Zakat mengikut bahasa bermakna berkembang, tumbuh, bertambah, berkat,
subur, bersih dan suci. Ini bermakna, zakat dapat membersihkan harta yang
dimiliki, menjadikan ia lebih bersih dan suci. Zakat juga menjadikan harta
lebih berkat dan memberi manfaatkan kepada pemiliknya.
Harta yang tidak dikeluarkan zakat akan dalam keadaan kotor akibat puncanya
atau disebabkan tidak mengeluarkan kerana harta itu sudah dianggap menjadi
milik mereka yang sepatut menerimanya.
Manakala mengikut istilah pula zakat membawa erti merujuk harta tertentu
yang wajib dikeluarkan dalam kadar tertentu ditetapkan dan diagihkan pula
kepada golongan tertentu.
Ini bermaksud harta zakat adalah diambil daripada sejumlah harta lain
mengikut kadar yang telah ditetapkan setelah pemilik harta itu memenuhi
syarat-syarat wajib zakat, iaitu Islam, merdeka, cukup nisab dan haul,
diketahui pemiliknya dan pemilikan sempurna. Jumlah yang ditetapkan itu pula
mesti diagihkan kepada golongan tertentu, iaitu yang dipanggil golongan asnaf.
Definisi mengikut syarak pula, berdasarkan Mazhab Shafie, zakat adalah
suatu kadar tertentu diambil sebahagian jumlah harta tertentu, yang mana wajib
diberi kepada golongan tertentu setelah cukup syarat ditetapkan.
Kadar tertentu ialah jumlah yang telah ditetap, contohnya harta dalam
bentuk emas dan wang ringgit diambil pada kadar 2.5 peratus dan zakat tanaman
ditentukan pada kadar berbeza mengikut cara bagaimana tanaman itu disiram. Wajib dikeluarkan kepada golongan tertentu
adalah gologan asnaf yang telah ditetapkan. Manakala cukup syarat ialah
syarat-syarat wajib zakat.
Kewajipan zakat tidak dapat disangkal kerana terdapat dalil al-Quran dan
al-Sunah. Dalil itu meletakkan ibadat zakat sebagai Rukun Islam.
Dalil al-Quran. Firman Allah SWT bermaksud: "Dan dirikanlah kamu akan
sembahyang dan keluarkan zakat." - (Surah al-Baqarah, ayat 43).
Maksud ayat itu adalah jelas dan tidak terselindung yang dapat difahami
bahawa umat Islam diperintah untuk mengeluarkan zakat. Dapat difahami bahawa
perintah wajib zakat dirangkaikan dalam ayat perintah wajib sembahyang. Jika
sembahyang adalah wajib, maka zakat juga wajib berdasarkan kepada perintah
perlaksanaannya terdapat dalam ayat yang sama.
Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: "Dan
dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu
kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat." - (Surah an-Nur, ayat 56).
Sekali lagi Allah meletakkan
suruhan berzakat bersama dengan perintah sembahyang. Jadi tidak syak lagi
bahawa pensyariatan zakat adalah jelas.
Sesiapa yang melaksanakan sembahayang, maka tidak ada alasan untuknya
mengelak dari mengeluarkan zakat.
Satu lagi firman Allah yang
menjelaskan pensyariatan zakat ialah dalam surah at-Taubat ayat 103 yang
bermaksud: "Ambillah zakat dari
harta mereka yang berada bagi membersihkan diri dan harta mereka dan doakan
mereka setelah menerimanya."
Perkataan 'ambillah' adalah satu
perintah yang perlu dilaksanakan. Zakat itu adalah cara untuk membersihkan diri
dan harta pemiliknya. Ia menepati definisi zakat seperti dijelaskan sebelum
ini.
Dalil berdasarkan hadis pula sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Islam diasaskan atas lima perkara, kesaksian
bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh-Nya, mendirikan solat,
mengeluarkan zakat, menunaikan fardu haji dan berpuasa pada Ramadan.” (Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim).
Hadis itu dengan jelas merangkumkan
kesemua Rukun Islam. Jelas sekali, mengucap dua kalimah syahadat, solat, zakat,
puasa dan haji adalah Rukun Islam yang wajib dilaksanakan. Sesiapa menolak
mana-mana satu maka tidak sempurna Islamnya, tidak terkecuali zakat.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Kekayaan, sama ada di darat maupun di
laut, tidak akan binasa, kecuali apabila zakatnya tidak dikeluarkan.” – (Hadis
riwayat Tabrani).
Hadis itu biarpun tidak secara jelas mengenai kewajipan zakat, namun dapat
difahami ia satu kewajipan berdasarkan maksud "kecuali apabila zakatnya
tidak dikeluarkan' yang jelas menunjukkan bahawa ia adalah wajib untuk mengelak
kebinasaan harta.
Satu lagi hadis yang menjelaskan pensyariatan zakat ialah yang diriwayatkan
oleh al-Bazzar dan Baihaqi bermaksud: “Apabila harta zakat (yang sepatutnya
dikeluarkan) bercampur dengan kekayaan lain, maka kekayaan tersebut akan
binasa.”
Maksud hadis itu menjelaskan tentang harta yang tidak dikeluarkan zakat
akan binasa. Maka, dapat difahami di sini bahawa zakat adalah diwajibkan untuk
mengelak harta binasa disebabkan kemurkaan Allah. Sesungguhnya, Allah
mendatangkan kemusnahan kepada sesiapa yang tidak melaksanakan perintah yang
wajib terhadapnya.
No comments:
Post a Comment