Replika
dibuat sama ada sama dengan ukuran sebenar objek, atau lebih
kecil atau lebih besar. Maknanya, tidak
ditetapkan ukuran raplika berdasarkan ukuran sebenar. Banyak pihak telah membincangkan tentang hukum membuat replika.
Apa hukum membuat
replika? Jika ia berupa badan manusia
atau binatang, maka itu termasuk dalam perbuatan membina atau membuat
patung. Maka, hukum membuat replika
berkenaan hendaklah dirujuk berasaskan kepada hukum membuat patung.
Jika replika itu
berdasarkan kepada bangunan atau bentuk lain, ia adalah diharuskan. Namun, jika ia berkaitan dengan hak cipta
terpelihara, maka perlulah dipatuhi hal-hal yang berkaitan dengannya.
Namun, jika raplika
itu berbentuk Kaabah dan dibina secara tetap serta dilakukan urusan yang
berkaitan tawaf dan mengadapnya sebagai kiblat, maka hukumnya adalah
haram. Itu bagi tujuan mengelak ada umat
Islam menyamakan raplika Kaabah itu fungsi dan tarafnya sama dengan Kaabah
sebenar di Makkah.
Bagaimanapun, dalam
latihan tawaf yang mana dibuat bentuk yang merujuk seperti Kaabah, tidak
dianggap sebagai raplika Kaabah. Tambahan pula ia tidak dikekalkan di situ. Maka untuk tujuan latihan dan pengajaran,
maka raplika Kaabah sedemikian adalah diharuskan.
Pun begitu, ada
pendapat mengatakan adalah tidak harus dalam apa keadaan dan tujuan sekalipun
untuk membuat raplika Kaabah yang menampakkan ciri-ciri seperti Kaabah
asal. Ia bertujuan untuk mengelak salah
faham di kalangan mereka yang jahil agama.
Dicadangkan, untuk tujuan latihan tawaf, sudah memadai ia ditanda dengan satu bentu tiang atau apa-apa tanda yang difahami ia dianggap kedudukan Kaabah.
Dicadangkan, untuk tujuan latihan tawaf, sudah memadai ia ditanda dengan satu bentu tiang atau apa-apa tanda yang difahami ia dianggap kedudukan Kaabah.
Satu lagi raplika
yang sering dibina sekarang ini ialah raplika al-Quran. Banyak raplika al-Quran dijadikan mercu tanda
sesuatu kawasan yang dijadikan hiasan atau pengenalan tempat.
Raplika al-Quran
juga sering dijadikan bahan sebagai cenderamata tanda kenang-kenangan. Selain itu, raplika
al-Quran lama juga dijadikan bahan pameran di muzium dan sebagainya.
Apa hukum membuat
raplika al-Quran. Hukumnya adalah harus atau
dibolehkan. Namun, perlu dijaga
adab-adab berkaitan al-Quran. Biarpun ia
hanya sebagai raplika, dan jika dipandang sebagai lambang kesucian Islam, biarpun
tidak ada tulisan ayat al-Quran padanya, maka hendaklah dijaga agar tidak
berlaku penghinaan atau perbuatan yang boleh menjatuhkan syiar Islam.
Jika pada raplika
al-Quran itu ada tulisan atau surah al-Quran, maka hendaklah ia dijaga sepertimana
menjaga al-Quran yang lengkap. Hakikatnya,
di mana-mana pun tulisan al-Quran ditulis, maka hendaklah dihormati dan dilindungi
kemuliannya.
Pada zaman Rasulullah
SAW, ayat-ayat al-Quran sebelum dibukukan (dikumpulkan sepenuhnya) ditulis pada
kulit binatang, batu, pelepah tamar dan sebagainya.
Maknanya, dibolehkan menulis ayat al-Quran pada mana-mana tempat atau medium selagi mana ia bukan pada najis atau tempat-tempat yang tidak melambangkan kesucian seperti di tandas, di tempat penyembahan penganut agama lain, tempat maksiat dan sebagainya.
Maknanya, dibolehkan menulis ayat al-Quran pada mana-mana tempat atau medium selagi mana ia bukan pada najis atau tempat-tempat yang tidak melambangkan kesucian seperti di tandas, di tempat penyembahan penganut agama lain, tempat maksiat dan sebagainya.
Sekarang ada yang buat replika kaabah untuk tabungan atau dijadikan tabung simpan duit.Bolehkah Tuan Haji?
ReplyDelete