Terusan Semerak menjadi nadi
pembangunan kawasan Tok Bali di Pasir Putih. Pengunjung akan terpegun melihat
terusan yang luas dan suasana keluar masuk kapal dan bot nelayan laut dalam
melaluinya.
Namun, kebanyakan orang lebih
mengenali Terusan Semerak sebagai Sungai Semerak. Secara fizikalnya, tiada beza
antara sungai dengan terusan. Namun, secara istilahnya, terusan dan sungai
berbeza.
Terusan adalah laluan air yang dibina
atau digali. Manakala sungai pula adalah laluan air terbentuk secara
semulajadi.
Terusan Semerak digali sebagai
sebahagian daripada rancangan pembangunan kawasan Kemasin Semerak melibatkan
dua jajahan (daerah) Bachok dan Pasir Putih.
Rancangan itu dikenali Projek Kemasin
Semerak (Perkasa). Manakala kawasan yang diliputi dalam rancangan itu pula
dikenali Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu Kemasin Semerak (IADA). IADA
merupakan badan yang bertanggungjawab menyelia aktiviti pembangunan di kawasan
berkenaan.
Jambatan Tok Bali yang menjadi mercu
tanda di kawasan itu ketika proses pembinaannya dibina di atas darat. Setelah
siapa jambatan, baru terusan dibina di bawahnya.
Panjang jambatan melengkung yang menjadi
kebanggaan itu kira-kira 300 meter. Jambatan dibina melengkung bertujuan membolehkan
kapal melalui di bawahnya. Jambatan Tok Bali dibuka kepada kegunaan awam pada tahun 1996.
Terusan Semerak merupakan nadi utama
kepada pembangunan bandar perikanan di Tok Bali dan memberi kemudahan kepada
lebih 300 bot nelayan laut dalam dan nelayan tradisional mendaratkan hasil
tangkapan di Pelabuhan Perikanan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Tok
Bali.
Selain jeti LKIM, di Terusan Semerak
menjadi pangkalan kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim (APMM) Kelantan, serta beberapa
agensi lain serta pihak swasta yang memanfaatkan kegunaan terusan sepanjang kira-kira
7.5 kilometer itu.
No comments:
Post a Comment