Meminang merupakan permintaan lelaki
terhadap perempuan untuk dijadikan isteri. Sebelum urusan peminangan dilakukan
terdapat syarat perlu dipatuhi agar tidak menyalahi apa yang ditetapkan oleh
Islam dan memudahkan tercapai tujuannya.
Pertama. Perempuan hendak dipinang bukan menjadi isteri kepada
lelaki lain. Sememangnya tidak ada pihak keluarga yang bertindak pergi meminang
isteri orang. Tetapi yang sering berlaku ialah lelaki menjalin hubungan dengan
perempuan bergelar isteri.
Dalam istilah yang sering disebut
ialah isteri curang atau main kayu tiga. Lelaki yang menjalin hubungan dengan
isteri orang sering menyatakan kesediaan untuk mengambil ‘kekasihnya’ sebagai
isteri jika dicerikan oleh suaminya. Kenyataan itu juga bermaksud ‘meminang’.
Peminangan itu akan mendorong
perempuan meminta cerai daripada suaminya sebagai jalan untuknya berkahwin
dengan kekasihnya. Sesungguhnya perceraian amat ditegah dilakukan. Adalah
menjadi satu kesalahan besar mana-mana isteri meminta cerai daripada suami
tanpa apa-apa kesalahan dilakukan oleh suami.
Perempuan
yang masih bergelar isteri haram dipinang oleh mana-mana lelaki lain kerana dia
menjadi hak mutlak suaminya. Seorang isteri hanya
putus hubungan dengan suami setelah dia diceraikan dan telah tamat
edahnya.
Islam amat mementingkan hubungan
suami isteri yang baik sepanjang masa. Jadi, isteri ditegah sama sekali menaruh
minat kepada lelaki lain. Manakala lelaki pula diharamkan menaruh minat kepada
mana-mana perempuan yang masih bergelar isteri.
Kedua: Perempuan yang hendak dipinang bukan tunangan lelaki
lain. Larangan lelaki meminang perempuan menjadi tunangan lelaki lain
dinyatakan melalui sabda Rasulullah bermaksud: “Seorang mukmin adalah saudara
bagi mukmin yang lain. Oleh itu tidak halal dia membeli pembelian saudaranya,
dan tidak halal pula dia meminang pinangan saudaranya itu.” (Hadis riwayat
Muslim).
Sesungguhnya seperti mana perempuan
yang telah berkahwin, perempuan yang menjadi tunangan orang juga pasti tidak
akan dilakukan peminangan oleh keluarga secara rasmi. Apa yang sering berlaku
ialah masih ada lelaki menaruh minat terhadap perempuan yang sudah
bertunang.
Alasan bahawa ikatan pertunangan
boleh diputusakan bila-bila masa sahaja sering dijadikan alasan oleh lelaki
yang ingin merampas tunangan orang. Bahkan, perempuan yang bertunang juga mudah
terpikat kepada lelaki lain kerana ikatan pertunangan sekadar satu janji dan
bukannya rugi apa-apa jika diputuskan.
Tambahan
pula ada ikatan pertunangan yang sebenarnya tidak disukai oleh perempuan
berkenaan. Pertunangan itu sebenarnya di atas kehendak keluarga. Jadi, jika ada
lelaki lain ingin memikatnya atau kekasih pilihan, maka memberi semangat untuk
memutuskan pertunangan.
Perbuatan meminang atau menjalin
hubungan dengan perempuan sudah bertunangan samalah seperti merampas hak orang
lain. Sifat sedemikian boleh menyebabkan perbalahan di antara lelaki yang
saling ingin memiliki perempuan yang sama.
Islam amat mementingkan hubungan
persaudaran. Maka sesiapa yang memutuskan persaudaraan amat dicela sifatnya. Sesungguhnya
ditegaskan tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia kasih saudaranya sebagaimana
dia mengasihi diri sendiri.
Bagaimanapun, perempuan yang sudah
bertunang boleh dipinang setelah ikatan pertunangan dibatalkan oleh pihak
lelaki. Perkara itu mungkin juga berlaku di atas permintaan pihak perempuan dan
dipersetujui oleh pihak lelaki.
Perempuan telah bertunang juga boleh
dipinang jika diizinkan oleh tunangnya. Keadaan
ini di mana tunangnya bersedia memutuskan pertunangan jika ada lelaki
lain ingin meminang tunangnya. Hakikatnya, pertunangan itu belum diputuskan
sehinggalah ada lelaki lain meminang perempuan itu.
Perkara
itu ditegaskan oleh Rasulullah melalui sabda Baginda bermaksud: “Seorang lelaki
tidak boleh meminang pinangan lelaki lain, sehinggalah lelaki pertama yang
meminangnya membatalkannya, atau mengizinkannya.” (Hadis riwayat Bukhari).
Ketiga. Perempuan yang hendak
dipinang tidak dalam edah. Edah ialah masa selepas diceraikan sehingga genap
tempohnya yang membolehkan perempuan berkahwin semula. Masa edah ialah tiga
kali haid atau 100 hari bagi wanita yang diceraikan atau kematian suaminya.
Dalam masa edah perempuan tidak
boleh berkahwin. Wanita yang diceraikan oleh suaminya dengan talak raji (talak
satu dan dua), boleh dirujuk kambali oleh suaminya pada bila-bila masa yang
dikehendakinya, selagi tempoh edahnya belum tamat. Talak raji ialah talak yang
boleh dirujuk semula.
Hal demikian ada dinyatakan dalam
firman Allah yang bermaksud: “Dan (bekas) suami mereka lebih berhak kembali
kepada mereka (rujuk), (dalam masa edah raji), jika mereka mengkhendaki pendamainan.”
(Surah al-Baqarah, ayat 228).
Manakala isteri ditalak dengan talak
bain (talak tiga), juga perlu melalui tempoh edah. Edah bertujuan bagi
memastikan dia benar-benar tidak mengandungkan zuriat (dapat pastikan dengan
setelah tiga kali suci haid) bekas suaminya. Jika dia mengandung, edahnya
dilanjutkan sehingga melahirkan kandungan.
Janda diceraikan dengan talak bain
tidak boleh dirujuk atau berkahwin semula dengan bekas suaminya. Bagaimanapun,
peluang untuk kedua-duanya berkahwin semula hanya ada setelah wanita itu
berkahwin dengan lelaki lain, dan di antara keduanya telah bercampur, kemudian
diceraikan pula oleh suami kedua.
Perlu ditegaskan, perkahwinan dengan
suami baru itu perlu dilakukan dengan niat perkahwinan sebenarnya. Maksudnya perkahwinan
yang ingin berkekalan sepanjang hayat. Perceraian (kemudian jika berlaku) tidak
terlintas di dalam hati kedua-duanya.
Amalan ‘cina buta’ seperti dilakukan
dalam masyarakat sebenarnya tidak wujud dalam hukum agama. Cina buta jika
dirancang dan diniatkan, maka perkahwinan itu tidak sah. Lelaki yang
dipertanggungjawabkan sebagai cina buta telah ditetapkan agar menceraikan isteri
dalam tempoh tertentu selepas berkahwin.
Perbuatan itu sama dengan kahwin
kontrek atau kahwin mutaah. Kahwin mutaah diharamkan atau tidak sah. Justeru,
syarat ‘kahwin’ bagi membolehkan isteri dicerai bain berkahwin semula dengan
suami asal tidak sah.
Bagaimanapun, perkahwinan itu sah
jika lelaki yang dijadikan cina buta itu tidak mengetahui perkara sebenarnya.
Dia berkahwin dengan niat baik, tetapi dipaksa menceraikan isterinya atau
isteri memohon cerai bagi membolehkan berkahwin dengan bekas suami. Namun,
terimalah balasan dosa mereka yang sengaja melakukan perbuatan itu.
Janda ditalak dengan talak bain dan
balu kematian suami boleh dipinang dengan cara sindiran ketika masih dalam
edah. Maksud sindiran ialah ia tidak dinyatakan secara terus terang. Perbuatan
itu sekadar memberi ‘isyarat’ keinginan hati yang mana difahami oleh perempuan
itu.
Keempat. Perempuan yang hendak dipinang mestilah sah nikah
dengannya atau bukan muhrimnya. Haram bagi seorang lelaki meminang wanita
muhrimnya, kerana di antara keduanya diharamkan nikah.
Perempuan-perempuan yang diharamkan
dikahwini ada dijelakan dalam surah an-Nisa ayat 32 bermaksud: “Diharamkan ke atasmu menikahi ibu-ibumu,
anak-anak perempuanmu, saudara-saudara perempuanmu, saudara-saudara perempuan
bapamu (ibu saudara sebelah bapa), saudara-saudara perempuan ibumu (ibu saudara
sebelah ibu), anak-anak perempuan daripada saudara lelakimu, anak-anak
perempuan daripada saudara perempuanmu, ibu-ibu yang menyusukanmu,
saudara-saudara perempuan sepersusuan, ibu mertuamu dan anak-anak tirimu yang
ibunya sudah kamu campuri, tetapi jika kamu belum mencampuri ibunya, kamu boleh
mengahwininya.”
No comments:
Post a Comment