Sebenarnya sambutan Aidilfitri hanya
pada 1 Syawal. Pada 2 Syawal dan hari seterusnya sudah dibenarkan berpuasa
sunat Syawal dan puasa-puasa sunat lain, termasuk puasa ganti.
Kebiasannya penganut Islam di negara-negara Arab hanya menyambut Aidilfitri pada 1 Syawal, atau jika diteruskan lagi sekadar untuk dua tiga hari.
Kebiasannya penganut Islam di negara-negara Arab hanya menyambut Aidilfitri pada 1 Syawal, atau jika diteruskan lagi sekadar untuk dua tiga hari.
Bagaimanapun tidak dilarang untuk terus menyambut atau melakukan acara yang
dikaitkan dengan sambutan Aidilfitri selepas tarikh 1 Syawal selagi apa yang
dilakukan itu tidak bertentangan syariat.
Namun apa yang ditakuti ialah
kecenderungan masyarakat kita beraya sakan sepanjang bulan Syawal. Malah ada
yang mengaitkan sambutan sebulan itu sebagai satu tuntutan agama.
Sekiranya berpuasa sepanjang bulan Ramadan, maka dikatakan sepanjang Syawal pula untuk berhari raya. Lirik sebuah lagu raya berbunyi 'kita beraya selama sebulan'.
Sekiranya berpuasa sepanjang bulan Ramadan, maka dikatakan sepanjang Syawal pula untuk berhari raya. Lirik sebuah lagu raya berbunyi 'kita beraya selama sebulan'.
Beraya sepanjang Syawal bukan tuntutan
syariat. Pun amalan itu tidak pula ditegah. Apa yang diamalkan beraya sebulan dalam
masyarakat kita adalah adat. Oleh itu jangan terkeliru antara adat dan ibadat.
Adat yang dilakukan untuk kebaikan
tidak ditegah, bahkan digalakkan. Ganjaran pahala bergantung kepada niat ikhlas
mencari kebaikan dan keredaan Allah SWT, tetapi mesti tidak bertentangan dengan
syariat.
Ibadat dan adat, kedua-duanya
dipatuhi dalam masyarakat kita, tetapi sumber hukumnya berbeza. Ibadat
bersumberkan daripada perintah Allah SWT, sementara adat pula bersumberkan
kehendak dan kebiasaan dalam masyarakat yang menjadi amalan turun-temurun.
Kejahilan pengetahuan mengenai agama
menyebabkan ada ibadat menjadi adat, tidak mendapat apa-apa pahala biarpun
dilakukan dengan penuh syaratnya, kecuali niat yang lebih menjurus kepada
adat.
Pun begitu, perlu diketahui ada adat yang menjadi ibadat atau diterima
sebagai satu amalan dalam Islam. Dalam fikah Islam, sesuatu yang diamalkan
dalam sesuatu masyarakat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam diterima
sebagai sesuatu yang baik baik untuk diamalkan. Ia merupakan salah satu
daripada lima kaedah asas dalam al-Qawaid al-Fiqhiyyah.
Untuk diterima sebagai satu amalan
yang baik, hendaklah dijauhi atau bercampur dengan perkara haram. Contohnya,
bagi wanita hendaklah mengelak daripada berpakaian yang mendedahkan aurat.
Begitu juga, batasan hubungan antara lelaki dan perempuan juga mesti dijaga agar tidak terlibat perbuatan haram.
Begitu juga, batasan hubungan antara lelaki dan perempuan juga mesti dijaga agar tidak terlibat perbuatan haram.
Turut perlu diberi penekanan ialah
menolak sikap membazir ketika sambutan Aidilfitri. Jauhkan juga sikap yang
ditegah seperti bongkak, sombong, riak dan ingin menunjuk-nunjuk kehebatan yang
dimiliki.
No comments:
Post a Comment