Peranan iklan cara tingkat jualan. Industri
pengiklanan melibatkan jumlah perbelanjaan berbilion ringgit
setahun. Terdapat syarikat pengiklanan yang mempunyai rangkaian di
peringkat antarabangsa dan melibatkan pelaburan yang besar.
Mengapakah iklan amat penting sehingga
syarikat sanggup menyediakan peruntukan yang besar untuk pengiklanan? Terdapat
syarikat memperuntukkan kira-kira 60 peratus daripada perbelanjaan operasi
syarikat untuk iklan.
Inilah realitinya sehingga menyebabkan setiap
hari pengguna disajikan dengan pelbagai iklan melalui televisyen, radio,
akhbar, majalan, risalah, papan iklan dan sebagainya.
Sememangnya peranan iklan amat besar dalam
membantu memasarkan sesuatu barangan atau perkhidmatan. Melalui iklan memudahkan
pembeli membuat pilihan atau mengetahui tentang sesuatu barang dan perkhidmatan
yang terdapat di dalam pasaran yang ditawarkan untuk mereka.
Dalam hal ini keberkesanan iklan amat
penting. Kreativiti dan ‘nilai’ iklan banyak mempengaruhi kejayaan matlamat
iklan itu sebenarnya. Sebab itu agensi pengiklanan mempunyai tenaga kepakaran
khusus untuk menghasilkan iklan yang menarik dan menepati kehendak pengiklan.
Medium pengiklanan yang didapati paling
mendapat pilihan pengiklan ialah media elektronik, khususnya televisyen.
Biarpun perbelanjaan iklan melalui televisyen melibtkan kos yang tinggi, ia
berbaloi.
Iklan melalui televisyen boleh menampilkan
mesej yang lebih berkesan kepada khalayak yang ramai. Siaran televisyen
ditonton oleh jumlah yang lebih ramai berbanding dengan mediaum lain. Jadi,
sasarannya lebih meluas dan kebarangkalian ia berjaya mencapai sasaran yang
dimaksudkan akan lebih besar.
Tambahan pula kreativiti agensi pengiklanan
menghasilkan iklan untuk siaran televisyen lebih bermacam ‘ragam’ dan
pendekatan yang digunakan lebih khusus. Perhatikan daya kreativiti tenaga
agensi pengiklanan menyediakan iklan yang mampu menyebabkan penonton terkejut,
tertanya-tanya, seronok, sayu dan sebagainya apabila ia disiarkan di kaca
televisyen.
Peraturan pengiklanan yang diamalkan di
negara ini memberi kebebasan kepada pengiklan untuk menampilkan apa-apa sahaja
bentuk iklan asalkan tidak menyalahi kod pengiklanan yang ditetapkan oleh
kerajaan yang meliputi nilai budaya, keagamaan dan sensitiviti masyarakat.
Seperti mana ia menarik minat orang ramai
melihatnya, iklan juga mudah mengundang perasaan sensitif orang ramai.
Iklan bukan sahaja mampu menarik orang ramai
tentang produk yang diiklankan, tetapi lebih daripada itu. Sebenarnya iklan
bukan sahaja dinilai dalam aspek komersial, tetapi juga mampu mempengaruhi
psikologi, normal kehidupan, dan pengajaran kepada penonton.
Namun begitu, satu aspek paling penting yang
perlu diingat oleh orang ramai ialah jangan mudah tertipu dengan iklan. Hal ini
bukan bermaksud iklan sengaja membuat penipuan, tetapi iklan pada hakikatnya
sering membuat kita tertipu dan tersilap membuat pilihan.
Sememangnya semua jenis iklan akan
menunjukkan sesuatu yang hebat dan menarik. Itu satu ciri yang tidak terkecuali
bagi semua iklan. Disebabkan terlalu asyik dengan iklan yang menarik, ramai
terdorong membeli atau melanggan sesuatu yang sebenarnya tidak diperlukan.
Kerana itu, aspek paling penting sebelum
membuat keputusan membeli ialah apakah keperluan atau kepentingan membeli
barang yang yang ditawarkan itu. Keputusan itu mestilah bebas daripada pengaruh
iklan.
Pengguna sepatutnya menggunakan iklan sebagai
membuat pilihan mana yang lebih baik dan sesuai dibeli, bukannya menentukan apa
yang perlu dibeli.
Oleh sebab itu pengguna boleh membuat pilihan
tanpa mudah terpengaruh dengan iklan yang hebat. Teliti dan periksa dahulu
kebenarannya. Sesuatu yang diiklankan mungkin hanya gimik dan sesuatu yang
dilebih-lebihkan.
Tindakan ini perlu dilakukan terutama jika
ingin membeli barang yang mahal. Biar kita lebih cerewet membuat pilihan
asalkan kita mendapat pilihan terbaik. Keputusan membeli dan mengguna perlu
diutamakan agar tidak menanggung kerugian akibat sikap mudah percaya kepada
iklan.
Sering kali pengguna akan berbelanja lebih
semasa tawaran hebat. Sikap ini berpunca tidak mahu melepaskan peluang itu.
Potongan harga yang diberikan dalam peratusan yang besar dan tawaran barang
percuma dirasakan rugi jika tidak direbut.
Sepatutnya pengguna perlu menilai sebarang
tawaran dengan teliti. Hal ini demikian kerana didapati kebanyakan barang yang
diberi potongan harga istimewa keadaan kualitinya tidak elok, barang stok lama,
fesyen lama, barang cacat dan hampir tamat tempoh.
Biasanya barang jenama terkenal yang dikawal
mutunya tidak akan diberi tawaran istimewa. Jika ada tawaran potongan harga
diberikan, ia hanya dalam peratusan kecil. Bahkan kebanyakan barang berjenama
tidak ada potongan langsung.
Dengan kata lain, pengguna perlu berhati-hati
apabila ingin merebut atau menerima sesuatu tawaran yang didakwa istimewa.
Ingatlah, apalah gunanya mendapat potongan harga yang tinggi sendangkan kualiti
barang amat rendah. Mungkin ia boleh mendatangkan bahaya kepada penggunanya.
Renungkan sejenak kata orang-orang tua, biar
kalah membeli asalkan menang memakai. Kata-kata itu menasihatkan kita agar
tidak mudah terpengaruh dengan tawaran murah.
Justeru, janganlah mudah terpengaruh dengan
iklan. Jadilah seorang pengguna yang bijak menilai sesuatu iklan. Gunakan iklan
sebagai penduan membuat pilihan dan mendapat maklumat mengenainya dan bukannya
menjadi mangsa kepada iklan.
No comments:
Post a Comment