Komunikasi
biasa terhalang atau terganggu apabila pihak terlibat saling meragui dan cuba
mencari kesalahan pihak lain. Akibat situasi itu, mereka tidak menumpukan
kepada apa yang dibincangkan. Masing-masing merasakan mereka akan menjadi
mangsa kepada pihak lain.
Sebab
itu, setiap komunikasi perlu diadakan dengan jujur dan ikhlas. Apa yang
dibincangkan itu tidak ada agenda atau maksud yang tersembunyi. Apa yang
dibincangkan adalah secara berfokus dan masing-masing ingin mendapat kebaikan.
Komunikasi
tanpa prejudis akan berlaku dengan ikhlas dan ia pasti akan berjalan
lancar. Kita tidak perlu memikirkan perkara terselindung yang berniat
jahat. Mereka tidak perlu merahsiakan perkara yang tidak sepatutnya
dirahsiakan.
Namun,
tidak pula bermaksud semua perkara perlu dipersetujui. Apa yang
dibincangkan perlu berdasarkan kepada matlamat yang ingin dicapai. Maka,
jika ada perkara tidak patut dipersetujui, perkara itu kena dipertahankan.
Dengan
kata lain, berkomunikasi tanpa prejudis bukan bermakna semua boleh dan tidak
ada bantahan. Perbincangan memang ada yang tidak sefahaman. Justeru,
komunikasi secara bijaksana dan tertib mesti diamalkan selalu. Berilah peluang
setiap orang memberi pandangan dan harapan mereka.
Kita
jangan mudah tersinggung jika ada apa yang diperkatakan oleh pihak lain tidak
menepati apa yang kita inginkan. Jangan mudah membuat penilaian buruk atau
menyalahkan pihak lain.
Setiap
orang ada pandangan dan pendapat. Raikan dan hargai perbezaan pendapat itu.
Perbezaan ini mungkin memberi satu dimensi baru dalam pemikiran dan pendapat
kita. Berfikir secara positif dan hasilnya juga akan positif.
Kalau
kita bersedia memberi ruang lebih luas dalam minda kita mengenai pendapat orang
lain, akan memberi kita kematangan berfikir. Kita akan lebih mempunyai pilihan
dalam membuat keputusan. Itu dinamakan pemikiran terbuka dan mengelak perkara
jumud.
Sikap
hanya menganggap pendapat diri sahaja yang betul tidak patut diamalkan. Itu
satu sikap ego dan tidak mahu menerima pandangan orang lain. Pendapat dan
perbuatan orang lain semuanya salah dan tidak menepati kehendak. Inilah punca
berlaku krisis dalam hubungan dan pengurusan.
Konflik
dan krisis dalam pengurusan organisasi merupakan keadaan yang menyebabkan
pertembungan kehendak, matlamat, konsep dan cara-cara untuk mengurus serta
membawa organisasi ke hadapan. Untuk mengatasi konflik itu perlu kepada
keterbukaan minda. Buangkan sikap prejudis dan berasa hanya diri sendiri betul.
Konflik,
dalam maksud yang mudah dapat dihurai sebagai perbezaan pendapat antara dua
pihak yang membawa kepada percanggahan. Konflik tidak pernah diselesaikan
apabila keputusan yang terhasil tidak mewakili kepentingan pihak-pihak yang
terlibat.
Konflik
sebenarnya berlaku dalam kehidupan manusia sama ada dalam institusi formal atau
tidak formal. Apabila berlaku pertentangan yang tidak ada kata kesepakatan,
hingga menimbulkan konflik kontroversi antara pihak yang terlibat dalam
organisasi, maka bermula kisah baru iaitu timbulnya krisis yang tidak
dipertimbangkan dengan wajar malahan lebih bersifat emosional.
Maka
itu, untuk mengelak konflik berterusan sehingga dikuasai emosi tidak stabil,
amalkan sikap tanpa prejudis dalam berkomunikasi. Sikap tanpa prejudis akan memberi
kelegaan berfikir dan mencambahkan kematangan.
No comments:
Post a Comment