Kemuliaan
Aidilfitri diterangkan oleh Allah di dalam Al-Quran dan oleh Rasulullah di
dalam beberapa hadisnya. Oleh kerana itu kita umat Islam amat digalakkan untuk
menghidupkan Malam Hari Raya sama ada Hari Raya Puasa atau Hari Raya Korban.
Terdapat
juga hadis-hadis yang lain yang menceritakan tentang menghidupkan malam Hari
Raya seperti hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tabrani yang bermaksud:
“Barangsiapa menghayati malam Hari Raya Aidil Fitri dan malam Hari Raya Aidil
Adha dengan amal ibadah sedang dia mengharapkan keredaan Allah semata-mata
hatinya tidak akan mati seperti hati orang-orang kafir.”
Walaubagaimanapun
kekeliruan terhadap Aidil Fitri di kalangan umat Islam menyebabkan hari ibadah
sudah bertukar menjadi tradisi, hampir menyamai tradisi kaum lain yang menyambut
hari raya mereka yang merupakan pesta atau majlis hiburan.
Marilah
kita hidupkan malam Aidil Fitri dengan ibadah bukan dengan gelaktawa dan
hiburan. Bergembira di hari raya selalu disalah ertikan. Kita sepatutnya
gembira dengan menunjukkan kesyukuran dan membesarkan Allah dengan takbir dan
tahmid. Bukan dengan muzik dan bunyian mercun.
Setiap
perayaan mesti ada sejarahnya. Begitu juga perayaan dalam Islam. Sejarah hari
raya dalam Islam bermula apabila Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah. Baginda
mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa Arab pada masa itu.
Apabila Rasulullah SAW bertanya kepada mereka apakah dua hari raya itu, mereka
segera menjawab bahawa dua hari raya yang mereka sambut itu adalah perayaan
yang diwarisi secara turun temurun daripada datuk nenek mereka.
Lalu
Rasulullah menyatakan kepada orang Arab Madinah bahawa Islam menggantikan dua
hari raya yang kamu raikan itu dengan dua hari yang lebih bermakna iaitu Hari
Raya korban atau Aidiladha dan Hari Raya Fitrah atau Aidilfitri.
Konsep
hari raya dalam Islam jelas menunjukkan bahawa ia adalah perayaan keagamaan.
Ini bermakna jika ia disambut di atas landasan agama, maka hari raya yang
diraikan itu adalah satu ibadat.
Aidilfitri
disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat
puasa Ramadan dengan sempurna. Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya
mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang
Ramadan, malah kejayaan menghalang diri daripada melakukan perkara dilarang, di
mana jika dilakukan akan terbatal puasanya. Kerana itu Allah menganugerahkan
satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.
Kalimat
‘fitri’ sendiri bermaksud fitrah iaitu dengan kejayaan manusia balik kepada
fitrah yang asal. Fitrah asal ini sebenarnya suatu permulaan kejadian manusia
yang sememangnya bersih daripada dosa dan noda.
Oleh
kerana ia dikatakan sebagai perayaan keagamaan, maka cara menyambut hari raya
itu sendiri perlulah mengikut adab dan peraturan tertentu. Apabila saja
diumumkan hari raya, maka mulakanlah malamnya dengan aktiviti ibadat. Ini
seperti memperbanyakkan solat sunat, bertasbih, bertakbir dan bertahmid sebagai
tanda kesyukuran.
Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan Tabrani dari Ubadah bin Soib menyatakan bahawa: “Sesiapa
yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan
ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati
akan mati, iaitu hari kiamat.”
Pada
pagi hari raya dimulakan dengan membersih diri, bersiap-siap untuk ke masjid
menunaikan solat sunat Aidilfitri dan seterusnya menghidupkan ukhwah dengan
kunjung mengunjung di kalangan saudara mara dan sahabat handai.
Perlu
diingat Islam tidak pernah mengajar umatnya agar untuk berlebih-lebih atau
melampau batas dalam menyambut apa saja perayaan. Ini bermakna Islam menegah
umatnya melakukan pembaziran dalam menyambut hari raya seperti boros berbelanja
semata-mata untuk bergaya dengan pakaian mahal dan kuih muih terlalu banyak.
Pada
zaman Rasulullah, datang seorang sahabat kepada baginda dengan berpakaian serba
baru, kata sahabat ini: "Ya Rasulullah, pada tahun ini saya tidak dapat
dapat menyambut Aidilfitri.” Lalu baginda segera bertanya: “Kenapa wahai
saudaraku?” Lelaki itu berkata: "Kerana saya tidak ada baju baru."
Rasulullah
kemudian bertanya kepada beberapa sahabat lain, agar sesiapa yang mempunyai
baju baru dapat diberikan kepada lelaki tadi. Ini bermakna Islam tidak melarang
sesiapa saja untuk bergaya dengan baju baru. Tetapi pengajaran daripada kisah
tadi ialah dalam menyambut hari raya tidak semua bernasib baik dengan mempunyai
pakaian baru. Lalu, digalak sesiapa yang ingin membuat kebajikan dengan
bersedekah apa saja kepada orang yang tidak berupaya.
Konsep
hari raya selalunya dikaitkan dengan pembaziran. Membelanjakan wang ringgit
untuk membeli secara berlebihan atau membeli sesuatu yang boleh membawa
kemudaratan seperti mercun dan bunga api amat salah di sisi agama. Mungkin
pembaziran ini berlaku kerana masyarakat kita hidup dalam kemewahan.
Sepatutnya
rezeki yang lebih itu disumbangkan kepada saudara seagama lain yang mungkin
tidak dapat merayakan hari raya seperti kita. Satu lagi budaya yang lazim
berlaku dalam sambutan hari raya ialah pemberian duit raya. Islam tidak melarang
pemberian ini, asalkan tidak melampaui konsep pemberiannya itu.
Usahlah
kita mendidik anak-anak supaya berkunjung ke rumah jiran semata-mata dengan
harapan anak akan diberi duit raya ini. Jika sebaliknya, maka pelbagai anggapan
dan prasangka buruk diberikan kepada sesiapa yang tidak melazimkan pemberian
itu. Misalnya, dikatakan kedekut, tangkai jering dan bakhil.
Menyentuh
soal wang ini, satu kewajipan yang perlu ditunaikan oleh semua umat Islam
menjelang Aidilfitri ialah zakat fitrah. Wang zakat ini adalah sumbangan yang
akan diberikan kepada golongan yang tidak berupaya, miskin, fakir dan
sebagainya mengikut lapan asnaf yang ditetapkan syariat.
Jika
Aidilfitri disambut dengan kegembiraan yang melampau tanpa melihat beberapa
pengisian yang disebutkan tadi, pasti tujuan asalnya jauh menyimpang.
Kedatangan Syawal sepatutnya menginsafkan muslimin di sebalik makna kemenangan
dan kejayaan dalam sambutan Aidilfitri, kita tidak sepatutnya melupakan
tuntutan agama.
Keseronokan
menyambut hari raya biasanya dikaitkan dengan kanak-kanak. Merekalah golongan
yang tidak sabar menanti hari lebaran untuk memakai baju baru, kasut baru dan
mengutip duit raya.
Kedatangannya
akan menjelang kembali seperti tahun-tahun sudah. Ia diraikan tanda kesyukuran
atas kejayaan umat Islam melaksanakan rukun Islam yang ketiga. Ia juga sebagai
tanda kemenangan dalam perjuangan menahan nafsu dari melakukan perkara-perkara
yang dilarang dalam bulan Ramadhan.
Sepatutnya,
umat Islam merayakan Hari Raya dengan penuh kesyukuran dan pelbagai jenis amal
mulia yang diredai oleh Allah SWT. Antaranya mengerjakan sembahyang sunat Hari
Raya, ziarah menziarahi di antara sesama jiran dan saudara mara, bersedekah dan
lain-lain lagi.
Ajak mereka untuk
bersama-sama menghidupkan malam Aidilfitri dengan ibadah bukan dengan gelak
tawa dan hiburan. Bergembira di hari raya selalu disalah ertikan. Kita
sepatutnya gembira dengan menunjukkan kesyukuran dan membesarkan Allah dengan
takbir dan tahmid tetapi bukan dengan muzik dan bunyi-bunyian mercun.
Seperti kelaziman
yang menjadi amalan setiap masyarakat di Malaysia menyambut kedatangan Aidilfitri,
membuat persiapan menukar semua barangan dan kelengkapan rumah dan diri kepada
yang baru seolah-olah satu kewajipan. Amalan ziarah menziarahi, bermohon maaf
antara sanak saudara dan taulan, mengeluarkan zakat fitrah untuk disedekahkan
kepada yang memerlukan merupakan amalan mulia yang positif dan patut diajarkan
kepada anak-anak kecil serta terangkan kepada mereka kebaikannya.
Kesimpulannya, Aidilfitri
adalah hari di mana nilai positif sejagat diraikan sebagai satu tuntutan agama.
Adalah malang sekali andainya Aidilfitri semata-mata menjadi hari di mana kita
membalas dendam terhadap nafsu makan dan minum yang terbatas sepanjang Ramadhan
lalu.
Sikap bersederhana
semasa membuat persiapan dari segi pakaian baru, menghias kediaman, juadah hari
raya patut menjadi amalan supaya anak-anak tidak menjadikan ia amalan wajib dan
membazir.
Janganlah menukar
pakaian baru anda dan anak-anak, menghias kediaman sekadar untuk menunjuk-nunjuk.
Manakala amalan ziarah menziarahi dan bermohon maaf sekadar suatu tradisi.
Bahkan ada yang tidak sanggup keluar rumah untuk pergi menziarahi kerana
sayangkan pelbagai rancangan televisyen yang menarik hingga anak-anak juga
mencontohi sikap tersebut. Mengeluarkan zakat fitrah, sedekah raya semata-mata
kerana memenuhi tanggungjawab peribadi dan sosial.
No comments:
Post a Comment