Satu
amalan yang semakin ditiru di kalangan remaja dan golongan tertentu ialah
mengukir atau melukis tatu di bahagian badan masing-masing. Amalan
itu sebenarnya ditegah dalam Islam.
Larangan tersebut sepertimana hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: ”Dilaknat wanita yang menyambung rambut dan wanita yang meminta untuk disambungkan rambutnya, wanita yang mentatu dan wanita yang meminta untuk ditatu”
Menurut Imam an-Nawawi bahawa tatu itu ialah mencucukkan jarum
atau sebagainya di belakang telapak tangan, pergelangan tangan, bibir atau
selainnya di tubuh badan sehingga darah mengalir. Kemudian diisi tempat itu
dengan celak atau kapur tohor (kapur hidup) sehingga menjadi hijau.
Antara sebab orang bertatu ialah untuk menarik perhatian orang
lain, kecantikan dan tujuan ritual keagamaan dengan melukis gambar tertentu
sebagai lambang.
Selain itu, tatu juga menjadi pengenalan kepada geng kongsi
gelap, pengikut amalan tertentu dan pembenteng diri. Tatu juga
dikaitkan dengan amalan untuk menyembuhan penyakit dan kekuatan diri.
Tatu sebenarnya memberi kesan buruk kepada kesihatan orang
bertatu. Contohnya ia menyebabkan alahan pada jenis pigmen atau pewarna yang
digunakan. Simptom seperti bengkak dan gatal-gatal pada bahagian yang mempunyai
kesan merah akibat mentatu.
Perbuatan itu juga boleh menyebabkan jangkitan penyakit seperti
Hepetitis B, jangkitan HIV dan Hepatitis C boleh berjangkit sekiranya jarum
yang tercemar digunakan.
Diriwayatkan daripada Abdullah: “Allah melaknat
perempuan-perempuan yang membuat tatu, perempuan-perempuan yang meminta dirinya
untuk ditatu, perempuan-perempuan yang meminta bulu keningnya dibuang dan
perempuan-perempuan yang mengikir giginya, (semua ini semata-mata) untuk
kecantikan iaitu perempuan-perempuan yang mengubah ciptaan Allah.” (Hadis riwayat
Bukhari)
Larangan bertatu itu tidaklah terbatas kepada perempuan sahaja
bahkan kepada lelaki juga. Adapun jika kanak-kanak atau orang gila dibuatkan
tatu kepada mereka, maka orang itu akan menanggung dosa perbuatannya, sementara
kanak-kanak atau orang gila tersebut tidaklah berdosa disebabkan belum ada
taklif (kewajipan mentaati suruhan dan larangan agama) ke atas mereka.
Sesiapa yang telah terlanjur mentatu dirinya maka wajib baginya
menghilangkan tatu itu.
Bagaimanapun, jika usaha untuk menghilangkan tatu itu boleh
mendatangkan mudarat atau kesakitan yang mana orang bertatu itu merasakan
dirinya tidak dapat menanggung kemudaratan itu, maka tidak wajib baginya
menghilangkan tatu itu.
Jika dia merasakan mampu menghadapi kesakitan itu dan tidak
mendatangkan bahaya berkekalan, maka wajib baginya melakukan apa-apa jua usaha
untuk menghilangkan tatu itu. Ini kerana tatu yang ada di badan akan
menyebabkan bahagian itu tidak sampai air ke bahagian berkenaan.
Jadi, jika ia sebahagian daripada bahagian yang perlu dibasuh atau bahagian wudud, maka wudud itu tidak sah dan menyebabkan sembahyang tidak sah. Begitu juga bahagian lain yang perlu dibuang tatu kerana semua bahagian badan perlu dikenakan air ketika mandi wajib. Maka itu, semua tatu sebenarnya perlu dibuang.
Jadi, jika ia sebahagian daripada bahagian yang perlu dibasuh atau bahagian wudud, maka wudud itu tidak sah dan menyebabkan sembahyang tidak sah. Begitu juga bahagian lain yang perlu dibuang tatu kerana semua bahagian badan perlu dikenakan air ketika mandi wajib. Maka itu, semua tatu sebenarnya perlu dibuang.
Namun, seperti telah dijelaskan tadi, jika orang ditatu itu
merasakan tidak ‘mampu’ untuk membuang tatu itu, maka tidak wajib baginya
membuang tatu itu. Segala hal berkaitan dengan tatu itu boleh dianggap
seperti tatu itu tidak ada lagi. Contohnya, sah ambil wudud dan mandi
wajib biarpun di bahagian badan ada tatu. Maka, segala ibadat yang
berkaitan juga adalah sah.
Aspek sanggup menanggung kesakitan dan mudarat diberi perhatian
kerana usaha membuang tatu dianggap perkara mudah dan memerlukan perbelajaan
besar untuk melakukan pembedahan. Dalam hal ini sudah memadai dia memohon
ampun dan bertaubat.
Antara kaedah moden menghilang tatu ialah menggunakan laser yang
boleh menghuraikan pewarna kepada partikel-partikel kecil yang boleh dicerna
oleh kulit. Kaedah lain ialah excision melibatkan pemotongan bahagian kulit
yang mempunyai tatu.
Manakala kaedah salabrasion yang menggunakan air garam untuk disapukan ke atas tatu bagi merosakkan kulit. Satu lagi kaedah biasa digunakan ialah menggunakan Silver Nitrate yang dimasukkan asid dan nitrat tersebut ke bawah kulit, sebagaimana tatu dihasilkan.
Manakala kaedah salabrasion yang menggunakan air garam untuk disapukan ke atas tatu bagi merosakkan kulit. Satu lagi kaedah biasa digunakan ialah menggunakan Silver Nitrate yang dimasukkan asid dan nitrat tersebut ke bawah kulit, sebagaimana tatu dihasilkan.
Seharusnya kita tidak terpengaruh mengikut amalan mereka yang
tidak ada peraturan agama dalam hidupnya. Islam agama yang indah dan
menjaga setiap tindakan umatnya agar tidak mendatangkan keburukan.
Thanks for sharing the info regarding best way to remove tattoo. If you wish to have laser tattoo removal service, kindly contact Ava Clinic in Malaysia.
ReplyDelete