Thursday 12 March 2020

ANWAR PEGANG FALSAFAH LIBERAL - TUN M

Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa pegangan politik liberal yang dipegang Datuk Seri Anwar Ibrahim, menjadi punca orang Melayu menolak Presiden PKR itu.

Bekas Perdana Menteri percaya, orang Melayu bimbang kedudukan mereka terancam jika menerima ideologi liberalisme, memandangkan kelebihan dimiliki kaum itu hanyalah kuasa politik.

“Kalau kita toleh ke belakang, bila dia terkeluar daripada UMNO ketika saya jadi Perdana Menteri (pada 1998), dia cuba tubuh sebuah parti menentang saya.

“Dulu sebelum ini Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) keluar parti dan tubuh parti Semangat 46 (Parti Melayu Semangat 46), tetapi itu parti Melayu.

“Anwar keluar-keluar (UMNO), dia buat parti liberal. Dia nak dapat sokongan daripada DAP, maka dia ajak DAP masuk, PAS masuk. Falsafah dia liberal,” katanya.

Mengenai persepsinya terhadap Anwar, Dr Mahathir mengaku mempunyai masalah dengan Ahli Parlimen Port Dickson itu, namun terpaksa mengenepikannya demi menumbangkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Barisan Nasional (BN).

“Bila kita nak lawan dan nak jatuhkan Najib, saya berpendapat bahawa antara Najib dengan Anwar, saya rasakan Najib lebih bahaya.

“Jadi saya sanggup rujuk kembali dengan Anwar, bahkan saya turut bekerjasama dengan DAP. Kalau tidak kita tidak boleh kalahkan BN (pada Pilihan Raya Umum ke-14),” katanya seperti dilaporkan Sinar Harian, hari ini..

No comments:

Post a Comment