Wednesday 18 November 2020

KENANGAN KERETA NISSAN SUNNY B11

 
Berpegang dengan kata kata "Jua tok kayo sipe tok rugi " maka kereta ini masih dalam jagaan keluarga walaupun ada yang bagi cadangan agar dijual dan ada juga yang datang bertanya untuk beli. 
 
Versi paling baru Nissan Sunny B11 extra 2 tahun 1993. Dikenali juga Datsun Sunny / Tsuru / sentra B11. Kebanyakan masih dipakai oleh bangsa Cina Malaysia. 
 
Kereta ini Arwah ayah beli second pada tahun 1996 dengan harga RM37 ribu. Market sekarang dengan RM1500-3500 dan dapat. 
 
Setelah Arwah meninggal pada tahun 1999 kereta ini diguna oleh Bonda, dan 10 tahun terkebelakang dari tahun 2020 kereta ini kebanyakan hanya dihidupkan enjin sahaja, dan diguna pakai oleh abang ipar. Pernah juga diguna oleh abang untuk ulang alik dari rumah ke sekolah SMIP sewaktu menduduki peperiksaan STPM. 
 
Pernah masuk air dalam kereta sewaktu banjir tetapi berjaya dipindahkan sebelum tenggelam sampai ke peringkat enjin. 
 
Saya tidak mempunyai memori yang banyak bersama arwah dengan kereta ini hanyasanya apa yang saya ingat sewaktu pulang dari Taski Alhilal pada tahun 1998 saya bertanya nombor telefon rumah kepada bonda pada ketika arwah sedang memandu kereta pulang ke rumah arahan dari guru sewaktu itu. 
 
Semoga Allah merahmati roh Arwah dan masukkan dalam golongan orang yang mendapat nikmat di sana. 
 
Ala kullihal, Alhamdulillah pada tahun ni kereta dibaik pulih kembali dan mampu digunakan di jalan raya dengan baik dan masih perlu kepada servis yang lebih baik lagi. 
 
Giye anok mmuloh ni pulok paka. Wak hungga gi mari gimari munggoh Rutho. 
 
Slow slow kito buat. Paka hok mano ado piye payoh khijo payoh nok cari make ni. Skoda, tepek skeping wak obak sbelum dio bruboh lagi. 
 
FB: Muhammad Ali Imran Ismail

No comments:

Post a Comment