Sejarah dikir barat. Populariti dikir barat tidak lagi sekadar di Kelantan,
bahkan kini telah tersebar di seluruh negara. Pertandingan Dikir Barat
Kebangsaan yang dianjurkan oleh Kementerian Penerangan setiap tahun turut
melibatkan pasukan dari luar Kelantan yang mana mutu persembahannya tidak
kurang hebat berbanding pasukan asal dari Kelantan.
Memang tidak dinafikan persembahan dikira barat telah lama terkenal di
seluruh Malaysia yang berlaku hasil penghijrahan rakyat Kelantan. Sekarang
ini, dikir barat tidak lagi dianggap khas untuk rakyat Kelantan
saja.
Banyak pihak menyangka dikir barat berasal dari Kelantan berdasarkan ia
terkenal di negeri itu. Tambahan, dikir barat dipersembahkan dalam dialek
Kelantan menguatkan lagi telahan itu.
Sebenarnya dikir barat bukan berasal di Kelantan. Kelantan hanya layak
dipanggil negeri mempopularkan dikir barat di Malaysia. Tempat asal
dikir barat ialah dari Selatan Thai.
Dikir barat diperkenalkan di Kelantan sekitar lewat 30-an. Ketika itu
banyak rakyat Kelantan berhijrah ke Selatan Thai mencari pekerjaan, terutama di
bendang padi dan ladang getah. Mereka yang sering berulang-alik itu kemudiannya
menubuhkan kumpulan persembahan seperti mana ditiru di Selatan Thai.
Persembahan itu dinamakan ‘dikir’ kerana berbentuk nyanyian beramai-ramai
dengan suara nyaring. Manakala perkataan ‘barat’ mengambil nama
tempat asalnya. Bagi orang Kelantan, Selatan Thai dikenali ‘Barat’. Maka,
persembahan dikir yang ditiru dari Barat dipanggil dikir barat.
Rentak lagu Barat mudah diminati penduduk Kelantan kerana ‘harmoni’ dengan
dialek Kelantan. Masyarakat Melayu di Selatan Thai menggunakan dialek hampir
sama dengan penduduk Kelantan.
Manakala irama bertepuk tangan dan alatan muzik yang digunakan menimbulkan
suasana gembira dan meriah. Alatan terawal digunakan ialah rebana ubi dan
cere (sejenis buluh). Pengikut atau awak-awak seramai 30 bertepuk tangan
dan menyahut perkataan ‘tok joro’ dan tukang karut.
Kemudian, alat yang digunakan telah diganti dan ditambah. Rabana
ubi digantikan dengan rebana ibu dan rebana anak. Rece menggantikan cere
dan ditambah ialah sebiji gong dan canang. Bilangan awak-awak pula
dikurangkan kepada sekitar 15 orang.
Sebelum dikir barat dikenali, di Kelantan terdapat dua jenis dikir iaitu
dikir rebana dan dikir laba. Bagaimanapun dengan kemunculan dikir barat
menyebabkan kedua-dua jenis dikir itu tidak diminati lagi.
Dikir rebana kurang diminti kerana lebih kepada persembahan paluan
rebana. Manakala dikir laba (diambil dari perkataan labah-labah) kurang
diminati kerana disampaikan dalam bahasa Arab yang dikarang mengikut sesuka
hati (berkait-kait) sehingga jauh dari landasan asal berzanji.
Dikira barat mencapai kemuncak kegemilangan sekitar tahun 60-an dan 70-an mengatasi persembahan wayang kulit, menora dan makyung. Nama tukang dikir
seperti Daud Bukit Abal, Pak Lah Tapang, Hassan Ikan Duyung, Seman Wau Bulan
dan beberapa nama lain begitu terkenal.
Setiap kali persembahan dikir barat diadakan, sambutan amat meriah dan
menjadi kegilaan ramai. Peminat sanggup berjalan kaki melalui
kawasan hutan, sawah dan paya semata-mata untuk menikmati dikir barat.
Ketika itulah peluang untuk anak gadis berhibur. Ibu bapa boleh bertolak
ansur kerana mereka juga ingin menontonnya. Dengan kata lain persembahan
itu ditonton seisi keluarga sehinggga anak kecil masih dalam patang juga dibawa
bersama kerana ibu baru lepas bersalin juga tidak mahu ketinggalan.
Persembahan dikir barat berlangsung sehingga pukul lima atau enam
pagi. Penonton tidak berganjak dan sanggup bersengkang mata sehingga
tamat.
Semakin lama persembahan semakin hebat apabila tukang karut telah ‘turun
minyak’. Setiap persembahan melibatkan dua pasukan yang masing-masing
mempunyai tukang karut dan tok joro untuk berlawan persembahan.
No comments:
Post a Comment