Islam tidak hanya pada ucapan, tetapi merangkumi amalan yang
mendasari kehidupan seharian. Amalan kebaikan yang dilakukan, tidak kira dari
mana amalan itu bermula, asalkan diniatkan kebaikan kerana tuntutan agama
menyuruh melakukan perkara baik, maka itu termasuk dalam perbuatan mendatangkan
pahala.
Melakukan kebaikan dan menjauhkan perkara sia-sia dianggap
sebagai orang beriman. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya berjayalah
orang yang beriman. laitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; dan mereka
yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan sia-sia; dan mereka yang
berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu), Dan mereka
yang menjaga kehormatannya,” (Surah al-Mukminun: 1-5)
Hakikatnya, iman terhasil daripada segala gerak kerja amal
bersifat sosial bertujuan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Melakukan
ibadat khusus semata-mata tidak menjamin kesempurnaan iman.
Firman Allah SWT bermaksud: Bukanlah
menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi
sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian,
malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya
kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang
memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan)
hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang
menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam
kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang
benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa. (Surah
al-Baqarah ayat 177)
Jelas sekali, amalan bersosial membantu orang lain adalah
perbuatan membuktikan keimanan. Kesilapan besar kita hari ini ialah dengan
meletakkan atau menilai ketakwaan seseorang itu berasaskan kepada ibadah khusus
semata-mata bukan daripada ibadah sosialnya.
Pendeknya, amalan sembahyang dan puasa dianggap tidak
sempurna dan tidak diterima Allah SWT jika disertai pula dengan kejahatan
amalan sosial. Rasulullah SAW meriwayatkan dalam satu hadis mengenai seorang
perempuan yang sembahyang malam dan berpuasa siang malam tetapi menyakiti
tetangga, maka tempatnya adalah neraka.
Justeru umat Islam seharusnya memahami pengertian ibadah
yang sebenar dengan tidak membatasinya pada ibadah-ibadah khusus sahaja. Betapa
banyak orang kaya yang khusyuk sembahyang namun hakikat di sekitarnya terdapat
manusia miskin dan berpenyakit yang memerlukan bantuan.
Banyak orang berulang alik ke Makkah dengan kos yang tinggi melakukan
umrah, tetapi berkira untuk menghulurkan bantuan kepada jiran tetangga mahupun
orang miskin lain. Malah memandang sinis kepada golongan miskin yang dianggap
hanya mengharap bantuan dari mereka.
No comments:
Post a Comment