Sunday 4 November 2018

SADAP TUAK CARA MENDAPATKAN NIRA KELAPA

Menyadap atau menyadat adalah kaedah untuk mendapatkan nira kelapa atau tuak kelapa. Untuk menyadap tuak memerlukan sadap atau sabit khusus. Bahagian yang disadap untuk mendapatkan nira ialah mayang kelapa yang belum pecah dari seludangnya. 

Sebelum disadap, mayang akan diikat membaluti keseluruhan bahagian. Ia bertujuan untuk mengelak mayang akan terburai atau terbuka apabila disadap nanti. 

Mayang kelapa akan disadap atau dipotong pada bahagian hujung. Ia perlu dibiarkan beberapa hari sebelum nira mula mentis atau menitik. Untuk menadah nira, satu bekas yang dinamakan tukil diletakkan di bahagian hujung tempat yang disadap itu.

Pada masa dahulu, tukil diperbuat daripada buluh. Buluh akan dipotong dengan membiarkan satu buku ruas di bahagian bawah dan satu bahagian lagi dipotong dengan membuang ruas. Bahagian tanpa ruas dijadikan "mulut" dan bahagian ada ruas akan menakungkan nira. 

Namun, sekarang ini tukil yang digunakan adalah botol plastik yang lebih lasak dan mudah didapati. Ada juga menggunakan plastik minuman untuk menadah air nira. 

Proses menyadap tuak juga ada cara tertentu bagi memastikan kuantiti nira yang keluar lebih banyak dan berkualiti.

Air tuak amat digemari terutama pada bulan Ramadan. Rasanya yang unik memberi cita rasa yang sunggu memikat penggemarnya.

Air tuak juga dimasak atau diproses untuk dijadikan manisan atau nise, yang juga dikenali sebagai gula melaka. 

Selain itu, air tuak turut dijadikan cuka kelapa setelah diperam atau disimpan beberapa lama. 

No comments:

Post a Comment