Bilangan kes perceraian melibatkan
pasangan Islam di Malaysia diakui tinggi biarpun masih terkawal. Pun, timbul
persoalan adalah kahwin dan cerai sudah menjadi gaya hidup masa kini? Kahwin
belum sampai setahun, telah bercerai. Peliknya, yang sudah kahwin
berpuluh-puluh tahun dan mempunyai cucu pun bercerai juga!
Berdasarkan statistik kes perceraian
30 hingga 40 peratus daripadanya berpunca daripada pihak ketiga. Pihak ketiga
itu termasuk kekasih lama dan keluarga seperti ibu bapa, adik beradik dan
saudara mara.
Perbuatan pihak ketiga itu dikira
sebagai satu jenayah syariah. Perbuatan mereka boleh dituduh mengikut Akta
Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 559) di
bawah Undang-undang Syariah Wilayah-wilayah Persekutuan.
Mengikut akta tersebut, pesalah
boleh dihukum denda RM1,000 dan penjara jika sabit kesalahan mengganggu
perkahwinan pihak lain sehingga menyebabkan perceraian. Namun, akta itu tidak
dikuatkuasakan disebabkan kurang pembuktian dan pihak pasangan tidak membuat
laporan rasmi berkaitan pihak ketiga itu.
Islam
amat menggalakkan perkahwinan sebagai menyempurnakan keperluan tabie manusia
yang memerlukan pasangan hidup. Justeru, sesiapa yang berkahwin atas maksud
mencari kebaikan dan memenuhi tuntutan agama, maka perkahwinan itu dianggap
sebahagian daripada ibadat.
Allah
SWT berfirman bermaksud: “Dan daripada tanda-tanda kebesaran Allah itu ialah
Dia menjadikan untuk kamu isteri-isteri supaya kamu dapat duduk bersama dan
Allah jadikan di antara kamu kasih sayang dan rahmat. Sesungguhnya dengan
demikian itu, adalah tanda bagi golongan yang berfikir,” (Surah ar-Rum, ayat
21).
Perceraian berpunca kegagalan suami
isteri melayari kehidupan berumahtangga seperti mana diharapkan. Mereka tidak
mampu untuk memenuhi kehendak pasangan masing-masing. Atau tidak lagi mampu
bertahan untuk hidup bersama yang mungkin mendatangkan kesan yang lebih buruk
jika perkahwinan itu diteruskan.
Selain penglibatan pihak ketiga, punca
lain perceraian di kalangan pasangan Islam di negara kita ialah gagal
melaksanakan tanggungjawab sebagai suami atau isteri, pegangan agama yang
rendah, campur tangan keluarga atau pihak ketiga, berbeza budaya, masalah
seksual dan kerjaya.
Sekiranya
perkahwinan disukai dalam Islam, sudah tentulah talak pula paling dibenci.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sebenci-benci perkara halal di sisi Allah
ialah talak.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).
Suatu dulu, pasangan yang bercerai
menanggung malu. Perceraian akan cuba disembunyaikan daripada pengetahuan
ramai, biarpun tidak berupaya melakukan selama-lamanya. Lambat laun,
jiran-jiran dan ahli keluarga akan mengetahui juga.
Perasaan malu turut ditanggung ahli
keluarga yang lain. Hal ini disebabkan satu tanggapan bahawa pasangan yang
bercerai berpunca sesuatu sikap yang tidak baik seperti suami atau isteri
curang, mengamalkan sikap tidak baik, masalah tenaga batin dan sebagainya.
Malah, perceraian dianggap sesuatu
yang 'salah' dalam masyarakat. Sebab itu, pasangan suami isteri akan cuba
sedaya mungkin mengelak daripada berlaku perceraian. Masalah dalam rumahtangga
cuba diselesaikan secara bertolak ansur dan bijaksana. Keluarga akan campur
tangan mendamaikan pasangan bermasalah agar tidak berakhir dengan perceraian.
Status duda dan janda bukan suatu
yang baik pada pandangan masyarakat. Pandangan ini berdasarkan kepada bahawa
perceraian berpunca sesuatu yang tidak baik mengenai duda atau janda itu.
Keluarga yang perihatin tidak mudah
menerima bakal ahli keluarga baru dari kalangan duda atau janda. Mereka akan
menyelidik apakah punca perceraian yang lalu. Adakah perceraian lalu berpunca
daripada sikap bakal menantunya itu. Ini bagi mengelak perkara yang sama
berlaku dalam perkahwinan baru nanti.
Dengan kata lain, duda atau janda
dipandang rendah bukan kerana status, tetapi sebab di sebalik mengapa status
itu diperoleh. Suami tidak mungkin menceraikan isteri yang baik. Atau, suami
yang baik tidak mungkin menceraikan isteri tanpa alasan yang munasabah.
Atas alasan itulah mengapa duda,
lebih-lebih lagi janda sentiasa dipandang serong. Keluarga akan cuba menghalang
anak teruna mengahwini janda. Pengalaman buruk janda itu tidak mahu berulang
pula pada anak teruna yang belum penah mengalami pengalaman hidup
berumahtangga.
Manakala duda pula akan disiasat
lebih teliti terlebih dahulu sebelum dibenarkan berkahwin dengan anak dara. Manalah
tahu punca perceraian dahulu disebabkan sikap tidak baik duda itu. Sikap itu
akan berulang pula bila berkahwin baru dan isterinya bakal menanggung nasib
yang sama.
No comments:
Post a Comment