Kawasan
fizikal tanah negeri Kelantan dibahagikan dua kawasan oleh Sungai Kelantan.
Jajahan Kota Bharu, Bachok, Machang, Kuala Krai dan Pasir Putih di sebelah
timur Sungai Kelantan, manakala Tumpat, Pasir Mas, Tanah Merah dan Jeli di
sebelah barat.
Maka,
untuk menghubungkan kedua-dua bahagian ini, jambatan perlu dibina. Jambatan
yang merentangi Sungai Kelantan ialah Jambatan Sultan Yahya Petra, Jambatan
Salor, Jambatan Sultan Ismail Petra dan Jambatan Tanah Merah.
Jambatan
pertama dibina merentangi Sungai Kelantan ialah Jambatan Sultan Yahya Petra.
Jambatan ini mula dibina pada tahun 1962 dan siap pada 1965.
Jambatan
Sultan Yahya Petra dibina dengan kos sebanyak RM5 juta dan telah dirasmikan
pada 17 April 1965 oleh Sultan Yahya Petra Ibni Sultan
Ibrahim, Sultan Kelantan pada ketika itu.
Turut
hadir di upacara ini ialah Timbalan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein;
Menteri Pengangkutan, Datuk Sardon Hj. Jubir; Menteri Kerja Raya, Pos dan
Talikom Datuk Sambanthan.
Jambatan
Sultan Yahya Petra memberi kemudahan kepada penduduk di kedua-dua kawasan barat
dan timur untuk bergerak, terutama penduduk dari Kota Bharu untuk ke Tumpat, yang
sebelum itu menggunakan perkhidmatan feri dan bot.
Sebelum
adanya jambatan ini, penduduk terpaksa menaiki feri di Pasir Mas Salor untuk ke
Pasir Mas, Tumpat dan Rantau Panjang.
Pembinaan
Jambatan Sultan Yahya Petra mencatakan sejarah bukan sahaja kepada negeri Kelantan,
bahkan Malaysia amnya. Ini kerana Jambatan Sultan Yahya Petra sepanjang 908.3 meter
dan lebar 24.3 meter itu merupakan jambatan terpanjang di Asia Tenggara pada ketika
itu.
Jambatan
Sultan Yahya Petra merupakan jambatan bertol pertama seumpamanya di Malaysia. Malah
boleh dianggap sebagai laluan awam pertama dikenakan bayaran tol di Malaysia.
Bagaimanapun,
pada awal pagi 9 Julai 1978, penyokong-penyokong Barisan Nasional (BN) telah
memusnahkan rumah tol di atas jambatan tersebut setelah BN berjaya memenangi
pilihan raya negeri. Semenjak itu, kutikan tol telah dihentikan seiring dengan
janji BN Kelantan dalam pilihanraya itu.
Pembinaan
Jambatan Sultan Yahya Petra dilakukan oleh syarikat Kien Huat Private Limited, milik
keluarga Lim Goh Tong.
Pada
tahun 2007, Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra (terletak di kiri dan kanan jambatan
pertama) telah dibina dengan pembiayaan sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.
Pembinaan yang menelan belanja sebanyak RM184.4 juta itu telah dibuka
sepenuhnya pada bulan Oktober 2013.
Gambar pada 17 April 1965 (hari perasmian)
No comments:
Post a Comment