Benarkah
apabila orang bukan Islam memeluk Islam, maka wajib menukar nama kepada ’nama
Islam’. Itu memang satu amalan yang diamalkan di negara kita. Namun,
perkara itu bukan pula satu hukum wajib yang ditetapkan perlu dilakukan oleh
seseorang yang baru memeluk agama Islam atau dipanggil saudara baru.
Sebenarnya, tidak menjadi kesalahan sekiranya seorang saudara
baru tidak mahu menukar nama asalnya. Mungkin dia mempunyai alasan tertentu. Terutama,
nama tersebut dianggap ’pusaka’ yang perlu kekal dalam hidupnya.
Tambahan asal itu telah sebati dalam
hidupnya dan orang ramai mengenali dirinya menggunakan nama itu.
Dalam pada itu, perlu kita memahami
’kebenaran’ menggunakan nama asal itu. Perkara itu sebenarnya, bukan saja
berkaitan saudar baru, bahkan kepada anak-anak orang Islam yang baru
dilahirkan.
Kita semua maklum, nama ada identiti
diri. Orang akan mengenali siapa kita berdasarkan kepada nama. Dalam
konteks di negara kita, nama akan melambangkan bangsa seseorang dan sekaligus
juga menjelaskan mengenai namanya.
Maka itu, di negara kita ini, jika namanya
tidak ada ciri-ciri keislaman, maka dia dianggap bukan Islam. Jadi,
bayangkan jika seorang yang bernama ’Tan Ken Ten’ mengatakan dia seorang Islam,
sudah tentu akan menimbulkan was-was atau keraguan orang ramai. Ini
kerana nama itu melambangkan seorang Cina dan bukan Islam. Itu kefahaman
atau penerimaan yang berlaku di negara kita.
Sebenarnya tidak ada salahnya, nama Tan Ken
Ten untuk digunakan oleh orang Islam. Tetapi seperti yang dijelaskan
sebelum ini, ia akan menimbulkan kekeliruan orang ramai. Maka, elok jika
nama Islam digunakan untuk mengelak salah faham.
Pun, jika masih ingin kekalkan nama itu,
teruskanlah. Jangan jadikan halangan orang bukan Islam untuk memeluk Islam
disebabkan tidak mahu menukar nama.
Sebab itu, amat penting penyataan mengenai
agama dimasukkan di dalam kad pengenalan. Orang Islam perlu mempertahankan
keperluan ruangan agama dikekalkan di dalam kad pengenalan. Memang ada
cadangan pihak tertentu ingin menghilangkan perkataan ’agama’ dalam kad
pengenalan.
Penggunaan nama keluarga atau surname masih
dibolehkan dengan syarat nama tersebut membawa makna yang baik kepada agama
asalnya. Kalau sudah terang-terangan namanya atau nama bapanya sebelum Islamnya
membawa maksud tidak elok seperti Rama, Sita yang merupakan nama tuhan bagi
penganut agama Hindu, maka wajiblah dia menukar namanya.
Menyentuh mengenai mengekalkan nama
keluarga (surname) pada kebanyakan nama saudara baru, ia adalah sesuatu yang
patut dikekalkan jika kena pada tempatnya. Ia bersesuaian lagi dengan arahan
yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada tahun 2003.
Saudara-saudara baru tidak diwajibkan lagi menggunakan ‘bin’ atau ‘binti’
Abdullah.
Sebaliknya, mereka diberi pilihan untuk
menggunakan nama bapa asal atau bapa kandung mereka. Kelonggaran yang diberikan
oleh Jakim secara tidak langsung membantu saudara-saudara baru ini membina
hubungan yang baik dengan keluarga kandung.
Bagaimanapun, pastikan nama tersebut baik
pada maknanya kerana nama adalah identiti pengenalan umat Islam dan kurang
manis sekiranya penganut agama Islam tidak dibenarkan menggunakan nama-nama
baik yang disarankan kerana mereka berhak menamakan diri mereka seperti yang
diingini.
Dari perspektif Islam, walaupun
perbincangan mengenai nama adalah sesuatu yang sangat luas skopnya, akan tetapi
sebagai pengenalan, nama sebenarnya menjadi lambang kepada seseorang.
Apabila sebut Muhammad atau Abdullah,
itulah lambangnya dan nama ini mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan
empunya nama. Atau dengan kata lain, dia akan terpengaruh dengan nama itu, dan
kalau nama itu bermaksud baik maka baiklah hasilnya.
Nama juga melibatkan nasab atau keturunan,
yang bermaksud apabila kita mempunyai anak, anak tersebut akan membawanya
sehingga akhir hayat. Hal ini boleh dilihat melalui anjuran
Rasulullah SAW supaya kita memilih nama yang baik untuk anak-anak.
Sabda baginda bermaksud: ”Sesungguhnya kamu akan diseru pada Hari Kiamat
nanti dengan nama-nama kamu dan nama ayah kamu, oleh itu perelokkanlah nama
kamu.” (Riwayat Abu Darda)
Ibn Hazam berkata: ‘‘Mereka bersepakat
menghukumnya haram ke atas nama yang bermaksud penyembahan dan perhambaan
selain Allah seperti Abdul Uzza, Abdul Habl, Abdul Umar, Abdul Kaabah dan
sebagainya.”
Kedua, nama khusus yang digunakan oleh
orang-orang bukan Islam untuk mendewa-dewakan tuhan mereka. Ia adalah dilarang.
Contoh, Abdul diikuti dengan nama-nama tuhan Nasrani seperti James, Jimmy.
Pengaruh nama ini dibimbangi menyebabkan
dirinya dikenali sebagai seorang yang bukan Islam walaupun hakikatnya dia
beragama Islam. Sungguhpun Islam tidak mewajibkan ke atas keluarga Muslim
menamakan anak-anak mereka dengan nama-nama tertentu sama ada Arab atau bukan
Arab, tetapi panduan-panduan mengenainya disediakan.
Walaupun nama tersebut tidak mempunyai
makna tetapi hendaklah nama yang baik dan tidak dipandang buruk oleh orang
ramai serta tidak ditolak oleh anak itu selepas dia dewasa.
Nabi pernah menukar nama-nama yang buruk
seperti Qalilan (sedikit) kepada Kathiran (banyak), Asiyah (gemar berbuat
maksiat) kepada Jamilah (cantik) dan sebagainya.
Sementara itu
Rasulullah SAW mengingatkan: ‘‘Nama yang paling disukai Allah ialah
Abdullah dan Abdur Rahman.” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmizi dan
Ibnu Majah)
Disunatkan menamakan dengan nama nabi untuk
mengekalkan ingatan kepada mereka dan sebagai galakan mencontohi mereka.
Contohnya, Daud, Ismail dan Musa.
Tiada larangan meletakkan nama yang bukan
berasal dari Arab selagi tidak membawa makna yang buruk. Orang Islam pada zaman
jahiliah banyak mengekalkan nama-nama bukan Arab selepas keislaman mereka,
walaupun mereka memeluk agama Islam.
Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda: “Jangan namakan
anakmu dengan nama senang, keuntungan dan kejayaan. Sebabnya adalah jika kamu
bertanya adakah ‘keuntungan’ ada? Jika tidak ada, orang akan menjawab
“Keuntungan tidak ada”.” (Hadis riwayat Muslim, Tirmizi dan
Abu Daud)
Menurut Imam Nawawi, dimakruhkan nama-nama tersebut (dalam
hadis) adalah kerana buruk dan rosaknya jawapan yang bakal diterima, juga
nama-nama tersebut ada kemungkinan menjatuhkan sebahagian golongan ke dalam
suatu bentuk perbuatan menenung untung/nasib.
Contohnya, apabila ditanya; “Adakah di sana ada Rabah (untung)?”, lalu
dijawab; “Ada”. Apabila orang yang suka menengok/menilai
nasib dengan suatu sempena atau kejadian mendengar jawapan ini, maka ia akan
membuat andaian bahawa hari tersebut adalah hari untung.
Banyak nama yang menunjukkan memuji diri sendiri dalam
masyarakat Melayu kini. Tidak kiralah namanya dengan nama Khairun Nisa
(sebaik-baik wanita), nama ‘mujahid’ pejuang, syahid, nama ‘salafus soleh dan
sebagainya. Setiap ibubapa hendaklah berhati-hati menamakan bayi mereka kerana
ini dilarang dan termasuk dalam memuji diri anak itu sendiri.
Rasulullah SAW melarang menggunakan nama yang memuji diri
sendiri. Pernah terjadi pada suatu ketika, apabila Nabi SAW bertemu seorang
wanita bernama Barrah (wanita yang sangat baik); Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu
memuji diri kamu sendiri. Allah SWT lebih mengetahui siapakah yang lebih baik
dikalangan kamu.” (Hadis riwayat Muslim)
Rasulullah SAW bersabda: “Aku menegah daripada menamakan dengan nama Rafi’ (ketinggian)’,
Barakah (keberkatan) dan Yassar (senang).” (Hadis riwayat
Tirmizi).
Imam Nawawi berkata: “Dimakruhkan memberi nama dengan nama-nama ini dan apa yang
membawa kepada sebab larangan ini. Larangan ini adalah hanya makruh tidak
haram.”
Dimakruhkan memberi nama dengan nama-nama yang buruk seperti
Harb, Murrah, Kalb, ‘Ashiyah, Syaitan, Dzalim, Himar dan sebagainya.
Sabda Rasulullah SAW: “Berilah nama dengan nama-nama para Nabi. Nama yang paling
disukai oleh Allah ialah ‘Abdullah’ dan ‘Abdurrahman’. Nama yang paling
tepat (dengan hakikat manusia) ialah ‘Harith’ dan ‘Hammam’, dan nama yang
paling buruk ialah ‘Harb’ dan ‘Murrah’.” (Hadis
riwayat Abu Daud dan Nasai).
No comments:
Post a Comment