Saturday 31 August 2019

KHASIAT POKOK BUNGA SEROJA

Selain dimanfaatkan sebagai tanaman hiasan, seroja juga memiliki khasiat sebagai ubat-ubatan. Bahagian tanaman yang boleh dijadikan sebagai ubat herba adalah hampir kesemua bahagiannya seperti akar, daun, hingga biji.

Tahukah anda yang akar seroja boleh dijadikan hidangan bersama lauk yang lain? Bagi kebanyakan masyarakat Cina, sup menjadi hidangan kegemaran seisi keluarga. Antaranya ialah sup ubi seroja, enak dinikmati ketika panas.

Bagi kepercayaan Cina, serat pada ubi seroja melambangkan keakraban ikatan kekeluargaan yang tidak akan terputus, sekali gus mengeratkan perhubungan.

Dalam perubatan tradisional Cina, biji seroja yang rasanya manis dikatakan, dapat memberi manfaat pada jantung, limpa, buah pinggang, mencegah insomnia dan menenangkan saraf.

Air rebusan biji seroja lazimnya, diminum untuk merawat cirit-birit dan penyakit keputihan. Ia juga dikatakan boleh meningkatkan selera makan.

Dipercayai, biji seroja yang mengandungi enzim antipenuaan dan kini penyelidik mencari jalan untuk menggunakan biji seroja dalam produk antipenuaan untuk kosmetik masa kini. 

No comments:

Post a Comment