Para ulama dan pakar psikologi bersetuju keadaan lapar yang
kawal dengan baik dapat melatih diri hadapi cabaran hidup. Secara psikologi,
menurut Al-Ghazali, kebiasaan melaparkan diri berfaedah untuk mengurangi
keinginan kepada kebendaan. Orang yang terbiasa makan sedikit akan puas dengan
kehidupan yang sederhana.
Dari kesederhanaan dalam soal makanan, ia akan turut terikut dalam soal lain seperti pakaian, rumah, kenderaan, dan hajat-hajat hidup lainnya. Sudah terbukti bahwa orang yang hidup sederhana jauh lebih bahagia dari orang yang hidup mewah.
Dari kesederhanaan dalam soal makanan, ia akan turut terikut dalam soal lain seperti pakaian, rumah, kenderaan, dan hajat-hajat hidup lainnya. Sudah terbukti bahwa orang yang hidup sederhana jauh lebih bahagia dari orang yang hidup mewah.
Secara tuntasnya, penyebab kehancuran manusia ialah kerakusannya
terhadap kesenangan dunia. Kerakusan terhadap dunia disebabkan oleh syahwat
kemaluan dan syahwat perut.
Bersamaan dengan kebiasaan hidup bersahaja, kita mempunyai
peluang untuk memberikan kelebihan harta untuk membantu kaum lemah fakir miskin
dan anak-anak yatim.
Semua agama sepakat, kita hanya dapat mendekati Tuhan dan menyempurnakan perjalanan rohaniah kita dengan memberi, berkongsi dan berkhidmat kepada sesama.
Semua agama sepakat, kita hanya dapat mendekati Tuhan dan menyempurnakan perjalanan rohaniah kita dengan memberi, berkongsi dan berkhidmat kepada sesama.
Pada satu sisi, lapar mendorong perbuatan baik. Pada sisi lain,
lapar mematikan keinginan untuk berbuat maksiat dan mengalahkan nafsu
amarah.
Dalam keadaan kenyang, kita punya kekuatan untuk melakukan kemaksiatan. Makan dan minum adalah tenaga yang menggerakkan dua syahwat yang berbahaya, iaitu syahwat kemaluan dan syahwat bicara.
Dalam keadaan kenyang, kita punya kekuatan untuk melakukan kemaksiatan. Makan dan minum adalah tenaga yang menggerakkan dua syahwat yang berbahaya, iaitu syahwat kemaluan dan syahwat bicara.
Pada saat yang sama perut lapar dapat mendorong kita untuk
mengurangi tidur dan membiasakan jaga. Kurang tidur sering dipraktikkan orang
untuk mempertajam pengalaman rohaniah. Dengan perut lapar, kita mudah bangun
tengah malam.
Dahulu, kalau para guru sufi menyajikan makanan untuk para
muridnya, mereka berkata, “Jangan berikan ilmu kepada perut-perut yang kenyang,
kerana mereka akan mengubahnya menjadi mimpi. Jangan berikan sajadah kepada
mereka, kerana mereka akan mengubahnya menjadi alas tidur.”
Jadi lapar secara rohaniah memudahkan menjalankan ibadah. Untuk
makan dan mempersiapkan makan kita memerlukan waktu.
Waktu adalah anugerah Tuhan yang sangat berharga. Jika perhatian kita terpusat pada makanan, kita akan menghabiskan waktu untuk mencari tempat makan, menunggu makanan terhidang dan menikmati makanannya.
Waktu adalah anugerah Tuhan yang sangat berharga. Jika perhatian kita terpusat pada makanan, kita akan menghabiskan waktu untuk mencari tempat makan, menunggu makanan terhidang dan menikmati makanannya.
Perhatikan ketika kita berpuasa. Pada waktu pagi, kita boleh
pergi bekerja dengan segera tanpa harus makan pagi lebih dahulu. Pada waktu
istirahat tengah hari, kita boleh meneruskan kerja atau membaca Al-Quran,
kerana kita tidak keluar untuk makan tengahari.
Abu Sulayman Ad-Darni berkata, “Dalam keadaan kenyang, dalam
diri kita masuk enam penyakit, yaitu hilangnya kelazatan munajat, berkurangnya
kemampuan menyimpan hikmat, memudarnya empati pada penderitan rakyat, tubuh
akan terasa berat untuk melakukan ibadah, bertambahnya gelora syahwat, dan
ketika kaum Mukmin bolak-balik ke masjid, mereka bolak-balik ke tandas.
Imam Ghazali berkata bahawa menahan lapar
mengandungi banyak manfaat. Antaranya mudah memperoleh kebersihan hati, menjadi
cerdas dan terbuka mata hatinya. Sebaliknya, apabila seseorang itu makan
kenyang, Ia akan malas dan cahaya hatinya akan hilang. Otaknya dikuasai sejenis
demam yang mempengaruhi hatinya. Fikirannya menjadi lemah. Bahkan jika seorang
kanak-kanak biasa makan kenyang, daya ingatnya akan menjadi lemah dan otaknya
akan tumpul.
Abu Sulaiman Darani berkata,
"Biasakanlah menahan lapar, kerana dengan menahan lapar, nafsumu akan
terkawal, hatimu menjadi lembut dan ilmu langit akan didapat.".
Syibli berkata, "Satu hari yang di
dalamnya aku menahan lapar semata-mata kerana Allah SWT, maka pada hari itu aku
memperoleh satu pintu iktibar dan hikmah terbuka dalam diriku.".
Inilah sebabnya mengapa Luqman Hakim
menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut seseorang itu penuh, maka
fikirannya akan tidur, hikmahnya menjadi bisu, dan anggota-anggota badannya
akan malas untuk beribadah.
Abu Yazid Al-Bustami berkata: "Lapar
adalah seperti awan. Apabila seseorang itu lapar, maka awan itu akan menurunkan
hujan hikmah ke dalam hatinya."
Keadaan lapar menjadikan hati menjadi lembut
dan mudah terpengaruh oleh zikir dan amal soleh lainnya. Terkadang, seseorang
itu berzikir, tetapi hatinya tidak dapat merasakan kemanisan. Zikir tersebut
tidak terkesan olehnya. Pada waktu hati dalam keadaan lembut, ia dapat
merasakan kelazatan berzikir, berdoa dan bermunajat.
Abu Sulaiman Darani berkata: "Aku
merasakan ibadahku yang paling lazat ketika perutku menyentuh pinggangku kerana
kelaparan yang amat sangat."
No comments:
Post a Comment