Wednesday 30 December 2020

HAIWAN BERKELIARAN PUNCA KEMALANGAN MAUT

 
Jalan raya satu kemudahan asas untuk memudahkan perjalanan ke satu destinasi dengan menggunakan kenderaan berenjin mahupun basikal. Namun, kemudahan asas jalan raya banyak mengundang bahaya kepada pengguna. 
 
Jalan yang tidak diselenggara dengan baik mengundang berlaku kemalangan. Bahayanya bukan sekadar calar di muka atau lutut, bahkan boleh membawa maut. Perkara ini bukan baharu berlaku, bahkan sudah lama berlarutan. Namun, isu jalan rosak masih banyak ditemui di mana-mana jalan di negara kita. 
 
Satu lagi bahaya kepada pengguna jalan raya adalah kehadiran binatang ternakan berkeliaran di jalan raya. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di jalan kampung, bahkan juga di kawasan yang dianggap sebagai bandar atau pinggir bandar yang terdapat lalu lintas yang sesak. 
 
Sebenarnya, kehadiran haiwan di jalan raya tetap bahaya tidak kisah di mana-mana pun. Paling bahaya kepada pengguna pada waktu malam. Banyak kes kemalangan jalan raya melibatkan haiwan ternakan berlaku pada waktu malam. 
 
Diharap kepada penternak lebih bertanggungjawab mengawal pergerakan haiwan ternakan mereka agar tidak terlepas memasuki kawasan jalan raya. 
 
Banyak penternak menjadi pembunuh apabila berlaku kemalangan yang mengakibatkan kematian pengguna jalan raya berpunca haiwan peliharaan mereka dibiarkan berkeliaran di jalan raya.

Gambar hiasan: Kerbau berkeliaran di tepi jalan raya

1 comment: