Dalam membuat
keputusan perlu dilakukan mengambil pendekatan ijtihad secara kolektif yang
membuat pertimbangan mengenai satu-satu isu secara kefahaman holistik yang
seiring dengan prinsip dan kaedah syarak. "Berhukum atas sesuatu mesti
memperkirakan kefahaman menyeluruh mengenai isu tersebut." (Al-Ghazali,
Al-Mustashfa fi usul al-fiqh; 9-11)
Dalam konteks
ijtihad, tiada istilah siapa yang betul mahupun salah secara mutlak,
sebagaimana hadis Nabi SAW: "Apabila seorang hakim memutuskan sesuatu
keputusan, maka dia berijtihad dan ijtihadnya betul, maka baginya dua pahala.
Dan apabila dia berijtihad dan keputusannya salah, maka baginya satu pahala."
Seharusnya sebagai
umat Islam kita diasuh supaya bertasamuh atau berlapang dada dalam berbeza
pandangan apatah lagi dalam hal yang melibatkan perkara-perkara ijtihad yang
terbuka luas untuk umat berbeza pandangan. Malah tiada siapa berhak mendakwa
pandangan merekalah yang betul dan diterima Allah.
Sebab itulah kita wajar mencontohi akhlak ulama muktabar terdahulu seperti
Imam As-Syafie yang menyebut: "Pandanganku benar namun boleh jadi salah,
pandangan orang lain salah namun boleh jadi benar."
No comments:
Post a Comment