembangkan empati
terhadap mangsa; mengadakan penyelesaian konflik antara pembuli dan mangsa; dan
memotivasi pembuli supaya berubah.
Strategi yang memfokus
kepada mangsa pula perlu mengingatkan mengenai kemungkinan dibuli; latihan
mengelakkan daripada keadaan kemungkinan dibuli; menggunakan pelbagai kaedah,
termasuk drama, mengenai cara menangani buli; menggalakkan pelajar memantau dan
melaporkan kes buli; meningkatkan kemahiran, keyakinan dan nilai diri;
mewujudkan kumpulan penyokong bagi mangsa; dan mendidik ibu bapa tentang buli.
Bagi strategi memfokus
kepada persekitaran dan budaya sekolah perlu meningkatkan pemantauan disiplin
oleh sekolah; menubuhkan mahkamah buli dan melaksanakan program bersepadu
pencegahan buli di sekolah.
Program bersepadu
pencegahan buli di sekolah terdiri daripada pelbagai aspek. Tetapi, satu aspek
selalu dipinggirkan ialah peranan pengawas yang sebenar. Ada sekolah menengah
pernah mempunyai sistem pengawas yang amat baik pada satu masa dulu, tetapi
tiada lagi pada hari ini. Sistem pengawas yang kuat adalah satu cara berkesan
bagi mencegah buli di sekolah.
No comments:
Post a Comment