Individu didapati bersalah di
mahkamah dijatuhi hukuman. Hukuman bukan bersifat penyiksaan semata-mata. Jika ia bermaksud
untuk penyiksaan, sudah pasti hukuman berat tidak perikemanusiaan dikenakan.
Islam mengamalkan kesederhanaan dalam mendepani sesuatu masalah berkaitan
umatnya.
Terdapat empat matlamat
hukuman dalam Islam iaitu melakukan pencegahan, memberikan ganti rugi,
melakukan pemulihan dan tujuan ukhrawi.
Melakukan pencegahan. Pencegahan adalah kaedah untuk mendidik manusia agar tidak mengulangi
perbuatan itu. Mereka yang pernah dikenakan hukuman merasa insaf dan serik
melakukan perbuatan itu.
Tentu mereka tidak mahu mengulangi perbuatan salah yang menyebabkan mereka dikenakan hukuman sekali lagi. Sesungguhnya tidak ada manusia yang suka dihukum. Jadi, langkah terbaik ialah tidak mengulangi perbuatan itu.
Tentu mereka tidak mahu mengulangi perbuatan salah yang menyebabkan mereka dikenakan hukuman sekali lagi. Sesungguhnya tidak ada manusia yang suka dihukum. Jadi, langkah terbaik ialah tidak mengulangi perbuatan itu.
Hukuman ditetapkan juga dapat
mencegah mereka yang baru ingin melakukan perbuatan itu. Mereka tahu, jika
melakukan kesalahan itu ada hukuman telah ditetapkan. Tambahan, mereka melihat
atau mengetahui ada orang lain telah dihukum.
Pencegahan dilakukan dua
kaedah iaitu am dan khas. Pencegahan am adalah menghapus atau menghalang
unsur yang boleh mendorong seseorang melakukan jenayah, sama ada dalaman atau
luaran.
Unsur dalaman adalah hati atau tabiat manusia agar bencikan maksiat. Manakala unsur luaran ialah sesuatu yang boleh mencetuskan keinginan untuk melakukan maksiat seperti pergaulan bebas.
Unsur dalaman adalah hati atau tabiat manusia agar bencikan maksiat. Manakala unsur luaran ialah sesuatu yang boleh mencetuskan keinginan untuk melakukan maksiat seperti pergaulan bebas.
Firman Allah SWT dalam surah
al-Ahzab, ayat 59 bermaksud: “Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isteri kamu,
puteri-puteri kamu dan kepada wanita-wanita beriman, hendaklah mereka menutup
kepala sehingga menutup dada mereka. Semoga dengan itu mereka mudah dikenali
(bahawa mereka wanita-wanita mulia) supaya tidak akan diganggu (oleh lelaki
tidak sopan).”
Ayat itu menjelaskan menutup
aurat dapat mengelak wanita daripada diganggu oleh lelaki. Ini termasuk dalam
konsep pencegahan.
Pencegahan khas pula satu
bentuk hukuman apabila individu telah melakukan kesalahan seperti dikenakan
hukuman penjara. Hukuman itu diharapkan dapat menghalang mereka terus melakukan
perbuatan salah.
Firman Allah SWT bermaksud:
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap
seseorang dari kedua-duanya seratus kali dan janganlah belas kasihan kepada
kedua-duanya sehingga mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu
beriman kepada Allah dan hari kiamat, dan hendaklah (perlaksanaannya) hukuman
mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang beriman.” (Surah an-Nur, ayat 2)
Hukuman terhadap pelaku kesalahan
ini diharapkan menjadi pengajaran dan keinsafan agar tidak
mengulanginya. Manakala hukuman yang dilakukan di hadapan orang ramai
diharap dapat memberi pengajaran agar tidak terpengaruh melakukan perbuatan
itu.
Memberikan ganti rugi. Kaedah ganti rugi adalah sebagai ganti kepada hukum yang sepatutnya
dikenakan. Contohnya, kesalahan menyebabkan kerosakan harta benda
digantikan dengan bayaran wang oleh pelakunya.
Adalah merugikan jika kesalahan itu dihukum melalui harta pesalah pula dirosakkan. Maka, kaedah ganti rugi lebih sesuai dan mengelak kerugian lain.
Adalah merugikan jika kesalahan itu dihukum melalui harta pesalah pula dirosakkan. Maka, kaedah ganti rugi lebih sesuai dan mengelak kerugian lain.
Pelaku kesalahan perlu
bertanggungjawab terhadap kerugian yang ditanggung oleh pihak lain akibat
perbuatannya sama sengaja atau tidak.
Fiman Allah SWT bermaksud: "Tiap diri bertanggungjawb atas apa yang telah diperbuatnya." (Surah al-Muddatstsir, ayat 38).
Fiman Allah SWT bermaksud: "Tiap diri bertanggungjawb atas apa yang telah diperbuatnya." (Surah al-Muddatstsir, ayat 38).
Perasaan tanggunjawab dapat
melatih kita lebih berhati-hati dan sedar kesan yang perlu ditanggung atas
setiap perbuatan yang dilakukan. Jadi, ia dapat mengelak individu melakukan
kesalahan kerana kesannya dia yang perlu membayar ganti rugi.
Hukuman dalam bentuk ganti
rugi juga dapat difahami melalui firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat
178 bermaksud:
"Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan si pembunuh pula hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta satu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab siksa yang tidak terperi sakitnya."
"Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan si pembunuh pula hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta satu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab siksa yang tidak terperi sakitnya."
Jelaslah, hukuman ganti adalah
satu keringanan daripad Allah SWT. Malah, Islam menegah orang melakukan balas
dengan berlebihan yang bakal mencetuskan masalah lebih besar akibat dendam dan
marah. Sifat memaafkan lebih utama diamalkan dalam Islam. Sebenarnya, hukuman
ganti rugi termasuk dalam kategori pencegahan khas.
Melakukan pemulihan. Pemulihan dilakukan terhadap penjenayah yang telah dijatuhi hukuman
bertujuan menyedarkan mereka kesalahan yang telah dilakukan.
Pemulihan itu juga diharapkan dapat memberi kefahaman kepada mereka bahawa hukuman itu sebenarnya memberi kebaikan untuk mereka agar tidak terus melakukan perbuatan dosa yang mungkin memberi kesan buruk kepada diri sendiri.
Pemulihan itu juga diharapkan dapat memberi kefahaman kepada mereka bahawa hukuman itu sebenarnya memberi kebaikan untuk mereka agar tidak terus melakukan perbuatan dosa yang mungkin memberi kesan buruk kepada diri sendiri.
Di samping itu tujuan
pemulihan juga diharapkan dapat menyedarkan masyarakat agar dapat menerima
kembali pesalah dalam masyarakat. Pesalah telah menerima hukuman dan itu telah
memadai untuknya. Tidak perlu lagi masyarakat memulau mereka yang boleh
dianggap satu lagi bentuk hukuman.
Terdapat empat peringkat
pemulihan dilakukan.
Pertama, menyedarkan penjenayah akan kesalahan telah dilakukan agar mereka
tidak mengulanginya. Ini kerana tidak dinafikan terdapat pesalah sebenarnya
tidak sedar bahawa apa yang mereka lakukan itu satu jenayah.
Ini terutama berkaitan jenayah tidak mematuhi berkaitan ibadat wajib. Contoh dalam soal berpuasa. Banyak orang tidak berpuasa, tetapi banyak yang tidak menggantikannya atau membayar kifarat atau disebut juga denda.
Ini terutama berkaitan jenayah tidak mematuhi berkaitan ibadat wajib. Contoh dalam soal berpuasa. Banyak orang tidak berpuasa, tetapi banyak yang tidak menggantikannya atau membayar kifarat atau disebut juga denda.
Firman Allah SWT
bermaksud: “(Puasa Yang Diwajibkan itu ialah beberapa hari Yang tertentu;
maka sesiapa di antara kamu Yang sakit, atau Dalam musafir, (bolehlah ia
berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari Yang dibuka) itu pada
hari-hari Yang lain; dan wajib atas orang-orang Yang tidak terdaya berpuasa
(kerana tua dan sebagainya) membayar Fidyah Iaitu memberi makan orang miskin.
maka sesiapa Yang Dengan sukarela memberikan (bayaran Fidyah) lebih dari Yang
ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (Walaupun demikian)
berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi Fidyah), kalau kamu
mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 184)
Kedua ialah kesalahan dilakukan tidak dihebohkan kepada umum bagi
mengelak salah faham atau penghinaan terhadap pesalah. Hukuman yang dikenakan
sudah dianggap balasan setimpal.
Maka tidak wajar mereka ditambah hukuman dengan diaibkan kepada orang ramai. Seungguhnya, Islam menyuruh agar kita menutup aib orang lain.
Maka tidak wajar mereka ditambah hukuman dengan diaibkan kepada orang ramai. Seungguhnya, Islam menyuruh agar kita menutup aib orang lain.
Firman Allah SWT bermaksud:
“Dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil
dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah yang buruk sesudah
beriman, dan sesiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang
zalim.” - (Surah al-Hujurat, ayat 11).
Ketiga ialah memberi kesedaran kepada penjenayah agar bertaubat.
Sesungguhnya manusia tidak sunyi melakukan dosa. Pun, Allah SWT memberi peluang
kepada manusia bertaubat untuk menghapuskan dosa.
Firman Allah SWT dalam surah
az-Zumar, ayat 53 bermaksud: “Katakanlah, wahai hamba-hamba-Ku yang pernah
melakukan perbuatan melampaui batas ke atas diri mereka, janganlah kamu
berputus asa daripada rahmat Allah, sesungguhnya Allah mengampuni keseluruhan
dosa dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Penerima
taubat.”
Keempat ialah hukuman yang mana perlaksanaannya bukan bertujuan mendera
atau menganiaya. Islam bersifat toleransi dan mementingkan sikap kemanusiaan.
Berbuat baik adalah satu perintah yang jelas sepertimana Firman Allah SWT
bermaksud: "Sesungguhnya Allah memerintahkan (kamu) berlaku adil dan
berbuat ehsan." (Surah an-Nahl, ayat 90)
Tujuan ukhrawi. Ia bermaksud faedah diterima penjenayah akibat hukuman itu ketika
hayatnya di dunia. Dengan kata lain, ada manfaat dan keuntungan bagi sesiapa
dikenakan hukuman di dunia ini. Pun begitu, ulama berselisih pendapat tentang
perkara ini.
Imam Syafie berpendapat
hukuman itu satu kifarat di dunia dan dosa dilakukan terhapus yang mana tiada
lagi hukuman di akhirat. Dengan kata lain, dosa itu terhapus di dunia apabila
telah menerima hukuman di dunia ini.
Hujah ini bersandarkan kepada hadis bermaksud: "Manaka kau tahu mungkin (hukuman) hudud itu diturunkan sebagai kifarat kepada dosa."
Hujah ini bersandarkan kepada hadis bermaksud: "Manaka kau tahu mungkin (hukuman) hudud itu diturunkan sebagai kifarat kepada dosa."
Manakala Abu Hanifah
berpendapat sebaliknya. Hukuman di dunia tidak melepaskan seseorang daripada
menerima hukuman di akhirat.
Beliau berhujah dengan firman Allah SWT bermaksud: "Yang demikian itu satu penghinaan untuk mereka di dunia dan di akhirat mereka mendapat seksaan yang besar."
Beliau berhujah dengan firman Allah SWT bermaksud: "Yang demikian itu satu penghinaan untuk mereka di dunia dan di akhirat mereka mendapat seksaan yang besar."
No comments:
Post a Comment