Thursday, 25 July 2019

ZAKAT DIKELUARKAN KEPADA GOLONGAN ASNAF


Zakat yang dikeluarkan oleh individu mesti diserahkan kepada golongan asnaf.  Jika zakat dikeluarkan kepada selain daripada golongan asnaf, maka ia tidak dianggap zakat. Sebaliknya, ia dipanggil sedekah atau hadiah. Jika perkara itu berlaku, sedangkan ia sebenarnya diniatkan untuk melunaskan zakat, maka jumlah yang tertentu itu mesti dikeluarkan sekali lagi dan diserahkan kepada asnaf. 

Adapun yang termasuk golongan asnaf terdapat lapan iaitu fakir, miskin, amil, mualaf, hamba, orang yang berhutang, fisabilillah dan musafir. 

Golongan yang memerlukan bantuan untuk kos rawatan perubatan pada asasnya tidak termasuk dalam asnaf yang dinyatakan di atas. Namun, para ulama telah memasukkan golongan  yang memerlukan bantuan untuk kos rawatan perubatan dalam kumpulan asnaf al-gharimi iaitu orang yang berhutang. 

Perkara ini dapat dilihat dalam senarai dikeluarkan Unit Zakat, Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) yang mana dalam asnaf al-gharimi menyenaraikan golongan yang memerlukan bantuan kos rawatan perubatan, selain golongan memerlukan bantuan yuran pengajian dan bayaran keperluan darurah. 

Terdapat tiga keperluan mengapa golongan memerlukan bantuan kos perubatan termasuk dalam golongan orang yang berhutang atau al-gharimi. 

Pertamanya, kos rawatan sekarang ini telah meningkat, terutama yang melibatkan penyakit kronik. Sekarang tidak lagi menjadi perkara mengejutkan apabila kos perubatan sesetengah penyakit meningkat hingga ratusan ribu ringgit. 

Manakala kos rawatan perubatan sekitar puluhan ribu ringgit sudah menjadi perkara lumrah. Ini apabila melibatkan rawatan yang memerlukan pembedahan melibatkan pakar dan teknologi yang tinggi. Contohnya kos rawatan perubatan untuk penyakit jantung kini mencecah puluhan ribu ringgit. Itu kos rawatan di dalam negeri dan mendapat subsidi kerajaan. Jumlah lebih tinggi jika diadakan pembedahan di luar negara.

Jumlah puluhan ribu ini tentu tidak mampu ditanggung oleh golongan miskin. Namun, dasar hospital kerajaan memberi peluang rawatan dilakukan dahulu, kemudian baru bayar. Ini bermakna kos rawatan itu dikira hutang yang perlu mereka jelaskan selepas membuat rawatan. 

Maka sebab itu, golongan itu dikira golongan berhutang dan layak mendapat bantuan zakat.

Keduanya, ia masih berkisar kepada kos rawatan yang tinggi, tetapi rawatan belum dilakukan lagi. Ini bermakna secara konsepnya pesakit masih dikira belum berhutang kerana belum mendapat rawatan.

Namun, pihak hospital telah menyatakan jumlah kos yang akan dikenakan jika rawatan itu dilakukan. Pihak hospital (biasanya hospital swasta) tidak akan melakukan rawatan selagi jumlah yang ditetapkan tidak dijelaskan, sekurang-kurangnya jumlah minima yang ditetapkan. 

Jadi, mengambil kira kepada keadaan tersebut, pesakit itu sudah boleh dikira 'berhutang' dengan pihak hospital. Maka berdasarkan kepada keadaan tersebut, mereka dikira layak dikategorikan sebagai penghutang. Justeru itu, golongan ini layak untuk mendapat bantuan wang zakat untuk tujuan membiayai kos rawatan perubatan.

Situasi ketiga pula ialah golongan yang layak menerima zakat di bawah kategori orang berhutang untuk tujuan rawatan ialah keadaan miskin yang mana dalam keadaan biasa mereka sudah berada dalam keadaan berhutang. 

Jadi, dalam keadaan sakit, tentulah lebih banyak wang diperlukan untuk tujuan rawatan. Maka mereka layak mendapat sumbangan wang zakat untuk tujuan menampung kos rawatan perubatan.

Keadaan sakit juga menyebabkan mereka yang sepetutnya mencari rezeki tidak mampu untuk bekerja. Ini berdasarkan kepada dua situasi, pertamanya jika yang mengalami penyakit itu sendiri adalah pencari rezeki. 

Keadaan penyakit yang kronik menyebabkan mereka tidak mampu melakukan tugas rutin. Keadaan kedua, ialah di mana pencari rezeki tidak dapat meneruskan tugas rutin mencari rezeki kerana terpaksa mengurus atau menjaga pesakit. Tugas ini biasanya dilakukan oleh ibu yang terpaksa menjaga anak yang mengalami penyakit kronik.

Dengan kata lain, dalam keadaan miskin dan ditambah pula sukar untuk bekerja atau terpaksa berhenti kerja, hingga terpaksa menanggung hutang, maka selayaknya golongan ini mendapat bantuan zakat untuk menampung kos rawatan.

Umat Islam perlu mengambil kesempatan untuk membersihkan, menambah keberkatan dan menjadikan harta bertambah melalui pengeluran zakat. Pensyariatan zakat tidak dapat dinafikan lagi kerana terdapat dalil dalam al-Quran dan hadis yang tidak diragui lagi.

Insitusi zakat adalah mekanisma terbaik untuk membantu ummah berkaitan ekonomi. Pada zaman awal Islam, zakat telah memainkan peranan untuk membantu golongan miskin dan mereka yang memerlukan pembelaan berkaitan kewangan. Malah, mereka yang baru memeluk Islam yang terpaksa meninggalkan segala harta kekayaan yang dimiliki sebelumnya, dapat meneruskan hidup melalui bantuan zakat. 

Pada waktu itu juga, terdapat hamba yang diberi peluang untuk menebus dirinya daripada tuan bukan beragama Islam, telah dimerdekakan menggunakan wang zakat.

Pada permulaan Islam, institusi zakat tidak kompleks, tambahan bilangan mereka yang layak mengeluarkan zakat agak kecil. Namun, apabila Islam berkembang, khususnya pada era pemerintah Khalifah Abu Bakar, institusi zakat telah ditubuhkan bagi menguruskan penjalanan pungutan dan pengagihan zakat.

Pensyariatan zakat bukan saja satu perlaksanaan Rukun Islam, tetapi menyediakan satu medan untuk membina satu ummah yang terbaik. Melalui zakat terbinanya hubungan baik antara golongan kaya dan miskin. Golongan kaya terhindar sikap ego dan sombong apabila melaksanakan zakat. Manakala golongan miskin pula merasa hormat dan terhindar perasaan dengki terhadap golongan kaya. 

Keperluan umat Islam masa kini semakin kompleks dan semuanya memerlukan kewangan. Melalui zakat, ia dapat meringankan beban atau memenuhi keperluan itu. Ini dapat mengelak umat Islam terjebak kepada perkara tidak baik.  Sesungguhnya kemiskinan dan penderitaan yang ditanggung boleh menjerumuskan seseorang kepada kekufuran.

Sebab itu, institusi zakat perlu lebih proaktif. Umpamanya menyediakan tempat tinggal dan bantuan makan kepada golongan miskin. Jika ini dilakukan, tidak timbul isu umat Islam mendapat perlindungan di institusi agama lain seperti berlaku di negara ini. 

Agama lain menggunakan aspek keperluan bantuan seperti untuk rawatan perubatan, pendidikan, keperluan tempat tinggal dan makanan sebagai umpan untuk memurtadkan umat Islam yang terdesak memerlukan pembelaan.

Jika umat Islam yang layak mengeluarkan zakat melaksanakan Rukun Islam itu, maka sudah pasti tidak ada umat Islam yang terbiar. Namun, disebabkan masih banyak individu Islam memandang sepi perintah itu, maka peranan sebenar zakat tidak ketara nampak dalam masyarakat kita.   

Selain zakat, umat Islam juga disuruh agar membantu sesama Islam melalui sedekah dan sumbangan lain. Umat Islam yang saling membantu akan hidup dalam keadaan aman dan sejahtera, tanpa perasaan hasad dengki dan perasaan buruk lain.

No comments:

Post a Comment