Thursday 20 September 2018

LATIHAN KEBAKARAN TINGKAT KESELAMATAN

Cerito seram hari ni kt wisma..
Dlm 9.30 pg td bnyi loceng so wisma.. Pastu dgr announcement dr tp xclear.. So kita wat derk je la sb sokmo bnyi loceng.. Tp lama2 tu still loceng bnyi xbreti2.. Pelik dh raso.. G intai opis jiran sbeloh, kosong!! Tgk jiran depan, kosong!! Hah tu dio.. Smuo ore turun.. Ado kebakaran kah?? Pastu diriku ngan cc bru la kelam kabut turun dr tingkat 10 ke bwh ngan tangga.
Tp siap transit 3 opis spanjang perjalanan kami nk cnfrm smuo ore trun dh sb kt tangga xdop sorang pun...
N last tu smpai kt ground floor, pastu org kt bwh tu royat.. Latihan sj.. Oh no!!
Tp mmg smuo org trun awal lg stat loceng bnyi.. Kitaorg jh yg wat derk... 
Moral of the story : jge ambik mudah dengan setiap peringatan tuh.. 
Mokcik dah ketar lutut doh ni.. 

Catatan itu disalin dari satu wall Facebook menceritakan detik cemas apabila tempat dia bertugas 'terbakar'. Itu adalah sebahagian senario yang berlaku apabila latihan kebakaran diadakan. Bayangkan, jika apa yang dialami itu satu kebakaran yang benar-benar berlaku.

Latihan Kebakaran atau ‘Fire Drill’ perlu diadakan bagi melatih dan mendedahkan masyarakat cara menghadapi waktu kecemasan seperti kebakaran. Ia juga dipanggilan latihan pengesongan bangunan.

Latihan kebakaran merupakan kewajipan yang perlu dilakukan setiap premis bagi mendedahkan masyarakat mengenai tatacara menghadapi bencana. Ini merupakan suatu inisiatif bagi mendidik masyarakat untuk bertindak dengan tenang dan teratur ketika diancam kebakaran.

Selain itu, ia dapat melatih petugas-petugas kebakaran yang dilantik untuk menjalankan tugas dengan sempurna dan mengikut prosedur. Dengan melaksanakan fire drill ini juga, kita dapat menilai keberkesanan peralatan kebombaan pada sesebuah bangunan tersebut disamping memastikan kesemua sistem tersebut berfungsi dengan baik.

Latihan menghadapi bencana ini perlu terus dilakukan di bangunan-bangunan dan premis-premis terutamanya yang menerima kunjungan ramai seperti pusat pentadbiran kerajaan.

No comments:

Post a Comment