Dalam
konsep akidah, kehendak (iradah) Allah SWT itu dapat difahami dalam dua bentuk
iaitu al-iradah al-syar’iyyah dan al-iradah al-kauniyyah.
Al-Iradah
al-kauniyyah ini bukan hanya berlaku kepada Muslim bahkan ianya juga
berlaku kepada orang kafir. Ini kerana, ketaatan dan kemaksiatan berlaku dengan
kehendak Allah SWT.
Manakala, al-iradah
al-syar’iyyah ini mencakupi kasih sayang Allah SWT dan redha-Nya.
Contoh al-iradah
al-kauniyyah adalah sebagaimana firman Allah SWT bermaksud: “Dan apabila
Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan
kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau
menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat
menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.” (Surah al-Ra’d: 11)
Inilah
yang difahami dengan kaedah: "Sesungguhnya kehendak (Allah SWT) tidak
lazim bersama dengannya redha dan kasih-sayang."
Contoh al-iradah
al-syari’yyah al-qadariyyah adalah sebagaimana firman Allah SWT bermaksud:
“(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan,
dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.” (Surah al-Baqarah, ayat
185)
Maka,
kita dapat fahami bahawa berlakunya segala perkara adalah dengan izin Allah SWT
namun, ia tidak menjamin keredhaan-Nya.
Ini
sebagaimana terjadinya peperangan, kemaksiatan, kejahatan, keburukan di
mukabumi. Ianya tetap berlaku walaupun Allah SWT itu Maha Pengasih, Maha
Penyayang dan Maha Memerhati.
Itulah
ujian bagi manusia yang beriman selaku khalifah Allah SWT untuk
memperbetulkannya dan menyeru sekaliannya untuk kembali kepada jalan-Nya yang
benar.
Oleh
itu, apakah jaminan kita akan keredhaan-Nya terhadap doa-doa kita dalam keadaan
ianya bercanggah dengan al-Qur’an dan al-Sunnah? Disinilah pentingnya untuk
seorang hamba berdoa dengan keseimbangan rasa raja’ (harap)
dan khauf (takut) kepada Allah SWT.
Firman
Allah SWT bermaksud: “(Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu
ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan
kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun
takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami.” (Surah
al-Anbiya’: 90)
Kedua,
jika sesuatu usaha itu dijalankan mengikut kaedah yang tepat, menepati prosedur
yang digariskan maka boleh sahaja apa yang diinginkan itu berjaya diperoleh.
No comments:
Post a Comment