Ketidaksamaan
sosial tidak dilihat dalam sudut negatif sepenuhnya. Malah, jika dikendalikan
dengan baik, keadaan itu memberi rahmat yang besar kepada kehidupan manusia.
Isu-isu
yang berkaitan dengan ketidaksamaan sosial dilihat melalui dua teori iaitu
fangsionalisme dan konflik.
Teori
Fungsionalisme.
Fungsionalisme
melihat ketidakasamaan sosial memberi kebaikan kepada masyarakat. Kerana ada
keadaan itulah manusia dapat menikmati kehidupan dengan teratur secara
menggunakan kedudukan dan kelebihan setiap individu atau kelompok.
Bayangkan
jika semua manusia sama taraf, katakan dari segi pemilikan harta. Jika semua
manusia kaya, siapakan yang sanggup menjadi kuli atau buruh kepada pihak
lain.
Golongan
kaya dapat menggunakan khidmat golongan miskin kerana golongan miskin
memerlukan upah. Dalam hal ini, golongan miskin sebenarnya bersyukur kerana
adanya golongan kaya.
Manakala,
golongan kaya pula pula bersyukur kerana adanya golongan miskin, maka dapatlah
mereka menggunakan khidmat golongan miskin untuk kesenangan hidup.
Dengan
kata lain, kedua-dua golongan itu sebenarnya saling memerlukan. Justeru itu,
sepatutnya antara golongan kaya dan miskin perlu saling menghormati dan tolong
menolong.
Hal
yang sama juga diperlukan dalam perbezaan-perbezaan lain yang wujud dalam
masyarakat seperti tua dengan muda, bijak dengan kurang bijak, kuat dengan
lemah dan sebagainya.
Semua
ketidaksamaan sosial ini saling melengkapkan antara satu sama lain yang
melahirkan kehidupan yang aman, harmoni dan selamat.
Teori
Konflik.
Namun,
jika ketidaksamaan sosial itu dijadikan asas untuk menindas pihak yang lemah,
maka perbezaan akan menyebabkan kehidupan terancam, tertindas dan segala
keadaan tidak baik.
Teori
konflik melihat pihak yang menduduki tangga sosial yang teratas mampu menindas
golongan bawahan. Contohnya, golongan kaya menindas golongan miskin.
Mereka yang cerdik pula menipu dan memperbodohkan mereka yang kurang berakal. Pihak yang kuat pula menyiksa golongan lemah.
Mereka yang cerdik pula menipu dan memperbodohkan mereka yang kurang berakal. Pihak yang kuat pula menyiksa golongan lemah.
Teori
konflik ini banyak dipengaruhi oleh Karl Marx yang melihat kewujudan kelas
dalam masyarakat pada Era Revolusi Perindustrian di Eropah banyak mendatangkan
keburukan.
Fenomena
yang sama dilihat berlaku dalam masyarakat moden hari ini apabila golongan
buruh dibayar dalam kadar upah yang rendah oleh majikan dianggap tidak setaraf
dengan tenaga yang disumbangkan.
Golongan
pengusaha atau majikan mendapat keuntungan besar di atas usaha yang dilakukan
oleh golongan pekerja. Pengusaha berkuasa menentukan tingkat upah mengikut
sesuka hati memandangkan ada pihak lain sanggup menerima upah yang rendah jika
pekerja sedia ada tidak sanggup lagi bekerja.
Di
negara kita contohnya, majikan mempunyai kuasa menentukan upah yang rendah
memandangkan ada pekerja asing yang sanggup menerima upah yang
rendah.
Jadi, jika pekerja tempatan ingin terus bekerja, maka dia perlu bersedia menerima upah rendah, atau meninggalkan kerja itu kerana ada pekerja asing yang sanggup menggantikan untuk melakukan kerja itu.
Jadi, jika pekerja tempatan ingin terus bekerja, maka dia perlu bersedia menerima upah rendah, atau meninggalkan kerja itu kerana ada pekerja asing yang sanggup menggantikan untuk melakukan kerja itu.
Keadaan
itu sebenarnya satu konsep penindasan apabila yang berkuasa mendapat keuntungan
besar dari 'penderitaan' pihak lain yang terpaksa menerima apa yang diberikan
demi untuk terus mendapat kerja dan upah bagi menyara
kehidupan.
KETIDAKSAMAAN
SOSIAL DALAM MASYARAKT
Terdapat
banyak contoh kehidupan manusia yang memperlihatkan ketidaksamaan sosial.
Perkara ini dilihat dalam pelbagai aspek yang melibatkan semua peringkat
masyarakat. Contoh ketidakadilan sosial yang boleh dilihat ialah seperti
berikut.
Masyarakat
Petani dan Orang Tengah.
Di
kampung-kampung, akvititi pertanian dilakukan dalam skala kecil. Petani
melakukan kerja-kerja pertanian menghasilkan tanaman seperti sayur, buah-buahan
dan sebagainya. Untuk memasarkan hasil pertanian, mereka mengharapkan pihak
lain untuk membawanya kepada pembeli atau peniaga lain.
Golongan
ini dipanggil peraih atau pemborong. Peraih berperanan membeli hasil pertanian
untuk dibawa kepada pasaran di bandar untuk dibeli oleh peniaga lain atau pengguna.
Perbezaan
yang ketara antara kedua-dua golongan ini ialah dari segi keuntungan berbanding
tenaga yang terpaksa dikeluarkan. Golongan petani terpaksa membanting tulang
dan mengambil masa lama sebelum dapat memunggut hasil.
Sedangkan,
peraih hanya membeli dan membawanya ke pasaran yang hanya memerlukan masa
singkat sebelum mendapat keuntungan. Menariknya, keuntungan yang diperoleh itu
relatifnya besar berbanding petani sendiri.
Biarpun
menyedari ketidaksamaan wujud, petani 'terpaksa' menjual kepada peraih
memandangkan itu saja cara hasil pertanian itu dapat dipasarkan. Peraih pula
mengambil kesempatan keadaan itu untuk mendapat keuntungan besar melalui
sedikit usaha.
Keadaan
ini memberi kesedaran sesetengah petani tidak menggunakan khidmat peraih.
Mereka memasarkan sendiri hasil yang dikeluarkan. Ini mewujudkan golongan
petani yang sekaligus menjadi peraih atau peniaga.
Keadaan ini bertambah mudah apabila mendapat sokongan agensi kerajaan seperti Lembaga Pemasaran Persekutuan (FAMA).
Keadaan ini bertambah mudah apabila mendapat sokongan agensi kerajaan seperti Lembaga Pemasaran Persekutuan (FAMA).
Golongan
Berpendidikan Tinggi dengan Pendidikan Rendah
Umumnya,
mereka yang berpendidikan tinggi berpeluang mendapat jawatan lebih baik
berbanding berpendidikan rendah. Malah, jumlah pendapatan lebih tinggi
diperoleh mereka yang berstatus profesional seperti doktor, peguam, akauntant
dan jurutera.
Ketidaksamaan
sosial ini wujud berdasarkan kepada teori fungsionalisme yang antara lain
menentukan tangga gaji setimpal untuk kesukaran tugas, kelulusan dan tempat
kerja.
Keadaan
ini sebenar mempengaruhi kehidupan dan mobaliti sosial pekerja. Pekerja
berkelulusan rendah kini tidak lagi sekadar berpuas hati dengan apa yang
dimiliki. Kini banyak pekerja mengambil peluang untuk meningkatkan taraf
pendidikan dan kemahiran masing-masing.
Kewujudan
Universiti Terbuka Malaysia (OUM) umpamanya memberi peluang kepada orang ramai
untuk mengubah distini hidup melalui pendidikan. Golongan pekerja boleh
berkerja dan pada masa sama menyambung pendidikan ke tahap lebih tinggi.
Peluang yang disediakan oleh OUM telah mengubah nasib banyak pekerja yang dapat naik pangkat atau bertukar kerjaya lebih baik apabila berjaya menamatkan pengajian.
Peluang yang disediakan oleh OUM telah mengubah nasib banyak pekerja yang dapat naik pangkat atau bertukar kerjaya lebih baik apabila berjaya menamatkan pengajian.
KESIMPULAN
Ketidaksamaan
sosial tidak dapat dihapuskan dalam masyarakat. Apa yang penting, sebarang
ketidaksamaan sosial perlu dimanfaatkan sepenuh untuk kebaikan dan sebarang
masalah yang wujud akibatnya perlu diselesaikan secara bijaksana.
Sebaliknya, ketidaksamaan sosial yang tidak difahami fungsinya akan menyebabkan masalah besar hingga menimbulkan konflik besar yang membawa malapetaka kepada masyarakat.
Sebaliknya, ketidaksamaan sosial yang tidak difahami fungsinya akan menyebabkan masalah besar hingga menimbulkan konflik besar yang membawa malapetaka kepada masyarakat.
No comments:
Post a Comment