Wednesday 16 January 2019

BUKAN TAKUT LAMBANG SALIB


Isu pemaju memasang lampu di bangunan kediaman baru siap di Jelutong, Pulau Pinang yang memaparkan lambang salib mendapat perhatian warganet.  

Difahamkan projek bangunan apartmen itu masih belum siap sepenuhnya dan pemaju masih dalam proses untuk menguji lampu di bangunan tersebut.

Keadaan itu menimbulkan keresahan umat Islam dan perbahasan termasuk di kalangan bukan Islam yang mempersoalkan mengapa umat Islam perlu takut dan fobia dengan lambang salib. Apakah lambang salib itu boleh menggugat keimanan umat Islam jika terus dibiarkan.

Sebenarnya, ini bukan soal takut keimanan tergugat, namum bimbang keamanan negara tergugat apabila isu berkaitan agama yang sensitif cuba dipermainkan oleh pihak tertentu.    

Perkara 11 berkaitan kebebasan agama. Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal 4 mengambangkan agamanya. 

Fasal 4 Perkara 11 berbunyi "undang-undang negeri dan mengenai wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama antara orang-orang yang menganuti agama Islam.

Biarpun Perkara 11 menceritakan tentang kebebasan beragama, namun sebenarnya ia terhad dan terlarang dalam urusan penyebaran agama lain kepada penganut agama Islam. 

Tidak ada halangan untuk mana-mana penganut agama lain mendidikan rumah ibadat dan mempamerkan apa-apa lambang yang menjadi kepercayaan penganut agama berkenaan termasuk salib bagi penganut agama Kristian.

Namun, isu lampu di bangunan itu bukan berkaitan dengan rumah ibadat. Ia jelas seperti seakan-akan wujud satu 'niat' untuk mempamerkan lambang itu yang secara langsung mempromosikan agama Kristian di tempat awam.

Mengikut Fasal 4 Perkara 11, perbuatan mempromosikan agama lain di tempat awam dengan niat untuk menyebarkan agama lain kepada penganut agama Islam adalah ditegah.

Diharapkan tidak berlaku pelanggaran terhadap apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan negara untuk mengekalkan kelangsungan kehidupan rakyat yang harmoni dan aman.

No comments:

Post a Comment