Saturday, 1 September 2018

HINDARI TERLIBAT PERBUATAN GHIBAH


Ajaran Islam bukan saja menegah menyebarkan berita fitnah, bahkan berita benar sekalipun jika orang berkaitan berita itu tidak mahu ia disebarkan. Jika menyebar berita benar dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar. Hal ini membuktikan betapa Islam menjaga hak dan rahsia individu daripada diketahui orang lain, biarpun ia rahsia yang baik. 

Menceritakan hal benar yang tidak disukai orang berkaitan dengan hal itu dipanggil ghibah. Rasulullah menjelaskan makna ghibah dan melarang dilakukan apabila ditanya seorang sahabat.  

Tanya sahabat: “Wahai Rasulullah, apa itu ghibah?” Baginda menjawab: “Menyebut sesuatu yang tidak disukai saudaramu di belakangnya.” Kemudian sahabat bertanya lagi: “Bagaimana jika apa disebutkan itu benar?” 

Baginda menjawab dengan sabda bermaksud: “Kalau apa disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika perkara itu tidak benar, engkau sudah melakukan buhtan (pembohongan besar).” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan Tarmizi).

Iman Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah.   

Penyebarkan berita berbentuk mencaci dan mengeji orang lain bakal menerima balasan kecelakaan besar. Firman Allah bermaksud: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji” (Surah al-Humazah, ayat pertama).

Jelas sekali Islam amat mengambil berat kesan percakapan. Sesungguhnya pancaindera lidah adalah anugerah yang perlu dijaga agar tidak menyebabkan diri melakukan dosa-dosa besar. Orang-orang yang tidak menjaga pancainderanya daripada kejahatan, itulah tanda orang yang kufur.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berkata yang baik maupun dia diam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Fitnah dan ghibah bukan hanya pada ucapan, tetapi termasuk juga dalam bentuk tulisan, gerak badan (gerak tangan, kaki, kepala, mata, ketawa dan sebagainya). Apapun, setiap anggota badan tetap menjadi saksi terhadap perbuatan di dunia. 

Justeru, hindarilah angkara fitnah sepertimana firman Allah yang bermaksud: “Ya Allah, janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan biagi kaum yang zalim lagi ganas.  Dan selamatkanlah kami dengan rahmat-Mu daripada angkara kaum kufur.”  (Surah Yunus, ayat 85 – 86).

No comments:

Post a Comment