Tuesday 9 October 2018

KUBUR PENGASAS NEGERI KELANTAN

Di Kota Jembal (dahulu dikenali Kedai Lalat) terdapat beberapa kesan pemerintahan kerajaan Jembal, keluarga diraja yang pernah memerintah Kelantan pada zaman dulu. Antara dikenalpasti ialah makam Raja Loyar, Raja Udang, Sultan Omar dan Raja Sungai.

Generasi baru tidak mengetahui wujud tinggalan sejarah yang penting berkaitan kerajaan Kelantan di kawsan itu. Tinggalan sejarah berkaitan Kota Jembal yang pernah menjadi ibu negeri dan tempat singgahsana kerabat diraja wajar dipelihara sebagai satu khazanah bangsa yang amat bernilai.

Makam bersejarah itu boleh dijadikan bukti kewujudan kerajaan Jembal di sini dan sesuai dijadikan lokasi tarikan pelancong.

Penduduk Kota Jembal banyak menggunakan gelaran raja, tuan, ku, tengku dan nik pada pangkal nama yang menandakan mereka adalah keturunan keluarga diraja Jembal.

Keturunan Raja Jembal bernaung di bawah Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan yang mempunyai keahlian di seluruh negara disebabkan ahli kerabat berkenaan telah berhijrah tinggal atau bekerja di luar Kelantan.

Keterangan gambar: Makam Raja Loyor yang terletak berhampiran Sekolah Menengah Raja Sakti, Kota Jembal. 

No comments:

Post a Comment