Monday 1 July 2019

KEINDAHAN TAMADUN KERAJAAN SABA DI YAMAN

Kawasan Yaman antara lokasi yang disebut di dalam al-Quran. Kisah Ratu Balqis dan Nabi Sulaiman yang gah dengan keindahan istana dari permata dan marmar dikatakan berlaku di Yaman.

Kisah Kerajaan Saba yang makmur dengan hasil pertanian dan pedangan rentas kawasan menjadikan kawasan Yaman amat dikenali dan dihormati.

Biarpun realiti kerajaan Yaman sekarang tidak semegah kisah dahulu, apa yang ada di Yaman sekarang masih memperlihatan ciri-ciri kemampuan mereka dalam seni reka dan membina penempatan di kawasan pergunungan dengan menggunakan batu-batan yang ada di persekitaran mereka.

Jika diperhatikan kemampuan bangsa Yaman membina penempatan di puncak dan di lereng gunung berbatu pejal, ia sesuatu amat istimewa dan sukar digambarkan kemahiran mereka yang diwarisi sejak zaman berzaman.

Melihatkan kemahiran kejuruteraan dan arkitek bangsa Yaman, kita berasa rugi jika kemahiran dan keistimewaan itu tidak diperluaskan kepada dunia luar.

Lebih menyedihkan, di Yaman masih berlaku pergolakan dan sengketa sesama sendiri yang secara dasarnya telah menegelamkan kehebatan bangsa Yaman.

Gambar dari FB Shahida Mohd Ramli yang bersuamikan bangsa Yaman.

No comments:

Post a Comment