Thursday, 11 August 2016

KISAH MALAM JUMAAT

Kisah malam Jumaat. Malam Jumaat sering disebut dan diingati. Malam penuh istimewa dan penting. Kisah suami isteri malam Jumaat paling popular. Dalam kalendar Islam, permulaan malam Jumaat ialah apabila terbenam matahari hari Khamis.  

Dalam masyarakat Melayu ada beberapa perkara yang selalu mereka ingat berkaitan malam Jumaat. Selain dari membaca Yasin, mereka selalu bercerita tentang hantu yang kononnya suka muncul pada malam Jumaat.  Satu lagi ialah kepercayaan bahawa sunat untuk suami isteri melakukan hubungan intim pada malam Jumaat..

Sekarang ini, gurauan mengenai malam Jumaat selalu dijadikan bahan di laman sosial seperti di Muka Buku dan WhatsApp. Tetapi biasanya lebih kepada soal hubungan suami isteri.  

Jarang sangat orang nak ingatkan tentang kelebihan malam Jumaat untuk menambahkan ibadat.  

Baginda Rasulullah SAW bersabda: " Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari. Di dalamnya Allah Azza Wa Jalla melipatgandakan kebaikan, menghapuskan keburukan, mengangkat darjat, mengijabah doa, menghilangkan duka dan menunaikan segala hajat-hajat yang besar.   

Imam Ja'far As-Shadiq berkata: "Malam Jumaat dan Hari Jumaat mempunyai hak, maka janganlah sia-siakan kemuliaannya, jangan mengurangi ibadah,  dekatkan diri dengan Allah s.w.t. dengan amal-amal soleh, tinggalkan semua yang haram. Kerana di dalamnya Allah s.w.t. melipatgandakan kebaikan, menghapuskan keburukan dan mengangkatkan darjat. Hari Jumaat sama dengan malamnya, jika kamu mampu, hidupkanlah malam dan siangnya dengan doa dan solat. Kerana di dalamnya Allah s.w.t. mengutuskan para malaikat ke langit dunia untuk melipatgandakan kebaikan dan menghapuskan keburukan. Sesungguhnya Allah s.w.t. Maha Luas ampunannya dan Maha Mulia."

Saidina Ali bin Abu Talib berkata: " Sesungguhnya Allah SWT memilih hari Jumaat lalu menjadikan harinya  sebagai hari raya dan memilih malamnya sebagai malam raya. Diantara keistimewaannya adalah orang yang memohon hajatnya kepada Allah Azza Wa Jalla maka Allah s.w.t mengijabahkannya. Satu bangsa yang sudah layak menerima azab lalu mereka memohon pada malam dan hari Jumaat, Allah s.w.t. pasti akan menyelamatkan mereka darinya. Tidak ada sesuatu pun yang Allah s.w.t. tentukan dan utamakan kecuali Ia menentukannya pada malam Jumaat. Kerana itu malam Jumaat adalah malam yang paling utama dan harinya adalah hari yang paling utama. "


No comments:

Post a Comment