Wednesday 4 March 2020

Jika diumpama sebagai gelas, jauhi sikap sombong

Jika kita diumpamakan sebagai gelas, jangan sekali-kali kita menjadi gelas yang tertutup yang tidak sudi menerima apa-apa disebabkan sikap ego dan sombong. 

Atau, jangan kita menjadi gelas yang terbuka pada bahagian atasnya, tetapi ada pula lubang di sisi yang lain yang mengeluarkan apa yang dimasukkan.

Begitu juga, diharapkan kita tidak menjadi gelas yang sudah penuh sehingga melimpahkan apa-apa yang dimasukkan ke dalamnya. 

Sebaliknya, hendaknya kita semua menjadi gelas yang bersedia menerima segala bentuk kebaikan yang dicurahkan dan kemudian disimpan untuk tujuan kebaikan. 

Setiap kata tidak sempurna. Masih memerlukan pertolongan dan nasihat daripada orang lain. Jadi amalkan sikap terbuka ingin mempelajari sesuatu dan bersedia menerima teguran dari orang lain untuk menjadi lebih baik. 

Marilah kita bersama-sama bertekad untuk berubah menjadi lebih baik. Cuba kita renungkan kata-kata Saidina Umar yang bermaksud: Celakalah bagi orang Muslim yang hari ini lebih buruk dari hari semalam dan hari esoknya lebih buruk dari hari ini." 

No comments:

Post a Comment