Pemilihan
nama anak tidak wajar dipandang mudah kerana ia mungkin memberi kesan yang
bertentangan dengan kehendak Islam. Oleh itu, salah satu hak anak yang harus
dipenuhi oleh orang tuanya ialah memberikan nama yang baik. Abu Hasan
meriwayatkan bahawa suatu hari seorang lelaki bertanya kepada
Rasulullah SAW: ‘‘Ya Rasulullah apakah hak anakku terhadapku?”
Jawab
Rasulullah: ‘‘Anak berhak mendapat nama yang baik kerana nama yang diberikan
oleh orang tuanya menentukan kehormatannya.’’
Justeru
itu, tidak boleh menamakan anak atau menamakan diri sendiri dengan nama yang
tidak mempunyai erti yang baik. Dari perspektif Islam, walaupun perbincangan
mengenai nama adalah sesuatu yang sangat luas skopnya, akan tetapi sebagai
pengenalan, nama sebenarnya menjadi lambang kepada seseorang.
Apabila
sebut Muhammad atau Abdullah, itulah lambangnya dan nama ini mempunyai hubungan
yang sangat rapat dengan empunya nama. Atau dengan kata lain, dia akan
terpengaruh dengan nama itu, dan kalau nama itu bermaksud baik maka baiklah
hasilnya.
Nama juga
melibatkan nasab atau keturunan, yang bermaksud apabila kita mempunyai anak,
anak tersebut akan membawanya sehingga akhir hayat. Hal ini boleh dilihat
melalui anjuran Rasulullah SAW supaya kita memilih nama yang baik
untuk anak-anak. Sabda baginda bermaksud: ”Sesungguhnya kamu akan diseru pada
Hari Kiamat nanti dengan nama-nama kamu dan nama ayah kamu, oleh itu
perelokkanlah nama kamu.” (Riwayat Abu Darda)
Ini juga
secara tidak langsung menjelaskan kepada kita bahawa nama mempunyai kaitan
rapat dengan keperibadian seseorang itu. Melalui nama juga ia menjamin
keselamatan agama itu sendiri. Oleh kerana itu, nama yang mirip kepada agama
lain, tidak sahaja mengundang kekeliruan malah lebih dibimbangi ialah anggapan
segelintir pihak mengatakan bahawa ia mewakili agama tersebut.
Lantaran
nama yang baik seperti dikehendaki oleh Islam ialah yang mempunyai sandaran
terhadap Allah dan Rasul-Nya, maka sewajarnya juga sekiranya ada mualaf yang
ingin mengekalkan nama bapa sama ada dari apa bangsa sekalipun, maka
pastikan maknanya tidak buruk dan melanggar akidah.
Sabda
Rasulullah SAW mengingatkan: ”Sesungguhnya sebaik-baik nama kamu
adalah yang disandarkan dengan nama Allah, umpamanya Abdullah atau
Muhammad.” (Riwayat Muslim)
Bagaimanapun,
ia mestilah disusuli dengan nama yang berkaitan dengan 99 nama Allah SWT.
Sekiranya terkeluar atau bertentangan dengan 99 nama Allah ini, ia menjadi haram
kerana seolah-olah telah melanggar akidah. Contohnya, Abdul Nabi (hamba nabi),
Abdul Muhammad, Abdul Rasul dan Abdul Kaabah. Apatah lagi sekiranya nama yang
bukan dari bahasa Arab yang mengandungi makna yang melanggar akidah tentulah
dilarang sama sekali walaupun hakikatnya ingin mengekalkan nasab.
Hukum haram
ini berasaskan kepada dua dalil. Pertama, tiap-tiap nama yang berunsur
penyembahan dan pengabdian selain Allah haram digunakan mengikut ijmak
ulama.
Ibn Hazam
berkata: ‘‘Mereka bersepakat menghukumnya haram ke atas nama yang bermaksud
penyembahan dan perhambaan selain Allah seperti Abdul Uzza, Abdul Habl, Abdul
Umar, Abdul Kaabah dan sebagainya.”
Kedua, nama
khusus yang digunakan oleh orang-orang bukan Islam untuk mendewa-dewakan tuhan
mereka. Ia adalah dilarang. Contoh, Abdul diikuti dengan nama-nama tuhan
Nasrani seperti James, Jimmy.
Pengaruh
nama ini dibimbangi menyebabkan dirinya dikenali sebagai seorang yang bukan
Islam walaupun hakikatnya dia beragama Islam. Sungguhpun Islam tidak mewajibkan
ke atas keluarga Muslim menamakan anak-anak mereka dengan nama-nama tertentu
sama ada Arab atau bukan Arab, tetapi panduan-panduan mengenainya
disediakan.
Walaupun
nama tersebut tidak mempunyai makna tetapi hendaklah nama yang baik dan tidak
dipandang buruk oleh orang ramai serta tidak ditolak oleh anak itu selepas dia
dewasa.
Nabi pernah
menukar nama-nama yang buruk seperti Qalilan (sedikit) kepada Kathiran
(banyak), Asiyah (gemar berbuat maksiat) kepada Jamilah (cantik) dan
sebagainya.
Nama
tersebut bukan sesuatu yang disembah melainkan Allah seperti Abdul Kaabah,
Abdul Nabi, Abdul Hussein, Ghulam (sama dengan maksud Abdul iaitu hamba) Ahmad,
Ghulam Ali, Ghulam Jailani dan sebagainya. Perkataan yang bukan berasal
daripada Arab tetapi maknanya hamba, hukumnya sama dalam bahasa Arab.
Sungguhpun diketahui niat pemberi nama itu baik tetapi apabila menjadi nama ia
tidak baik.
Nama itu
juga tidak cenderung kepada kebesaran, takbur dan meninggikan diri daripada
manusia lain.
Hadis
bermaksud: ‘‘Seburuk-buruk nama di sisi Allah pada Hari Kiamat ialah lelaki
yang dinamakan Malikul Amlak, Malikul Muluk (Raja segala raja) kerana tiada
kerajaan melainkan kerajaan Allah.”
Termasuklah
juga nama seperti Ar-Rahman, Al-Muhaimin, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir, Al-Khaliq,
Al-Bari. Nama-nama daripada 99 nama Allah tidak boleh dicantumkan dengan ‘Al’
kerana ia menjadi nisbah kepada Allah.
No comments:
Post a Comment