Dalam Islam memang wujud perbezaan
pendapat. Sebab itu wujud mazhab. Ada empat mazahab utama, dan ada banyak lagi mazahab, paling kurang terdapat 12 mazahab yang berpengaruh. Biarpun dibenarkan perbezaan pendapat, banyak
perkara sudah qatie (ditetapkan) seperti sifat Tuhan yang tidak boleh
persoalkan. Begitu juga dalam hukum syarak dan ibadat puasa, solat dan mengucap
dua kali syahadah.
Walaupun ada pelbagai mazhab dalam Islam, perkara pokok seperti solat lima waktu, mengucap dua kalimah syahadah dan menghadap kiblat ketika bersolat, tidak pernah dipersoalkan. Hal itu jelas dan tidak ada perbezaan pendapat mengenainya.
Jadi, jika mengubah yang qatie ia boleh
menjadi murtad. Namun, perkara ini seperti telah dianggap
biasa. Mereka ini diresapi ajaran sesat, tetapi sekarang ini lebih
tepat merujuk kepada mereka yang mengamalkan fahaman liberal. Mereka pada
asasnya masih mengaku Islam dan melakukan perkara asas dalam Islam seperti
solat, puasa.
Dalam mazahab memang wujud unsur liberal,
tetapi bukan fahaman liberal seperti yang menyerang umat Islam sekarang. Kita
liberal dalam soal cabang atau terdapat khilaf mengenai sesuatu
hukum.
Kalau yang sudah jelas hukumnya, contohnya tidak boleh berkahwin sesama jantina dan kedudukan lelaki sebagai ketua keluarga seperti yang telah dijelaskan dalam al-Quran dan hadis, maka itu tidak boleh diliberalkan.
Pemikiran liberal yang melihat hukum agama mengikut sisi pandang mereka untuk memuaskan nafsu dan melanggar ketetapan yang telah dibuat oleh Allah dan Rasulullah adalah terpesong dari maksud asal Islam membenarkan perbezaan pendapat.
Apa yang jelas dan telah ditetapkan hukumnya, maka tidak ada lagi ruang untuk berbeza pendapat, melainkan selayaknya orang yang ingin berlainan pendapat dianggap melakukan dosa besar atas apa yang dilakukan itu. Jika dalam hal berkaitan akidah, maka mereka telah mendustai agama dan cacatlah pegangan agama mereka.
Kalau yang sudah jelas hukumnya, contohnya tidak boleh berkahwin sesama jantina dan kedudukan lelaki sebagai ketua keluarga seperti yang telah dijelaskan dalam al-Quran dan hadis, maka itu tidak boleh diliberalkan.
Pemikiran liberal yang melihat hukum agama mengikut sisi pandang mereka untuk memuaskan nafsu dan melanggar ketetapan yang telah dibuat oleh Allah dan Rasulullah adalah terpesong dari maksud asal Islam membenarkan perbezaan pendapat.
Apa yang jelas dan telah ditetapkan hukumnya, maka tidak ada lagi ruang untuk berbeza pendapat, melainkan selayaknya orang yang ingin berlainan pendapat dianggap melakukan dosa besar atas apa yang dilakukan itu. Jika dalam hal berkaitan akidah, maka mereka telah mendustai agama dan cacatlah pegangan agama mereka.
Contoh sikap liberal dalam Islam berkaitan
khilaf mazahab ialah mengenai isu batal air sembahyang.
Bagi Mazhab Hanafi, lelaki sentuh wanita tak
batal, Mazhab Shafie kata batal, Mazhab Maliki kata jika sentuh dengan syahwat
batal. Dalam keadaan seperti ini boleh liberal seperti ketika mengerjakan tawaf
di Baitullah, kita boleh ambil logik mazhab Hanafi.
Sebenarnya dalam hal ini, para ulama telah mengambil keputusan berdasarkan kepada kefahaman masing-masing mengikut nas yang berkaitan. Mereka bukan lakukan ikut suka hati atau ambil mudah.
Sebenarnya dalam hal ini, para ulama telah mengambil keputusan berdasarkan kepada kefahaman masing-masing mengikut nas yang berkaitan. Mereka bukan lakukan ikut suka hati atau ambil mudah.
No comments:
Post a Comment