Monday 1 July 2019

HIKING BUKIT MARAGANG MONYET MERAH, KUNDASANG

Daerah Ranau di Sabah kawsan bergunung ganang. Gunung Kinabalu yang tertinggi di Asia Tenggara terletak di daerah Ranau. Selain, Gunung Kinabalu, ada beberapa lagi gunung atau bukit yang semakin mendapat perhatian peminat pendaki gunung.

Satu bukit yang semakin menggamit minat pendaki ialah Bukit Maragang. Bukit Maragang terletak di Kampung Mesilou, Kundasang Sabah.

Bukit Maragang bermaksud Bukit Monyet Merah iaitu sejenis monyet berwarna merah yang hidup di kawasan berkenaan. Ketinggian Bukit Maragang dari padari laut ialah 2232 meter. Satu ketinggian yang sebenarnya melayakkan untuk mendapat status gunung. 

Ketinggian Bukit Maragang sebenarnya lebih tinggi dari Gunung Tahan iaitu 2187 meter dari paras laut, gunung tertinggi di Semenajung. Namun, untuk maksud pendakian, ketinggian Bukit Maragang hanya sekitar 500 meter kerana ketinggian tempat mula mendaki sudah berada kedudukan yang tinggi.

Sebab itu, pendakian Bukit Maragang mudah dilakukan termasuk di kalangan kanak-kanak seawal usia bawah 7 tahun dengan diiringi orang dewasa.

Untuk mendaki Bukit Maragang perlu menggunakan guide atau malim gunung. Pendaki perlu membuat tempahan (Call/Walk-in) /mendaftar terlebih dahulu di Pejabat Pengurusan Mesilou Volunteer Club (MEVOC) .

Trek Maragang ini adalah di kategori sangat santai. Jarak pendakian hanya 2 kilometer. Masa pendakian sekitar 4 jam (turun dan naik) Permulaan 500 meter yang pertama ada trek yang bertar. Selepas itu pendakian akan melalui kawasan kebun-kebun kecil lebih kurang 300 meter sahaja.

Selepas itu barulah pendakian melalui kawasan hutan yang berlumut nipis. Treknya agak lembap disebabkan cuaca sejuk.

Kecuraman trek sekitar 45 hingga 55 darjah sahaja. Terdapat tanah mendatar di kawasan permatang. Apabila hampir sampai di punca, terdapat pelantar pandang yang dibina oleh komuniti setempat secara gotong royong.

Pemandangan indah dari kedudukan di pelantar pandang memang menakjubkan. Indah sekali pemandangan terutama melihat puncak Gunung Kinabalu yang dirasakan dekat.

Jika ingin berada lama di pucak sambil melihat pemandangan sekeliling, elok sampai awal pagi. Kebiasaannya, menjelang pukul 10.00 pagi, keadaan akan mula bertukar berkabus. Pemandangan menjadi terhad.

No comments:

Post a Comment