Thursday 7 July 2016

Komunikasi tanpa prejudis

Komunikasi biasa terhalang atau terganggu apabila pihak terlibat saling meragui dan cuba mencari kesalahan pihak lain. Akibat situasi itu, mereka tidak menumpukan kepada apa yang dibincangkan. Masing-masing merasakan mereka akan menjadi mangsa kepada pihak lain.

Sebab itu, setiap komunikasi perlu diadakan dengan jujur dan ikhlas. Apa yang dibincangkan itu tidak ada agenda atau maksud yang tersembunyi. Apa yang dibincangkan adalah secara berfokus dan masing-masing ingin mendapat kebaikan.

Komunikasi tanpa prejudis akan berlaku dengan ikhlas dan ia pasti akan berjalan lancar. Kita tidak perlu memikirkan perkara terselindung yang berniat jahat. Mereka tidak perlu merahsiakan perkara yang tidak sepatutnya dirahsiakan. 

Namun, tidak pula bermaksud semua perkara perlu dipersetujui. Apa yang dibincangkan perlu berdasarkan kepada matlamat yang ingin dicapai. Maka, jika ada perkara tidak patut dipersetujui, perkara itu kena dipertahankan.

Dengan kata lain, berkomunikasi tanpa prejudis bukan bermakna semua boleh dan tidak ada bantahan. Perbincangan memang ada yang tidak sefahaman. Justeru, komunikasi secara bijaksana dan tertib mesti diamalkan selalu. Berilah peluang setiap orang memberi pandangan dan harapan mereka.

Kita jangan mudah tersinggung jika ada apa yang diperkatakan oleh pihak lain tidak menepati apa yang kita inginkan. Jangan mudah membuat penilaian buruk atau menyalahkan pihak lain.

Setiap orang ada pandangan dan pendapat. Raikan dan hargai perbezaan pendapat itu. Perbezaan ini mungkin memberi satu dimensi baru dalam pemikiran dan pendapat kita. Berfikir secara positif dan hasilnya juga akan positif.

Kalau kita bersedia memberi ruang lebih luas dalam minda kita mengenai pendapat orang lain, akan memberi kita kematangan berfikir. Kita akan lebih mempunyai pilihan dalam membuat keputusan. Itu dinamakan pemikiran terbuka dan mengelak perkara jumud.

Sikap hanya menganggap pendapat diri sahaja yang betul tidak patut diamalkan. Itu satu sikap ego dan tidak mahu menerima pandangan orang lain. Pendapat dan perbuatan orang lain semuanya salah dan tidak menepati kehendak. Inilah punca berlaku krisis dalam hubungan dan pengurusan.

Konflik dan krisis dalam pengurusan organisasi merupakan keadaan yang menyebabkan pertembungan kehendak, matlamat, konsep dan cara-cara untuk mengurus serta membawa organisasi ke hadapan. Untuk mengatasi konflik itu perlu kepada keterbukaan minda. Buangkan sikap prejudis dan berasa hanya diri sendiri betul.

Konflik, dalam maksud yang mudah dapat dihurai sebagai perbezaan pendapat antara dua pihak yang membawa kepada percanggahan. Konflik tidak pernah diselesaikan apabila keputusan yang terhasil tidak mewakili kepentingan pihak-pihak yang terlibat.  

Konflik sebenarnya berlaku dalam kehidupan manusia sama ada dalam institusi formal atau tidak formal. Apabila berlaku pertentangan yang tidak ada kata kesepakatan, hingga menimbulkan konflik kontroversi antara pihak yang terlibat dalam organisasi, maka bermula kisah baru iaitu timbulnya krisis yang tidak dipertimbangkan dengan wajar malahan lebih bersifat emosional.

Maka itu, untuk mengelak konflik berterusan sehingga dikuasai emosi tidak stabil, amalkan sikap tanpa prejudis dalam berkomunikasi. Sikap tanpa prejudis akan memberi kelegaan berfikir dan mencambahkan kematangan.

No comments:

Post a Comment