Dunia ini diumpamakan
seperti pelabuhan yang mana kita salah seorang penumpang sebuah kapal yang
berhenti sebentar untuk mendapat sebanyak mungkin bekalan sebelum belayar di
lautan luas. Apabila tiba masa kapal belayar hendaklah ikut serta walau banyak
mana bekalan yang ada.
Dalam menentukan
bekalan yang dibawa lebih banyak hendaklah sentiasa memperbaiki kehidupan atau
berhijrah lebih baik. Kita sentiasa diseru agar berhijrah mencari sesuatu yang
lebih menguntungkan kehidupan di dunia dan akhirat.
Tugas berhijrah dalam
konteks ini tidak pernah padam dan terhenti sehinggalah kita berhijrah kekal ke
alam akhirat. Berhijrah daripada buruk kepada baik adalah satu perintah agama.
Sabda Rasulullah
bermaksud: “Tidaklah habis kewajipan untuk hijrah sebagaimana tidak pernah
tertutup ruang untuk bertaubat. Sebab itu taubat itu baru ditolak selepas
terbit matahari dari sebelah barat.” (Hadis riwayat Abu Daud).
Bertaubat juga
sebahagian daripada hijrah. Sesiapa yang bertaubat bermakna berubah dari
keadaan berdosa kepada diampunkan dosanya. Seseorang yang sentiasa bertaubat
mendapati akaun untung ruginya sentiasa mempamerkan jumlah untung yang banyak.
Orang bertaubat juga
berhijrah meninggalkan perbuatan buruk. Ia menepati maksud hadis Rasulullah:
“Orang yang berhijrah itu adalah mereka yang meninggalkan perbuatan dosa.”
(Hadis riwayat Ahmad).
Salah satu sebab
orang tidak mahu berhijrah ialah kerana terpesona dengan kehidupan di dunia.
Mereka lupa matlamat sebenar hidup di dunia yang sementara. Perhiasaan di dunia
sentiasa menarik perhatian orang yang di dalam hatinya dikuasai oleh bisikan
syaitan. Syaitan mempengaruhi nafsu agar inginkan kesenangan hidup di dunia dan
melupai kehidupan di akhirat.
Firman Allah
bermaksud: “Dihiasi kepada manusia nafsu yang inginkan perempuan, anak
keturunan, harta benda emas perak, kuda, binatang ternakan serta kebun tanaman,
semua itu kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah) di sisi Allah ada tempat
kembali yang sebaik-baiknya (yakni syurga).” (Surah Ali Imran, ayat 14).
Sesiapa yang tidak
mahu berhijrah berubah mencari kebaikan menanggung kerugian besar apabila tiba
masa berhijrah hakiki ke alam akhirat. Dunia ini sekadar seperti tempat rehat
sementara yang bagi pengembara mengumpul semula kekuatan sebelum meneruskan
perjalanan.
Maksud sabda
Rasulullah: “Apakah erti dunia bagiku. Hubunganku dengan dunia ini laksana
seorang pengembara yang sedang berjalan di bawah terik matahari. Apabila
melihat sepohon pokok yang dapat dia berteduh, maka dia berada sejanak di situ.
Tetapi seketika kemudian dia meninggalkan tempat itu untuk meneruskan
perjalanan.” (Hadis riwayat Tirmizi).
Segala unsur yang
dikehendaki oleh nafsu hanya bersifat sebagai perhiasan hidup di dunia
semata-mata. Ia tidak memberi apa-apa makna lagi apabila manusia meninggal
dunia. Kesan nafsu yang berjaya
dipengaruhi oleh syaitan amat buruk.
Sememangnnya syaitan
telah bersumpah ingin mendatangkan keburukan kepada kehidupan manusia sepanjang
masa. Syaitan adalah musuh yang nyata kepada manusia yang mesti dijauhi
pengaruhnya jika ingin selamat hidup di dunia dan akhirat.
Seseorang itu hanya
dapat menjauhkan penguasaan syaitan terhadap dirinya jika dia sentiasa berhijrah mendekatkan diri kepada
Allah dengan melakukan apa yang disuruh dan menjauhkan apa yang dilarang.
Hijrah hendaklah
dilakukan sedari awal dan tidak hanya menanti usia memasuki usia senja. Ramai
memberi alasan ingin bebas berseronok ketika usia muda dan hanya ingin
bertaubat serta memberi perhatian kepada urusan ibadat sebagai bekalan hidup
akhirat setelah usia tua.
Hijrah sebenar
memerlukan pengorbanan dan bukan sekadar angan-angan. Sekiranya ingin berhijrah
tidak perlu menanti masa tua. Sesungguhnya nafsu tidak mengenal usia. Kekuatan
nafsu tidak berkurang dengan bertambahnya usia seperti berkurangnya tenaga,
daya penglihatan dan daya pendengaran.
Justeru masih ramai
orang sudah di ambang maut, tetapi masih tidak insaf untuk memperbaiki
kehidupan. Hidup masih bergelumbang dosa dan perasaan seperti masih muda dan
ingin hidup seribu tahun lagi. Mereka lupa maut sebenarnya semakin hampir dan
tidak pernah lupa kepadanya.
Lihatlah bukti
semakin ramai orang yang sudah berusia datuk dan bercititpun, tetapi nafsunya
mengalahkan orang muda dengan melakukan perbuatan rogol terhadap kanak-kanak
dan gadis bawah usia. Mereka sanggup melakukan perbuatan terkutuk terhadap
zuriat sendiri.
Sabda Rasulullah
bermaksud: “Anak Adam boleh tua, tetapi akan tetap tinggal bersamanya dua
perkara iaitu kemahuan keras (nafsu) dan panjang angan-angan.” (Hadis riwayat
Bukhari dan Muslim).
Untuk mendidik nafsu
perlu dilakukan secara berterusan. Nafsu adalah sesuatu yang keras yang
memerlukan dilentur sejak awal lagi. Sebab itu didikan terhadap anak hendaklah
dilakukan ketika usia kanak-kanak. Nafsu biasanya selari dengan tingkah laku
dan pekerti seseorang.
Rasulullah
menjelaskan dorongan nafsu adalah sebahagian daripada penyakit yang menyebabkan
banyak berlaku kerosakan dan penderhakaan. Penyakit nafsu tidak dapat
disembuhkan melainkan melalui peningkat keimanan dan ketakwaan.
Sabda Rasulullah
bermaksud: “Sesungguhnya umatku akan ditimpa oleh penyakit umat-umat dahulu;
sombong, suka bermegah-megah, mengumpulkan kekayaan (dengan cara yang tidak
sah), berlumba-lumba merebut kemewahan dunia, pulau memulau, saling berdengki
hingga mengakibatkan berlakunya penderhakaan dan keadaan kacau bilau.” (Hadis
riwayat Hakim).
Bagi memastikan kehidupan
sentiasa dalam keredaan Allah, diri perlulah sentiasa dikuasai oleh akal dan
bukannya nafsu. Akal akan menyuruh manusia melakukan kebaikan dan menolak
daripada melakukan kejahatan.
Dengan kekuatan akal
yang dikuasai perasaan keimanan akan sentiasa menetapkan tujuan hidupnya untuk
menemui Allah dengan keadaan yang sempurna amalan kehidupan di dunia ini. Atas
matlamat itu kehidupan yang dilalui penuh bermakna dan tidak tergelincir
daripada landasan keimanan.
Kaum tidak beriman
hanya menjadikan dunia ini untuk menikmati kesenangan dunia. Mereka sebenarnya
tidak ubah seperti binatang yang tidak pernah berfikir untuk memperbaiki
kehidupan.
Alam haiwan tidak
pernah lebih baik berbanding dahulu kerana haiwan tidak dikurniakan akal
fikiran. Tetapi haiwan sebenarnya bernasib baik berbanding manusia bersifat
haiwan. Haiwan bebas melakukan apa menurut kehendak nafsu kerana itu sudah
fitrah kejadian haiwan dan ia tidak akan dibangkitkan untuk menerima pembalasan
di akhirat.
Sedangkan manusia
yang bersifat haiwan menerima pembalasan atas apa dilakukan di ini di akhirat
nanti. Firman Allah bermaksud: “Dan (sebaliknya) orang kafir menikmati
kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang ternak makan
minum, sedangkan nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.” (Surah Muhammad,
ayat 12).
Biarpun kenikmatan
hidup di dunia ini amat mempersonakan, ia tidak dapat menandingi apa yang
disediakan di akhirat. Manusia yang mengimpikan kehidupan baik di akhirat
hendaklah sentiasa berhijrah mencari kebaikan di dunia ini dahulu.
Berhijrah
meninggalkan kepalsuan dan dosa adalah sebenar-benar tanda keimanan. Hakikatnya
tiada untungnya bagi sesiapa yang merebut dunia dan meninggalkan akhirat kerana
akhirnya tetap akan merasakan kerugian yang tidak dapat ditebus lagi apabila
diri sudah berada pada hari pembalasan.
Renungkan Firman-Nya
yang bermaksud: “Apakah kamu berpuas hati dengan kehidupan di dunia sebagai
ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan
dengan kehidupan) di akhirat hanya sedikit.” (Surah at-Taubah, ayat 38).
Sesiapa juga hidup di
dunia ini tidak sunyi daripada melakukan kesalahan dan dosa. Sebab itu Allah
membenarkan taubat sebagai pembersih diri. Jika diri tersalah memilih jalan
dosa, bersegerlah berhijrah memilih jalan yang sebenarnya.
No comments:
Post a Comment