Memakan ulat sagu
seperti yang diamalkan masyarakat di Sarawak dibolehkan. Sebelum ini ramai yang
mempertikaikan hukum memakan ulat sagu yang kononnya haram atas alasan
menjijikkan berdasarkan kepada persamaan maksudnya dengan jenis ulat-ulat
lain.
Ulama tempatan telah menjelaskan
ulat sagu halal dimakan kerana sifatnya bersih, berkhasiat dan tidak
mendatangkan bahaya. Terpulanglah kepada citarasa seseorang sama ada ingin
memakannya atau tidak.
Di Sarawak, amalan memakan ulat sagu
amat terkenal terutama di kalangan masyarakat pribumi. Ulat sagu kaya dengan
protin dan zat mineral.
Begitu juga dalam soal memakan
tupai. Tupai daripada jenis binatang bersih, sumber makanannya juga bersih dan
tempat tinggalnya juga di persekitaran yang bersih. Ini jauh sifatnya
berbanding dengan tikus yang diharamkan dijadikan sumber makanan.
Sebenarnya, dalam masyarakat kita
memandang jijik terhadap tupai semata-mata kerana binatang itu menjadi musuh
kepada manusia memusnahkan hasil tanaman. Itu sudah tabie tupai memakan
buah-buahan.
Jadi, tidak sepatutnya pula
dijadikan alasan mengharamkan memakan tupai disebabkan ia dari jenis ‘jahat’
memakan hasil tanaman. Kalau begitu, bagaimana pula dengan burung-burung yang
memakan hasil tanaman?
Para pekebun sepatutnya menjadikan
tupai sebagai buruan untuk dijadikan satu sumber makanan. Apabila tupai
dijadikan bahan makanan, jumlah tupai akan berkurangan, dan dengan sendirinya
dapat mengelak hasil tanaman dirosakkan oleh tupai.
Dalam satu riwayat, Rasulullah
pernah dihidangkan dengan beberapa jenis hidangan, termasuk daging dhab,
sejenis binatang padang pasir seperti biawak. Rasulullah tidak menjamah daging
dhab, sebaliknya memakan hidangan lain.
Bagaimanapun, Rasulullah tidak
menegah para sahabat daripada memakan daging dhab. Itu membuktikan daging itu
tidak haram dimakan. Disebabkan Rasulullah tidak memakannya tidak boleh
dijadikan alasan mengatakan haram memakan dhab.
Sememangnya citarasa atau liur
masyarakat Melayu agak cerewet. Ini mungkin hasil malan budaya yang lemah
lembut, teliti an berpegang kepada kebiasaan dalam keluarga.
Contohnya, kebanyakan orang Melayu
tidak tergamak makan arnab kerana menganggap haiwan itu sebagai binatang
mainan. Ciri-ciri arnab sebagai haiwan jinak yang dipelihara untuk mainan
kanak-kanak menjadikan ia dianggap binatang yang tidak patut dimakan.
Begitu juga halnya dengan belut yang
disamakan seperti ular. Rasa geli dan terbayangkan seperti memakan ular
menyebabkan banyak orang Melayu tidak boleh makan belut.
Jelas di sini, setiap orang ada
citarasa tersendiri. Kita tidak boleh mengharamkan
sesuatu hanya kerana tidak kena pada selera kita. Selagi tidak jelas tentang
haramnya, adalah harus jenis haiwan itu dimakan.
No comments:
Post a Comment