Tuesday 15 October 2019

MUSIBAH KECELAKAAN BANJIR KILAT


Kecelakaan di jalan raya bukan sahaja melibatkan kemalangan. Musibah lain juga boleh berlaku yang tidak diduga-duga.

Banjir kilat antara yang sukar diduga. Biarpun hujan yang turun diketahui, tetapi tidak dijangkakan akan berlaku dengan cepat banjir di sesuatu kawasan.

Pihak berkuasa perlu kenal pasti kawasan yang kerap berlaku banjir kilat. Pembangunan yang tidak dilakukan tidak mengikut kaedah sepatutnya menjadi punca banjir kilat.

Pemaju sesuatu projek perlu lebih peka kepada perubahan persekitaran yang terjadi akibat projek yang dilakukan. Ambil langkah perlu untuk mengelak kejadian banjir kilat.

Pemaju jangan hanya memikirkan penjimatan kos dan mendapat untung besar tanpa memperdulikan kesan buruk dialami pihak lain.  

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Telah nampak kerosakan didarat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar). (Surah ar-Rum, ayat 41).  

Jika peraturan hukum alam tidak dipatuhi, maka akan berlaku bencana yang mendatangkan kerugian dan kesusuahan kepada masyarakat yang berada di tempat itu, tidak kira orang beriman atau kafir. Tidak kira sama ada orang itu punca berlaku bencana atau sekadar menjadi mangsa.

No comments:

Post a Comment