Tuesday 4 September 2018

TEPATI JANJI ELAK SIFAT MUNAFIK

Agama Islam satu-satunya cara hidup menepati kehendak fitrah manusia. Segala hukum aturan hidup Muslim ditetapkan berdasarkan tuntutan lahiriah dan rohaniah. Allah mengetahui segala keperluan setiap hamba-Nya dan menetapkan apa diperlukan.

Salah satu aturan hidup Islam ialah menepati janji. Firman Allah bermaksud: “Wahai mereka yang beriman! Sempurnakan janji-janjimu.” - (Surah al-Maidah, ayat 1). 

Menepati janji merupakan sifat terpuji yang diamalkan para rasul dan nabi. Firman Allah SWT  bermaksud: “Sesungguhnya dia (Nabi Ismail) adalah benar menepati janji, dan adalah dia seorang Rasul lagi berpangkat Nabi.” (Surah Maryam, ayat 54).

Islam mementingkan menepati janji kerana ia merupakan keperluan membentuk hubungan dengan Allah dan sesama manusia. Setiap masa manusia perlu menunaikan janji dan kesetiaan yang diucapkan.

Perkara utama ialah menepati janji dengan Allah. Setiap Muslim telah mengikat janji mengabdikan diri kepada Allah. Ia bertepatan dengan tujuan Allah menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi. 

Firman Allah bermaksud: “Tidak Aku jadikan jin dan manusia, melainkan untuk mengabdikan diri dan beribadat kepada-Ku.” - (Surah adz-Dzariyat, ayat 56). 

Dalam ucapan khalimah syahadat, setiap Muslim mengakui kekuasaan Allah dan kerasulan Nabi Muhammad. Pengakuan tersebut adalah satu janji untuk mematuhi segala syariat ditetapkan Allah dan mengikuti contoh amalan ditunjukkan oleh Rasulullah. 

Hubungan janji sesama manusia merupakan sendi kehidupan bermasyarakat. Setiap hari kita tidak terlepas daripada mengungkapkan perkataan bermaksud janji.   

Janji bermaksud kesediaan dan persetujuan untuk melakukan, tidak melakukan, memberi, mendapatkan dan menjadikan sesuatu, benda atau keadaan. Kesediaan tersebut biasanya berkaitan tempoh masa akan datang atau selepas itu.

Orang berjanji sebagai pihak pertama dan orang mengharapkan janji ditunaikan (dijanjikan) sebagai pihak kedua. Jika terdapat pihak menyaksikan perjanjian, dianggap pihak ketiga.

Pentingnya menunaikan janji sebagai akhlak orang mukmin. Sebaliknya, sifat tidak menepati janji menjadikan seseorang munafik.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tiga perkara sesiapa yang berada di dalam dirinya, maka dia munafik, walaupun dia berpuasa, sembahyang dan mengaku dirinya Muslim. Apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri janjinya dan apabila dipercayai dia khianat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). 

Sifat munafik itu kekal dalam diri mereka yang tidak menunaikan janji, melainkan setelah dia benar-benar bertaubat dan bersungguh-sungguh tidak mahu mengulangi perbuatan tersebut.

Amat rugi sesiapa tergolong sebagai munafik. Balasan paling berat ditetapkan kepada golongan munafik. Justeru, berusahalah mengelak diri daripada melakukan dusta berkaitan janji. 

Janji wajib ditunaikan hanya bagi maksud kebaikan. Janji melakukan keburukan haram diucapkan dan haram ditunaikan. Sesiapa berjanji melakukan perbuatan haram perlu mengubah niat dan segera bertaubat.

Sikap memegang janji perlu diutamakan bagi menjaga hubungan baik dengan pihak dijanjikan. Sesungguhnya apabila membuat janji, bermakna telah terbentuk satu tanggungjawab melaksanakannya. Tanggungjawab samalah dengan amanah, yakni perlu dilaksankan sedaya mungkin.

Rasulullah pernah menunjukkan contoh baik dalam usaha menunaikan janji. Kisahnya, Baginda  berjanji menemui seorang sahabat di satu tempat atas urusan tertentu. Maka, tepat pada masa dijanjikan, Rasulullah telah pergi ke tempat itu.

Bagaimanapun, sahabat itu tidak datang tepat pada masanya seperti dijanjikan. Namun, Rasulullah terus menunggunya sehingga beberapa lama. Akhirnya, Baginda beredar meninggalkan tempat tanpa menemui sahabat yang ditunggu itu.

Pada keesokannya Baginda pergi sekali lagi ke tempat tersebut. Baginda berbuat demikian dengan anggapan mungkin sahabat itu terlupa pada hari semalam dan mungkin akan datang pada hari tersebut pula. Bagaimanapun, sahabat Rasulullah itu tetap juga tidak datang pada hari kedua itu.

Demi menunaikan janji, pada hari ketiga sekali lagi Rasulullah ke tempat tersebut. Namun, sahabat itu tidak juga datang pada hari ketiga. Pada hari keempat Rasulullah tidak lagi pergi menunggu sahabat di tempat yang dijanjikan.

Sikap Rasulullah itu membuktikan betapa pentingnya menunaikan janji, walaupun telah melepasi masa dijanjikan. Jika difikirkan tentulah tidak perlu lagi Rasulullah pergi ke tempat dijanjikan kerana telah melakukannya pada masa dijanjikan. Tujuan Rasulullah berbuat demikian untuk memberi peluang kepada sahabat  menunaikan janjinya biarpun telah lepas dari masa sebenarnya.

Berjanji memang mudah mudah dilakukan. Dengan mengucapkan beberapa patah perkataan, tulisan atau pergerakan bahagian badan yang difahami, maka terbentuk dan terikatlah satu perjanjian. Janji hanya terbentuk jika pihak pertama menyebut kesediaan menunaikannya.

Ada perjanjian ditentukan oleh pihak kedua. Contohnya seseorang ‘dipaksa’ melakukan sesuatu. Pihak pertama yang perlu melakukan perkara itu tidak pula menyatakan kesediaan, sebaliknya membantah. Dalam soal ini tidak wujud janji. Mana-mana janji mesti disanggupi untuk melakukannya oleh pihak pertama dan pihak kedua juga sanggup menerima (turut melakukan, setuju atau mengiakannya).   

Ironinya, janji amat sukar untuk ditunaikan oleh mereka yang kurang kesedaran dalam mematuhi perintah agama. Mereka menganggap janji sekadar hubungan sesama manusia. Justeru, mereka melihat perkara itu perkara biasa. 

Perkara ini terutama dilakukan oleh orang lebih berkuasa terhadap pihak kedua. Pangkat, kedudukan dan kekayaan dijadikan ‘kuasa’ membuat janji. Pada fikiran mereka, kalaupun tidak melaksanakan janji itu, pihak kedua tidak dapat melakukan apa-apa perkara yang boleh mendatangkan kesan buruk. 

Sebab itu, ramai orang menabur janji tanpa memikirkan kemampuan menunaikan. Bahkan ramai berjanji ‘kosong’ atau tidak berniat menunaikannya. Janji dilakukan sekadar untuk menyedapkan hati pihak kedua. Disebabkan terlampau mudah, ada membuat janji sehingga berpuluh-puluh dan mungkin beratus kali dalam sehari. Apabila terlalu banyak berjanji, ia mudah dilupakan atau tidak mampu menunaikannya. 

Amalan banyak berjanji perlu dihentikan, jika dirasakan tidak mampu menunaikannya. Berjanjilah jika yakin mampu menunaikannya. Kemudian terserahlah kepada izin Allah sama ada benar-benar dapat ditunaikan atau tidak. 

Perbuatan berjanji dan tidak menunaikannya bukan sahaja berdosa, tetapi juga merugikan diri sendiri. Sekali terkena, orang lain akan berhati-hati kemudiannya. Jika kerap mungkir janji, orang lain tidak mempercayainya lagi, walaupun benar-benar berjanji ingin ditunaikan. 

Gambar sekadar hiasan

No comments:

Post a Comment