Friday 31 August 2018

EKSPLOITASI ANAK YATIM MINTA BANTUAN


Apabila pergi ke pusat membeli-belah, bank dan juga masjid, kita dapati sudah menjadi trend kanak-kanak dieksploitasikan untuk membawa barang jualan. Ia bukan untuk tujuan menjual dengan harga tertentu tetapi meminta bantuan kewangan. Perkataan yang selalu digunakan kanak-kanak ini untuk merayu simpati itu adalah mereka daripada Yayasan Anak-Anak Yatim.

Angkara siapakah yang membawa anak- anak yatim berlonggok di pintu-pintu bank dan di kaki lima pusat membeli belah yang kini merebak bukan sahaja di bandar besar tetapi telah menular ke bandar kecil. Ada yang sampai meletakkan meja dengan tabung derma serta dikelilingi oleh kanak-kanak meminta bantuan kepada sesiapa sahaja yang lalu lalang di kawasan itu.

Kita tidak boleh menggunakan anak- anak yatim meminta 'sedekah' kerana terasa zalim mengerahkan tenaga mereka untuk keuntungan orang tertentu. Atau, apakah mungkin kanak-kanak ini diupah oleh mereka yang tidak bertanggungjawab menggunakan kaedah derma kepada tabung anak yatim atau kebajikan.

Kaedah derma ini boleh dicurigai kerana pada zaman yang canggih dengan kelicikan dan penipuan, mereka ini sanggup berbuat apa sahaja untuk menipu orang awam asalkan menguntungkan dengan cara mudah agak selamat.

Ajaran Islam dan banyak ayat dalam kitab suci al-Quran melarang keras memakan hasil atau harta anak-anak yatim serta kita tidak boleh menzalimi mereka dalam apa juga keadaan sekali pun.

Mereka yang melakukannya akan menerima azab yang amat pedih di akhirat kelak dan itu adalah janji Allah dan Allah menepati segala janji-Nya. Berwaspadalah mereka yang menggunakan agama untuk kepentingan peribadi.

Diharapkan pihak yang bertanggungjawab seperti Jabatan Kebajikan dan juga Penguatkuasa Jabatan Agama Islam, mengambil tindakan sewajarnya dengan segera sebelum nama baik Islam dicemari kerana kelalaian serta sikap ambil mudah yang tidak sepatutnya berlaku dan berleluasa sekarang ini.

Jika perlu adakan undang-undang di mana setiap derma yang hendak dikutip, perlukan permit dan permit itu pula jangan mudah dikeluarkan jika ia boleh mendatangkan fitnah atau tidak keselesaan kepada umat Islam itu sendiri. Peliharalah anak-anak yatim sebaik mungkin kerana ia adalah amanah Allah kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment