Sekarang amat jelas kesan perpecahan
di kalangan umat Islam sehingga hilang suara majoriti dan terpaksa tunduk
kepada tuntutan orang lain. Ini semua disebabkan kita terlupa kepada al-Quran
dan sunah Rasulullah SAW, apabila meletakkan kepentingan dan cita-cita politik
di tempat yang lebih tinggi.
Wujudnya perpecahan di kalangan umat
Islam adalah disebabkan kumpulan-kumpulan kecil yang cuba menonjolkan diri
bahawa merekalah yang lebih benar, lebih mulia dalam memperjuangkan Islam yang
suci sehingga memusuhi pemimpin seagama dan sanggup berkawan dengan musuh-musuh
Islam yang nyata dan jelas.
Perkembangan mutakhir ini amat
menyedihkan dan membimbangkan. Umat Islam berpecah kerana kelompok-kelompok ini
cuba menegakkan sesuatu yang bertentangan dengan Ahli Sunnah wal-Jamaah
sehingga meninggalkan perpaduan sesama Islam.
Kita sama sekali tidak dapat
menerima perpecahan ini. Islam menganjurkan perpaduan sesama saudara seagama
kita.
Amat malang punca perpecahan di
kalangan umat Islam berpunca sikap pemimpin yang yang mempunyai agenda untuk
kepentingan diri dan kelompok tertentu sahaja. Demi mendapat kuasa, mereka
sanggup melakukan perkara yang nyata memberi kesan buruk kepada Islam.
Pelbagai propaganda dicipta bagi
menarik perhatian rakyat menyokong mereka dengan memberikan gambaran
mengelirukan tanpa memikirkan kesan buruk yang semakin menimpa umat Islam.
Rasulullah SAW bersabda, "Akan
berlaku selepas peninggalanku nanti para pemimpin yang tidak mengikut
petunjukku, tidak mengikut sunahku dengan panduan sunahku. Akan muncul pula di
kalangan kamu orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan (fasik). Aku
(Huzaifah) bertanya: Apakah harus aku lakukan jika aku menemuinya? Baginda
bersabda: Hendaklah kamu mendengar dan taat kepada pemimpin walaupun dia
memukul punggungmu dan merampas harta-bendamu". (Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim).
Perlembagaan negara telah memberikan
kedudukan istimewa kepada agama Islam dan ia harus dijaga dan tidak boleh
membiarkan sama sekali orang lain mengganggu gugatnya. Namun terdapat pemimpin
parti politik tertentu bertindak sebaliknya untuk menjaga kepentingan pengaruh
daripada bukan Islam.
Perpaduan sesama umat Islam amat
penting. Biar apa pun perbezaan ideologi politik marilah kita bersatu kembali
dan lupakan persengketaan, kembali kepada kepada perintah Allah SWT bahawa
hendaklah kamu sentiasa memperbaiki saudara-saudara kamu.
Sebagai umat Islam kita perlu
mentaati pemerintah selagi ia tidak kufur kepada Allah. Tindakan menentang dan
menyebakan keburukan kerajaan akan memberikan ruang kepada musuh-musuh Islam
untuk mengambil peluang untuk mengganggu gugat urusan negara sehingga menimbulkan
pelbagai ancaman.
Rakyat
wajib patuh kepada pimpinan dalam hal yang makruf selama mana tiada perintah
melakukan kemaksiatan dan tiada kekafiran yang nyata. Kefasikan seorang
pemimpin tidak menjadikan kita menanggalkan ketaatan kita terhadapnya dalam hal
yang maruf. Melainkan zahir baginya kekufuran yang jelas.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Wajib ke atas seorang muslim untuk mendengar
dan taat (kepada pemerintah) pada apa-apa yang dia sukai atau dia benci,
melainkan apabila penguasa tersebut menyuruh untuk melakukan kemaksiatan.
Apabila dia menyuruh untuk melakukan maksiat, maka tidak boleh mendengar dan
tidak boleh taat (dalam urusan maksiat tersebut).” (Hadis riwayat Muslim no.
3423, al-Tirmidzi no. 1629)
Sekiranya
kegagalan pemimpin dalam melaksanakan tugas, dia perlu secara rela berundur.
Itu untuk kepentingan umat Islam. Namun, jika pemimin berkenaan tidak mahu
berundur, maka dalam sitem pemerintahan demokrasi, terdapat waktu di mana
rakyat diberi hak untuk memilih pemimpin. Pemimpin yang gagal jangan dipilih
kembali untuk menjadi pemimpin.
Proses
pilihanraya adalah kaedah untuk memilih pemimpin. Jika dirasakan seseorang
pemimpin sedia ada tidak lagi sesuai terus memegang sesuatu jawatan, maka
pemilih boleh menolaknya di kertas undi. Pada masa yang sama, pemimpin yang
dipercayai dan diyakini dapat melaksanakan tugas kepimpinan dengan baik, wajar
dipilih untuk melaksanakan tugas tersebut.
Sebarang
isu yang wujud perlu diselidik dengan betul-betul untuk memastikan
kebenarannya. Jangan mudah menyalahkan pemimpin semata-mata dalam sesuatu
isu. Proses kepimpinan negara amat
kompleks dan melibatkan banyak peringkat. Jadi, tidak adil segala permasalahan
dibebankan kepada seorang pemimpin saja.
Amalan
menentang pemimpin secara kekerasan atau menyalahi proses biasa diamalkan dalam
sistem pemerintahan negara boleh dianggap sebagai 'khawarij' sepertimana wujud
pada zaman permulaan Islam dulu.
Golongan
ini banyak menimbulkan masalah kepada pemerintahan dan perpaduan umat Islam.
Banyak
kitab para ulama firaq (kumpulan-kumpulan) yang membahaskan tentang
"khawarij". Ia mencatatkan
tentang celaan Nabi, para sahabat dan para ulama ahli sunnah terhadap
khawarij. Perlu dijelaskan sepertimana
dibahasakan para ulama, khawarij tidak hanya merujuk kepada sikap mengangkat
senjata.
Kata
ulama besar Mazhab al-Syafie, al-Hafiz Ibn Hajar
al-'Asqalani (w. 852H):
"Al-Khawarij
"al-qa'diyyah" (yang duduk); mereka tidak menyeru manusia memerangi
pemerintah (dengan senjata), namun mereka mengingkari pemerintah yang zalim
dengan menyeru manusia kepada pendapat mereka yang memperelokkan serta
memperindahkan sikap khuruj (keluar dari mentaati pemerintah)." (lihat:
Tahzib al-Tahzib, oleh Ibnu Hajar, 8/114)
Difahami
dari kata-kata Ibnu Hajar (w.852H), bahawa khawarij al-qa'diyyah adalah
golongan yang melakukan provokasi juga menyebarkan persepsi supaya rakyat tidak
mentaati pemerintah.
Kerana
itu al-Imam Abu Daud (w.275H) menukilkan perkataan dari Abdullah bin Muhammad
al-Sha'if bahawa: "Khawarij al-Qa'diyyah adalah seburuk-buruk
khawarij." (lihat: Masa'il al-Imam Ahmad, oleh Abu Daud, ms 271)
Dalam
Islam membenarkan pemimpin ditegur. Namun ada cara dan adabnya perlu dilakukan.
Menegur kesalahan pemerintah adalah wajib sama ada dalam sistem demokrasi
seperti hari ini atau yang lainnya.
No comments:
Post a Comment