Setiap syariat dalam Islam bertujuan mendatangkan kebaikan. Allah SWT tidak
mewajibkan sesuatu melainkan ada kebaikan dan pada masa sama menolak perkara
buruk. Ini tidak terkecuali dengan pensyariat zakat. Apatah lagi, zakat adalah
Rukun Islam, tentunya mempunyai peranan dan kebaikan yang besar.
Kepentingan zakat kepada umat Islam tidak dinafikan apabila di dalam
al-Quran disebut sebanyak 82 kali berkaitannya. Jelas sekali, ia satu ibadat
yang penting.
Antara faedah diwajibkan zakat ialah menguatkan hubungan persaudaraan, kerjasama,
tolong menolong dan kasih sayang melibatkan golongan kaya dengan golongan
miskin.
Sesungguhnya Allah SWT menjadikan manusia berlainan darjat dan kekayaan
dengan penuh hikmah. Antaranya adalah untuk mewujudkan kasih sayang dan saling
berhubung.
Ikatan kasih sayang amat dituntu dalam Islam. Sabda Rasulullah SAW
bermaksud: "Tidak sempurna iman seseorang itu sekiranya dia tidak
mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri. (Hadis riwayat
Bukhari dan Muslim).
Hubungan persaudaraan amat penting dijaga dan dieratkan kerana melaluinya
akan menyerlahkan lagi kesempurnaan ajaran Islam. Gambaran itu dapat menarik
minat bukan Islam untuk menganut agama Islam.
Perkara ini dapat dilihat bagaimana pengorbanan dilakukan oleh kaum Ansar
terhadap kaum Muhajirim ketika peristiwa hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke
Madinah. Sikap tolong menolong dan tidak mementingkan diri sendiri telah
membantu terbentuk umat Islam yang kuat dan menarik minat bukan Islam memeluk
Islam.
Pada masa sama zakat mewujudkan budaya suka bersedekah, membelanjakan harta
ke jalan Allah dan berkorban harta membantu golongan miskin.
Allah SWT melebihkan pemberian kekayaan kepada invividu bukan bermakna
darjatnya di sisi Allah SWT tinggi. Sebaliknya, Allah SWT tidak memandang
kepada kekayaan atau pangkat. Sebaliknya, di sisi Allah SWT yang dipandang
terhadap manusia adalah takwanya.
Maka antara nilaian takwa ialah melalui pematuhan kepada hukum ditetapkan
Allah SWT dan Rasulullah SAW. Ini termasuklah mengeluarkan zakat yang mana
sanggup membelanjakan harta untuk membantu orang lain. Golongan yang tidak
kedekut, bahkan rela membantu sesama Islam, maka mereka itu golongan
berjaya.
Firman Allah SWT bermaksud: “Oleh itu bertakwalah sedaya upaya kamu, dan
dengarlah (pengajaran-Nya) serta taatlah (perintah-Nya), dan belanjalah harta
kamu (serta berbuatlah) kebajikan untuk diri kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang
menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi tabiat bakhil, merekalah
orang yang berjaya.” (Surah al-Taghabun, ayat 16).
Hasil dari didikan zakat akan mendorong pula sikap suka bersedekah dan
membantu sesama Islam biarpun perkara itu bukan wajib dilaksanakan. Pada
hakikatnya, zakat, sedekah dan hadiah adalah sama biarpun dari segi hukumnya
berbeza. Maksud sama ialah kesemuanya melibatkan pengeluaran harta dimiliki
diserahkan atau diberikan kepada pihak lain.
Fungsi lain zakat untuk mengatasi masalah pengangguran dan kemiskinan.
Fungsi ini amat berkesan apabila wujudnya mekanisma ekonomi yang mana berlaku
kitaran ekonomi yang pesat.
Apabila golongan kaya mengeluarkan zakat, wang itu boleh digunakan oleh
penerimanya. Ini mengelak harta beku atau disimpan tanpa dibelanjakan. Perbelanjaan dalam sistem ekonomi akan
mewujudkan peluang pekerjaan dan seterusnya mengatasi pengangguran.
Suasana ekonomi yang lancar sebenarnya memberi keuntungan kepada semua
peringkat rakyat. Golongan kaya akan memperoleh keuntungan melalui sektor
ekonomi yang mereka terlibat, sedangkan golongan miskin akan berusaha untuk
mendapat rezeki lebih banyak dan seterusnya terkeluar dari golongan miskin.
Golongan miskin yang dibantu dapat keluar dari penderitaan hidup dan mereka
mempunyai peluang untuk berdikari. Apabila tidak wujud lagi pengangguran, tahap
produktiviti dalam masyarakat dan negara bertambah. Kitaran ekonomi yang lebih
baik memberi peluang lebih banyak pihak terlibat dalam aktiviti eknomi dan
seterusnya mencapai tahap ekonomi penuh.
Zakat juga berperanan memastikan
keperluan kehidupan dalam masyarakat menjadi lengkap dan memenuhi
keperluan.
No comments:
Post a Comment